Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Avmaska - hur ofta?

Emmmmma

Trådstartare
Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss, fåglar, ödlor etc. Sedan i höstas har jag sett mask i rumpan på honom ungefär varannan månad. Han blir då avmaskad med Dron-spot, och jag har nu avmaskat honom 4 ggr sedan i november. Sista gången avmaskades han i april och då kräktes han även upp en lång - död - mask senare samma dag.
Nu har han synlig mask i rumpan igen, och nu blir jag lite kluven. Ska man verkligen hålla på och avmaska ”hela tiden”? Ska man byta medel? Det är samma sort jag har sett hela tiden (bandmask). Katten i fråga är av en slank variant, men har gott hull och fin i pälsen.
Nångång hörde jag att utekatter ”alltid” har en viss del mask, och jag vill ju absolut inte riskera nån resistens.
Förslag på hur man ska tänka?

Låter ju som medlet du ger inte funkar på masken katten har. Jag skulle köra en "kolla masken" på katten för att få veta exakt vad för mask katten har så man vet att maskmedlet funkar.

Jag avmaskar mina utekatter ung m 2 månaders intervaller. Tycker inte det är så konstigt.
De får maskmedel = masken dör. De tar ny mus = de blir återinfekterade …
Antar att cykeln från ’mask i mus’ till ’mask fullt utvecklad i katt’ är ung 2 mån.

Min veterinär säger att man ska avmaska på sin höjd fyra ggr/år.
Själv kör jag när jag ser mask på dom, det blir fler än fyra ggr, men det viktigaste tycker jag är att man inte behandlar i förebyggande utan väntar tills man har sett mask. Blir kanske fem - sex ggr/år.

En intressant fråga är ju om någon tar KollaMasken på katter? Själv gör jag inte det, men det kanske vore en idé.

Emmmmma

Trådstartare
Låter ju som medlet du ger inte funkar på masken katten har. Jag skulle köra en "kolla masken" på katten för att få veta exakt vad för mask katten har så man vet att maskmedlet funkar.
Jag tror nog att det är bandmask med tanke på hur de har sett ut, ska jag ta kolla masken på honom får jag nog förfölja honom en hel dag, han bajsar på väldigt undangömda platser! :cool:

Emmmmma

Trådstartare
Jag avmaskar mina utekatter ung m 2 månaders intervaller. Tycker inte det är så konstigt.
De får maskmedel = masken dör. De tar ny mus = de blir återinfekterade …
Antar att cykeln från ’mask i mus’ till ’mask fullt utvecklad i katt’ är ung 2 mån.
Använder du samma maskmedel då? Jag tycker det är så himla smidigt med dronspot och slippa ta en fight med tabletter.. synd att det bara finns en sort som har dropplösning.

Emmmmma

Trådstartare
Min veterinär säger att man ska avmaska på sin höjd fyra ggr/år.
Själv kör jag när jag ser mask på dom, det blir fler än fyra ggr, men det viktigaste tycker jag är att man inte behandlar i förebyggande utan väntar tills man har sett mask. Blir kanske fem - sex ggr/år.

En intressant fråga är ju om någon tar KollaMasken på katter? Själv gör jag inte det, men det kanske vore en idé.
Jag avmaskar ju inte heller i förebyggande, utan bara vid synlig mask. Första halvåret vi hade katten så såg jag ingen mask, men han har varit betydligt mer aktiv som jägare sista året och då har det blivit nästan varannan månad (kanske med ngt längre intervall i vintras.)
Sorkbeståndet har dock minskat något! :p:up:

Liknande trådar

Övr.Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 368
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 373
· Zebung

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar