Avmaska vid 150 epg?

Månskensbonden

Trådstartare
Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0.

Hagen dom går i nu sedan januari har aldrig gått hästar på tidigare. Det är ca 4 ha . Kommer öppna upp ca 3 ha hage till i sommar. Jag mockar kontinuerligt.

Bör jag avmaska den dräktiga? Skriver veterinären ut för så låga värden?
 
Jag har redan läst svas rekommendationer
Där finns ju svaret på din fråga.

”Alla hästar som har mer än sparsam mängd ägg (>200 epg, ägg per gram), bandmask eller stor blodmask i provet bör avmaskas.”

Din har under 200 epg och behöver alltså bara avmaskas om den har stor blodmask. För att veta om den har det behöver man göra utökad odling
 
Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0.

Hagen dom går i nu sedan januari har aldrig gått hästar på tidigare. Det är ca 4 ha . Kommer öppna upp ca 3 ha hage till i sommar. Jag mockar kontinuerligt.

Bör jag avmaska den dräktiga? Skriver veterinären ut för så låga värden?
Är ju inte sockerpasta i avmaskningsmedel så nä inte om hästen inte är sjuk.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp