Avmaska häst som varit iväg 2 veckor

L.N

Trådstartare
Jag undrar hur ni gör om en häst i flocken har varit bortrest på annat ställe i två veckor och sen kommer tillbaka om den ska avmaskas? Vill inte få hit smitta till våra marker. När hästen kom till oss för två månader sen avmaskades den innan den fick flytta in så vill ju inte behöva avmaska igen om d e t inte är nödvändigt. Stället hästen har varit på är ett större ställe där det kommer och går hästar därav min oro.
 
Vad är problemet? Bara ta en ny odling, hästen i egen hage(jag skulle föredra grus för att det är lättare att mocka)

Jag själv skulle inte begära nytt prov osv om hästen har gått på rena marker eller egen hage.
 
Vad är problemet? Bara ta en ny odling, hästen i egen hage(jag skulle föredra grus för att det är lättare att mocka)

Jag själv skulle inte begära nytt prov osv om hästen har gått på rena marker eller egen hage.
Problemet är att stora blodmasken inte syns på odling om han blivit smittad där eftersom det tar ett halvår innan det går att se genom en odling och det är den jag abslut inte vill ha på mina marker. Självklart ska han stå i egen hage när han kommer tillbaka av säkerhetsskäl för andra smittor. Där han har varit så har han stått i hage där andra hästar gått samma dag, dvs byt från box till hage med annan häst. Om markerna är rena vet jag inte. Så min fråga är om han ska avmaskas eller inte utifrån den fakta jag har.
 
Jag undrar hur ni gör om en häst i flocken har varit bortrest på annat ställe i två veckor och sen kommer tillbaka om den ska avmaskas? Vill inte få hit smitta till våra marker. När hästen kom till oss för två månader sen avmaskades den innan den fick flytta in så vill ju inte behöva avmaska igen om d e t inte är nödvändigt. Stället hästen har varit på är ett större ställe där det kommer och går hästar därav min oro.
Det kan vara en fördel att göra en avmaskning innan vintern, det är ju ingen panik, stor blodmask om han skulle ha plockat upp det, smittar inte förrän närmare ett halvår.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
541
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 078
Senast: escodobe
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 972
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp