avmaska fårskallarna

ameo

Trådstartare
Moderator
NÄR brukar NI göra det och med vad? (finns det receptfritt eller måste man ha recept?)
 
Receptfritt.

Mina går fortfarande ute i sommarhagen. Jag avmaskar innan jag flyttar upp dom till vinterhage och stall.
 
Mina går i samma hage nu som de gjort i princip hela sommaren och kommer göra hela vintern... (För jag har för avsikt att försöka ha dem ute på dagarna tillsammans med hästarna - det borde väl gå, eller?)
Det fanns inga fårparasiter i hagarna innan de flyttade hit i våras och de sambetar med hästarna, men de hade förmodligen med sig en del egna maskar från förra ägaren, antar jag. :crazy: Så en viss nedsmittning av betet måste jag nog räkna med i alla fall.

Vad heter maskmedlet, så ska jag inhandla sånt vid lämpligt tillfälle.
Och HUR får man i dem det? *suckar' de är ju inte direkt tama...
 
Det finns olika medel till fåren också.Prata med veterinären om vilka maskar som ska tas.
Medlet ges med ingivare.
Jag brukar maska när de klipps och ändå är fast.
Se till att det hamnar långt bak på tungroten så det hamnar i rätt mage. (bästa effekt).
Vet inte hur många får du har men jag får enliters på recept.

Ti_Ti
 
Avmaskar när temperaturen understiger +6 grader.

Att ha fåren i samma hage vinter som sommar rekommenderas ju inte.
Regeln är ju att "rasthagen" som används vintertid inte ska betas av fåren på sommaren.
Och sommarhagen i sin tur ska vara fårfri över vintern.
 
du kan få ivomec utskrivet av vet. det finns i stora dunkar om du har många får.

Vi avmaskar alltid fåren vid klippningen nu i september samt i maj.

Alla tackorna som ska lamma avmaskas direkt efter lammning.

Du bör inte ha fåren i samma hage sommar som vinter, men du kan ha dom tillsammans med hästarna.
 
Hej Lurasm.! Länge sedan sist. Hur går det för er?

Åter till ämnet: Vad använder du för preparat?
Jag tycker det verkar lite väl häftigt att köpa en dunke när jag bara har två får!
Vet. sa att jag skulle skita i att avmaska, eftersom han menade att det skulle bli så dyrt. Kollade på alternativet om jag skulle använda Axilur. Han sa "det är nästan ingen "mask" här uppe, skit i det" :D
 
Jo vi lever :)

Kan du inte få lite avmaskning av någon fårägare i närheten ?
Du behöver ju bara en skvätt till dina 2 får ju..
(själv använder jag Rintal till mina)
 
Avmaskar när temperaturen understiger +6 grader.

Att ha fåren i samma hage vinter som sommar rekommenderas ju inte.
Regeln är ju att "rasthagen" som används vintertid inte ska betas av fåren på sommaren.
Och sommarhagen i sin tur ska vara fårfri över vintern.

Tja, nu HAR jag det så här, att både hästar och får går i samma hage året runt. Sen vet jag inte om jag skulle kalla dessa 3 ha som "rasthage", varken vintertid eller sommartid... Det blir ju inte särskilt hårt parasittryck på dessa marker varken för hästar eller får, när det är 5-6 hästar och 13 får som delar på den ytan... Dessutom så rensar de ju varandras rator, vilket bäddar för LÄGRE parasittryck än om djurslagen har ensamrätt till "sin" hage...

Eller ska jag tvinga fåren att vara inne hela vintern bara för att "man inte bör ha dem i samm hage sommar som vinter"??? :confused:
 
Problemet är tyvär inte parasiterna för de kan man ju hålla lite koll på med avmaskning.
(Men max ca 3 år i samma hage sedan bör den plöjas upp parasitmässigt sett)

Utan det farliga är Coccidierna, de är dödliga för speciellt lammungar.
Dessa encelliga organismer gillar när Fåren går i åretrunthagar.. :crazy:

Var och en avgör själv vart man har Fåren på vintern :)
jag har t.ex inte mina i sommarhagarna då.
 
Då behöver jag inte vara sådär värst jätteorolig då, för jag ska inte ha några lamm...

Men bberätta gärna mer om dessa coccidier..
Dessa stod inte omnämnda någonstans i de böcker jag läste om får när ajg skaffat dem, har aldrig hört talas om dem... VAD är det för något?
 
Coccidier är encelliga organismer som finns i alla vuxna Fårs tarmkanal utan att ge några symptom.
Så hamnar de i rastgårdar och på beten.
Just i vinterhagen och i anslutning till fårhuset blir det en stark anhopning av C. speciellt då de inte dör av kyla.
Under vintern ligger C. ofarlig men blir infektionsfarliga när det blir plusgrader.

Om lammen får i sig dessa från tackans juver etc får de blodig diarre !
Den kan botas med sulfa, men tarmen brukar få bestående skador.
Det är anledningen till varför man inte ska låta lamm vara i vinterhagen sedan på våren.

Vuxna djur kan också bli sjuka t.ex efter stress situationer.
Yttrar sig då som diarre några veckor efter transport, det är då oftast C. som blivit aktiva och börjat uppförökas..

Hoppas jag förklarat lite begripligt *virr* :crazy:
 
Jaha, där ser man! :) Man lär så länge man lever... Tackar för upplysningen.

Fast på något sätt känns det ändå inte som något särskilt stort problem, är endast 13 tackor går i en hage på 3 ha...
Måste väl vara ett STÖRRE problem inomhus i så fall, där är det ju nästan alltid plusgrader.. Eller?
 
Nej det luriga är att det är jättesällsynt som problem inne,
kan bero på att man ströar upp en ny yta hela tiden åt fåren och att det är plusgrader hela tiden i ströbädden.

Dom här rackarna har ju fördel av kylan !
Ligger bara och blir fler o fler där ute i snön och så när det blir töväder så aktiveras alla som bajsats ut under hela vintern på en gång, massanfall liksom :crazy: Just närmast fårens hus, blir det ju en trafikerad stig och där är faran som störst..
 
Hej! Jag har själv getter, som funkar ungefär som får på många sätt. Även veterinärt. Mina går i skilda hagar vinter och sommar. Efter inrådav av distriktsvet har jag ännu ej avmaskat mina getingar, någon gång. Men nån gång måste ju bli den första antar jag.

Men det var inte därför jag skriver! Utan pga coccidierna. Det finns en jättebra produkt som heter Stalosan F, som förutom att den motverkar flugor/larver i bädden även tar hand om coccidiosproblem genom att ta död på dem. Är även verksam mot juverinflammation. Plus lite till, men det finns att läsa i Stalosan F-infohäftet.

Mina getter bor i lösdriftsbox (stor, ombyggt kostall) på vintern och förutom att strö med ny halm med jämna mellanrum, så strör jag Stalosan F över hela ytan då och då. Förutom att förhindra olika smittorisker så neutraliserar den ev ammoniak. Luktar fräscht och gott! Plus att det förebygger klövröta mm.

Min distrvet tycker det är jättebra att jag använder Stalosan F och jag kommer att fortsätta med den. Lite dyr i inköp, men mycket dryg. Jag använder det även i hästarnas boxar (permanentbädd m torv och halm), hos kaninern och hönsen. Man kan även strö det ovanpå kattlådan...

Jag kan varm rekommendera det! Däremot vet jag inte om man kan använda det utomhus...men det borde ju gå att ta reda på.
 
Förresten. Läste för inte så länge sedan att gäss ska vara bra att sambeta får/getbeten med!!! De äter nämligen även leverflundrorna och andra parasiter. Plus att gäss är bra gräsätare, de behöver tydligen ganska anseliga mängder/ytor gräs.
 
Just närmast fårens hus, blir det ju en trafikerad stig och där är faran som störst..

Jag har inget fårhus i hagen där de går... Vintertid kommer de gå lösa mellan stall o hage, i samma fålla som hästarna går lösa i till och från hagen.
Så det lär ju inte vara någon särskild plats i hagen som blir MER smittad i alla fall...
Sen är ju också frågan hur stort problemet egentligen är när man bor i en llandsände där det inte ens är säkert att det blir tjäle i marken varje vinter... fast det vet man ju inte i förväg...

Men, anser Du att det skulle vara bättre att ha dem inne hela vintern i stället för att låta dem komma ut på dagarna?
Jag tycker det skulle kännas bättre att kunna låta dem vara ute på dagarna, men om det inte är bra för dem ur hälsoskäl så får de väl vara inne då... :crazy:

Jag har fåren för att de ska hjälpa hästarna att hålla mina marker nerbetade. De har således gått i alla de hagar vi har i sommar.
 
Fåren vill nog vara ute.
Har inte dina några favoritställen där de håller till mycket?
Där brukar de också skita en hel del,jag brukar räfsa upp det mesta jag kommer åt ca en gång i veckan.
Nu menar inte jag hela din stora hage :D utan närmaste omgivningen från deras hus.
När våren kommer håller du ett öga på avföringen och hull.
Börjar de se annorlunda ut så prata med vet.

Ti_Ti
 
Ha du dina får ute så mycket som det bara går för det mår dom allra bäst av.

Jag har en besättning på 200 tackor som går ute året om (dom kommer bara in när det är dags för lammning) och dom har jag aldrig behandlat för coccidier, men jag har i och för sig tackor med lamm i en speciell hage dom första veckorna, men då du inte ska ha lamm så tycker inte jag att du behöver oroa dig och speciellt inte när du har så pass stora hagar.

Det viktigaste är ju att du avmaskar dom precis som du redan har tänkt i tråden från början.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
620
Senast: fijja
·
Mat Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra? Själv har jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 379
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: sthu
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp