Bukefalos 28 år!

Joelina

Trådstartare
Nu ska vi snart börja avmaska hästarna i stallet, och det var rätt precis ett år sedan som även Floke avmaskades. Hur ofta ska hundar avmaskas? Han äter hästbajs i stallet dagligen, dock så har vi väldigt låga värden på odlingsproverna.
Floke äter och dricker och bajsar fint, han är mycket bra i hullet, fin i pälsen och fick mycket beröm av veterinären förra veckan när vi vaccinerade honom. Men jag glömde ju fråga om avmaskningen!

Hur hade ni gjort? Hade ni avmaskat direkt, eller tagit odling, eller struntat i det? Om jag ska avmaska, ska jag då avmaska efter att alla hästarna blivit avmaskade? Avmaska Floke innan alla hästarna fått sina medel och sedan går Floke och äter deras bajs igen, det känns ju lite som att då gör inte maskmedlet sitt jobb?

Behöver lite input, tack :)
 
De får inte parasiter av att äta hästskit. Vuxna hundar behöver sällan avmaskas, är du orolig så finns det träckprovskit att köpa på apoteket.

Var dock noga med att inte låta hunden äta hästbajs när hästarna nyligen är avmaskade. Maskmedelsrester kan vara dödligt för hunden!
 
Neej, det var väl lite så jag tänkte, men samtidigt så pratas det i stallet om att det är viktigt att avmaska alla sina djur.
Men då kanske jag bara köper kolla masken, eller vad det heter för hundar :)

Jättebra att du sa det Migo!! Det hade jag inte ens tänkt på! Ska hålla extra uppsikt på Floke! Tack! :)
 
Neej, det var väl lite så jag tänkte, men samtidigt så pratas det i stallet om att det är viktigt att avmaska alla sina djur.
Men då kanske jag bara köper kolla masken, eller vad det heter för hundar :)

Jättebra att du sa det Migo!! Det hade jag inte ens tänkt på! Ska hålla extra uppsikt på Floke! Tack! :)
Japp, det heter Kolla Masken för hund också.
Nu vet jag inte om det är samma för hund men för hästar brukar det vara billigare att beställa testet på nätet - men det där har du nog koll på om du har häst, det är samma princip :up:.
Jag testar inte mina hundar om de ser ut att må bra, bara vid misstanke om mask och det är EN gång på drygt 20 år :) .

Lite OT men stallkatter däremot får relativt ofta mask, där brukar vi slarva lite och köra en omgång när det ser ut att behövas, utan att göra träckprov först :o .
 
Enda gången jag avmaskat mina hundar var innan inresa till Norge.
Katten avmaskar jag när jag ser att han har mask.
 
5% av vuxna hundar behöver avmaskas och då är det såna som är ute i skog och mark och käkar råttor, sorkar och andra smådjur.

kollamasken smådjur är det du använder, en grönvit låda, men om din hund är pigg, frisk och i lagom hull skulle jag inte bekymra mig om vare sig provtagning eller avmaskning.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: Habina
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 757
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 319
Senast: Nominous
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 286
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp