Man behöver inte ta dubbel dos Banminth i februari, men om man ändå använder det medlet kan man ju passa på att komma åt bandmasken samtidigt även om det är i tidigaste laget. På föl och unghästar är det spolmasken man vill komma åt, och vuxna hästar har eget skydd mot den och ska INTE avmaskas.

Använde ni ett Ivecterminpreparat så är det helt rätt intervaller ni använt, även om det känns mycket. För att veta om man behöver avmaska så mycket eller inte så kan ni göra ett träckprov i vår. Visar det på lite eller ingen mask behöver ni ju inte avmaska så mycket!
 
Tack för hjälpen! Ja, sommaravmaskningen har "känts" rätt(med Ivomec), det var denna i februari som vi inte använt i tidigare stall (banminth).

Men den kan vi alltså låta bli då?
 
Februariavmaskningen är ju bara för föl och unghästar, så har ni inte såna så hoppar man över den!
 
Vi avmaskar i slutet av maj innan det är betessläpp med dubbel dos Banminth eller Fyrantel. Sen avmaskar vi 4-6 veckor senare med Ivomec(kan ju även ta Noromectin som finns nu) och så kör vi det medlet i oktober också.
 
Men då missar ni ju en avmaskning (om ni nu inte tagit träckprov som visar på ytterst lite mask) och får hög smitta på betet. Det är ju för att hålla betet så rent som möjligt man avmaskar i de flesta fall.
 
Våra hästar går bara på bete i 6 veckor så vi avmaskar efter det och då smittar de inte ner betet. Efter avmaskningen så står de 4 dagar i vår lilla så kallade "maskhage" som vi sen mockar ur.
 
jag avmaskade med "ivomeckopian" sent i september (sista dagarna, flyttade hästen 1 oktober).
Måste hon avmaskas nu i november också? Jag blir bara mer och mer virrig av all information om avmaskningar :o
 
Nej, det behöver du inte. Styngflugan kom du åt redan då. Och i november ska INGEN häst avmaskas, vare sig ung eller gammal.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
569
Senast: Hazel
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 299
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp