Avmaska får?

Albatross

Trådstartare
Skall man ta ett träckprov på får innan man avmaskar dem (vi har fem får och är osäkra på om de har mask eller ej)?
 
Sv: Avmaska får?

Man brukar inte göra det. Utan avmaskning brukar ske i samband med klippning ca 2 ggr per år. Om det inte är helt uppenbart att fåren har mask förstås. Symtom som stark avmagring och/eller hosta kan vara tecken på parasiter.
 
Sv: Avmaska får?

Fler och fler börjar ta träckprov på tackorna på våren efter lamning före betessläpp. Då kan man se om tackorna behöver avmaskas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 202
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
773
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp