Avmaska "aggressiv" katt.

Lilla

Trådstartare
Har en honkatt på 6½ år. Hon är kelig och folkkär men hon är spänd av sig och så fort hon blir trängd/rädd/osäker eller bara inte vill vara med blir hon aggressiv. Riktigt ordentligt, som ett hotat rovdjur som försvarar sin existens, har aldrig någonsin sett en katt uppföra sig så. Hon är ju inte speciellt farlig då man oftast vet när det är dags att "ge sig". MEN nu är jag nästan säker på att hon har mask, eller det är iallafall min gissning då hon nästan panikmässigt slänger sig omkull och slickar sig i rumpan och svansen.Och hur ska jag få i henne maskmedel. Klä mig i rymddräkt och tvinga i henne? Hittills har vi inte lyckats lura i en katt medel i maten. Finns det ngn mirakel mat som dom bara inte klarar stå emot. Det enda jag vet att hon älskar är mjölk men i det går det väl inte att blanda?
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Det finns medel som man droppar i nacken på dem. Annars kan man mortla piller, blanda i lite smör och smeta på frambenen, då slickar hon i sig själv. Att ge i mat brukar vara lönlöst, det smakar apa så tom den smaskigaste maten brukar ratas.
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Det där har jag hört om, funkar det? Det i nacken alltså. Det andra var ju jättesmart! Ska åka till apoteket direkt i morgon! Tack
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Ja, Stronghold spot on droppas bara i nacken. Det tar löss, öronskabb, spolmask och hakmask. Dock har det ingen effekt om det är bandmask katten har.

Dock är det receptbelagt.
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Är inte bandmask det vanligaste? Eller är jag helt fel ute?
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Flubenol (?) pasta är goood, kläm ut på ett fat så slickar kisse i sig!
Receptfritt :D
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Näej min gamla "sura" katt slaskade i sig med god aptit till min stora förvåning!
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Jag kommer ju aldrig ihåg vilken mask som är vilken, men våran brukar få sån mask där det kommer ut små delar av masken. Det är den de alltid får så den är nog vanligast här iaf.

Vi använder numera bara droppar i nacken. Funkar hur bra som helst. Vi ringer vet som har hand om våra katter och säger att vi sett maskar, hon frågar vad det är för några och skriver sen ut dropparna. Eftersom de frågar om det är just dessa maskarna så antar jag att de ska hjälpa mot dem, och det gör det också tycker jag.:)
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Jag har i ärlighetens namn inte sett ngn mask än men gissar ändå att det är det.
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Hm ser nu att det är precis sånt maskmedel som våra katter har spottat och fräst åt i alla år.
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Och alla katter vi haft hatar allt vad pasta heter. :p:angel:

TS: Har katterna magrat av eller varför misstänker du mask?
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

kl

Profender heter det awmaskningsmedel som man droppar på nackskinnet. Det tar äwen bandmask. Stronghold tar rundmaskar, men anwänds främst wid ektoparasitinfektioner.

Profender är receptbelagt, men får förskriwas utan att wet först undersöker katten.
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Jag kan också tipsa om pasta som man kladdar på benet. de brukar slicka i sig även om det inte är gott. De vill inte vara skitiga ju.

Tabletter brukar jag rulla in i leverpastej eller mjukost och ge som en godisbit ur handen. Är tabletten bara inte så stor så tuggar dom ju knappt.
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Det svåra med tabletter tycker jag är att man ofta måste ge dem flera dagar i sträck. (så var det sist vi gav tabletter iaf, men det kanske har ändrats nu?)
Första dagen går det ju alltid att få i dem med hjälp av godbitar, möjligvis andra. Men sen är det totalstopp och försöka trycka ner den i halsen och se ut som en klösbräda efteråt. :o
 
Sv: Avmaska "aggressiv" katt.

Mina föräldrars två katter har fått Axilur krossad och utblandad i leverpastej. Inte minsta tvekan från katternas håll, de slukar leverpastejen alla tre dagarna (kommer inte ihåg antalet exakt?, det var ett tag sen de blev avmaskade).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp