avmaska innan man får svar ang stora blodmasken?

sommarvind

Trådstartare
Nu börjar de bli krisigt i om bete i min vinterhage och skulle behöva släppa över hästarna i en av sommarhagarna inom några dagar.

Jag har gjort kolla masken prov på ardenneråringen och han hade 600 epg av blodmask 0 på det andra sorterna. Men såg idag att de hängde ut en kort vit mask ur rumpan.. är de blodmask? Jag har Noromectin hemma sedan tidigare avmaskning och tänkte att det är väll ett hyfsat brett preparat som tar de mesta sortens mask?

Jag har skickat in kolla masken för mina två ston idag och ja tänkte att om de visar att även dom behöver avmaskas kan ja inte avmaska då och sedan efter något dygn släppa över alla tre i en av sommarhagarna trots att jag inte vet svaret på den stora blodmasken? För oavsett så antar jag att kör intervall på avmaskningen så dom slutligen blir av med allt?

och att mocka sommarhagen efterhand givetvis.
 
Sv: avmaska innan man får svar ang stora blodmasken?

Jag tror inte det är blodmasken, den ser inte riktigt vit ut, tror mer på spolmask eller springmask ev. bandmask, den brukar inte synas på maskprov.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

Jag hade avmaskat alla tre och sedan väntat minst tre dagar innan hagbyte. Har du en paddock hade jag använt den som hage under de här dagarna och mockat den noggrannt varje dag. Sedan ett nytt maskprov om X antal dagar (beroende på vilket preparat du använt och vilken mask du haft - inte alla preparat tar alla stadier av masken) och ny avmaskning utifrån det.

Det finns utmärkt information på Kolla maskens lilla informationsblad som ligger i lådan och alla maskmedel har också informationsblad hur de funkar och hur de ska användas. Dessutom har Kolla masken en veterinär som du kan ringa och få råd av. Gör det!
 
Sv: avmaska innan man får svar ang stora blodmasken?

Och, ja just det, du kan avmaska utan att vänta på odlingssvaret om du använder ett medel som även tar stora blodmasken. Men intervallavmaskning behöver du förmodligen inte göra, det avråder man ifrån iaf på vuxna hästar utan särskilda problem. Har du tur behöver du - efter avmaskningen - bara mocka hagen (2-3 ggr per vecka) och kontrollera med maskprov en gång per år.
 
Senast ändrad:
Sv: avmaska innan man får svar ang stora blodmasken?

Okej! Tre dagar låter långt , hinner dom inte få i sig parasiterna igen då?

Men ja kör så att så fort ja fått maskproven på stona så avmaskar jag alla 3 utifrån att de behövs. Tar Noromectin till dom.

Gällande Åringen som hade en kort vitaktig mask.. det står 0 på både föl och spolmask på honom.. så om det är bandmask så tar ju inte Noromectinet det..

och väljer jag banminth så tar inte de styngflugans larver... himla svårt de här..

Ska jag be att få utskrivet Equimax kanske? Den verkar ju ta de mesta utom springmask som verkar relativt ovanlig..
 
Sv: avmaska innan man får svar ang stora blodmasken?

Men styngfluga avmaskar du ju inte mot förrän i höst. Nu är det ju ingen mening att avmaska mot den...
 
Sv: avmaska innan man får svar ang stora blodmasken?

just det. Men ser att banminth tar heller inte nackbandmask. Så får höra om jag skulle kunna få ut Equimax åt honom :-)
 
Sv: avmaska innan man får svar ang stora blodmasken?

Okej! Tre dagar låter långt , hinner dom inte få i sig parasiterna igen då?

Jo, därför skrev jag att du ska mocka noga dessa dagar och använda paddock om du har, men ffa det tar några dagar att få ur sig alla maskarna och dem vill du inte ha i nya hagen
Men ja kör så att så fort ja fått maskproven på stona så avmaskar jag alla 3 utifrån att de behövs. Tar Noromectin till dom.

Med tanke på att det verkar som det är mer än "bara" blodmask tycker jag att du ska ringa KollaMaskens vet och diskutera med henne vilket preparat du ska använda. Det kostar ju inget extra, du har väl telefon?

Gällande Åringen som hade en kort vitaktig mask.. det står 0 på både föl och spolmask på honom.. så om det är bandmask så tar ju inte Noromectinet det..

Det kan ju vara springmask också, kollade du inte på bilderna i länken jag skickade? Den stora skillnaden är att bandmasken är platt, springmasken är rund, upp till 10 cm lång och det brukar KLIA i rumpan. Se om du hittar fler maskar och be din veterinär kolla vilken det är.

och väljer jag banminth så tar inte de styngflugans larver... himla svårt de här..

Styngflugan lägger sina ägg på hästen under sommar/höst. När hästen slickar i sig dem utvecklas de till larver som övervintrar i hästen. Sedan åker de med avföringen ut igen och larverna kläcks till nya flugor. Ska du avmaska mot dem ska du göra det under hösten, nu är det redan för sent att avmaska mot förra årets flugor och du kan inte avmaska nu mot de flugor som kommer i år...

Ska jag be att få utskrivet Equimax kanske? Den verkar ju ta de mesta utom springmask som verkar relativt ovanlig..

Mitt råd till dig är: LÄS den broschyren som jag länkade till i mitt första svar så du får lite baskunskaper, läs den information som du fått i KollaMasken och prata med deras veterinär eller prata med din egen veterinär så får du bättre råd om vilket preparat du ska använda och hur!
 
Sv: avmaska innan man får svar ang stora blodmasken?

Har du anledning att tro att någon av hästarna har nackbandmask???
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: Habina
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 269
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp