Har nu fått svar på träckprovet.
Min ena häst som har fått både homeopatmedel och vitlök regelbundet i tre års tid och som inte är avmaskad på 2,5 år hade mindre än 30 ägg/g träck, dvs väldigt lite o behöver inte avmaskas nu heller.
Min andra häst som jag bara haft hemma sen april och som därför inte har fått homeopatmedel och vitlök särskilt länge hade däremot 800 ägg/g träck (ett år sen senaste avmaskning) och hans prov är på odling och jag avvaktar med avmaskning till jag fått resultatet.

Det ska bli intressant att se vad hans träckprov får för resultat nästa år när jag har kunnat fullfölja homeopatiprogrammet med honom!
För att förtydliga, jag ger inte homeopatimedel som "avmaskningsmedel", utan för att stärka hästens immunförsvar och en häst med starkt immunförsvar klarar att stå emot parasitangrepp bättre. Naturligtvis avmaskar jag med Ivomec el dyl om det skulle behövas och laborerar inte med alternativa metoder på KORT sikt. Det tar tid att bygga upp hästens immunförsvar, men målet är ju att jag ska slippa använda avmaskningsmedel för hästens skull.
//Therese