Avmaskat utan ägarens vetskap

Fast då har det ju gått flera månader och en ny generation maskar kan ha blivit vuxna. Hästar har alltid mask vilande i tarmen så jag ser då inget konstigt med det
Ja precis håller med, men om det är som kören ovan säger skulle de vara för kallt för att maskarna skulle vaknat ur vilan
 
@Karoliten jag känner att det blir väldigt svårt att vidare bemöta dina inlägg. Jag har tydligt svarat på det du påstår i tråden så att fortsätta upprepa samma sak femtielva gånger till ser jag ingen större mening med.
Mina inlägg kvarstår - du har fel ang avmaskning och att alla hästar som delar hage ska avmaskas varesig alla har mask eller ej.

Ang din importhäst : du kanske inte hade träckprovat för annan mask än vad baspaketet träckprov innebär?
Eftersom du verkar ha en veterinär som inte följer direktiven utan skriver ut maskmedel oavsett så är det ju inte sällan så att folk då kör på det.

Men du behöver verkligen läsa på ang parasiter på häst för att få en bättre bild av hur det egentligen funkar.
 
Senast ändrad:
@Karoliten jag känner att det blir väldigt svårt att vidare bemöta dina inlägg. Jag har tydligt svarat på det du påstår i tråden så att fortsätta upprepa samma sak femtielva gånger till ser jag ingen större mening med.
Mina inlägg kvarstår - du har fel ang avmaskning och att alla hästar som delar hage ska avmaskas varesig alla har mask eller ej.

Ang din importhäst : du kanske inte hade träckprovat för annan mask än vad baspaketet träckprov innebär?
Eftersom du verkar ha en veterinär som inte följer direktiven utan skriver ut maskmedel oavsett så är det ju inte sällan så att folk då kör på det.

Men du behöver verkligen läsa på ang parasiter på häst för att få en bättre bild av hur det egentligen funkar.

Jag förstår att det blir svårt o bemöta mina inlägg när du uppenbarligen inte läser dem. Har ju skrivit nu x antal gånger att mindre grupper tex två och hästar man känner väl eller hästar som byggt upp resistens inte behöver maskas
Hästen i fråga hade den mask vi tagit prov för. Vi berättar o läser själva på maskmedlet vilka maskar det tar eftersom vi skriver upp vilka hästar, när o vilket medel de får. Inte nånstans har jag inte skrivit att vår vet skriver ut huxflux. Hon skriver ut när vi tagit prover.
 
Jag förstår att det blir svårt o bemöta mina inlägg när du uppenbarligen inte läser dem. Har ju skrivit nu x antal gånger att mindre grupper tex två och hästar man känner väl eller hästar som byggt upp resistens inte behöver maskas
Hästen i fråga hade den mask vi tagit prov för. Vi berättar o läser själva på maskmedlet vilka maskar det tar eftersom vi skriver upp vilka hästar, när o vilket medel de får. Inte nånstans har jag inte skrivit att vår vet skriver ut huxflux. Hon skriver ut när vi tagit prover.

Nej det är inte svårt att bemöta dina inlägg ang att jag inte skulle läsa noga vad du skrivit.

Däremot ändrar du vad du menar och vägrar att adressera det du faktiskt skrivit och insisterar på i tråden vilket är vad jag tydligt adresserat och citerat dig exakt vad du skrivit.

Nu senaste inläggen kommer du med modereringar av hur du menar och diverse .

Säger det igen : nej - alla hästar i samma hage behöver inte - och bör inte avmaskas samtliga för att några har EPG som rekommenderar avmaskning medans andra inte har de värdena (nollar).

Det är väl bättre att istället för att hitta på att jag inte läst dina inlägg, att istället isåfall säga att du inte uttryckt dig tydligt/inte fått fram vad du menar osv? För dina påståenden du gjort i tråden ang avmaskningsbehov och protokoll gällande avmaskning är helt enkelt inte korrekta.
 
Senast ändrad:
Nej det är inte svårt att bemöta dina inlägg ang att jag inte skulle läsa noga vad du skrivit.

Däremot ändrar du vad du menar pch vägrar att adressera det du faktiskt skrivit och insisterar på i tråden vilket är vad jag tydligt adresserat och citerat dig exakt vad du skrivit.

Nu senaste inläggen kommer du med modereringar av hur du menar och diverse .

Säger det igen : nej - alla hästar i samma hage behöver inte - och bör inte avmaskas samtliga för att några har EPG som rekommenderar avmaskning medans andra inte har de värdena (nollar).

Det är väl bättre att istället för att hitta på att jag inte läst dina inlägg, att istället isåfall säga att du inte uttryckt dig tydligt/inte fått fram vad du menar osv? För dina påståenden du gjort i tråden ang avmaskningsbehov och protokoll gällande avmaskning är helt enkelt inte korrekta.
Som sagt tackar för mig. Du vill inte förstå mig, helt ok. Jag försöker resp andras åsikter , håller gärna med och berättar i de stora hela vad jag tänker o tycker . Men tråden har spårat ut och du hävdar saker om mig som du inte vet om mig. Du vill framstå mig som okunnig och du får gärna känna så ( jag skriver själv inte så om människor jag inte känner)men du förstår inte vad jag skriver så jag håller mig till avel istället så kan du få vara Queen i andra ämnen .Vill lägga tiden på umgås med familjen istället för tjafs. Forum ska vara kul o lärorikt. Det är inte detta
 
Som sagt tackar för mig. Du vill inte förstå mig, helt ok. Jag försöker resp andras åsikter , håller gärna med och berättar i de stora hela vad jag tänker o tycker . Men tråden har spårat ut och du hävdar saker om mig som du inte vet om mig. Du vill framstå mig som okunnig och du får gärna känna så ( jag skriver själv inte så om människor jag inte känner)men du förstår inte vad jag skriver så jag håller mig till avel istället så kan du få vara Queen i andra ämnen .Vill lägga tiden på umgås med familjen istället för tjafs. Forum ska vara kul o lärorikt. Det är inte detta

Du är ute och cyklar när du gör en diskussion till något personligt som du gör här. Nej jag är inte ute efter dig. Dina vinklingar på att det är personligt osv hör inte hemma här över huvud taget.

Dina inlägg ang mig och vad du tror /tycker om mig hör inte hemma här alls . Det är inte över huvud taget något som bör vädras i en diskussionstråd på ett forum .

Ang lärorikt så erbjuder denna tråd massor med möjligheter gällande det . Ännu mer finns i masktråden , samt hos SVA mm.
 
Senast ändrad:
Håller inte med.
Tex köpte vi in en import på hösten. Tog prov ( lovar vet hur man gör), visade ingen mask. Gick själv i början. Sen fick han en kompis. Sattes igång Januari åkte till Tyskland i slutet av Mars ( var snö då). Hittade mask i släpet på vägen ned. Antingen smittad med mask, felaktigt prov eller som jag hört ( inte nått jag läst så vet ej om det stämmer) utlöst av stress
En stor del av det du uttrycker (jag har läst hela tråden) är utdaterat eller felinformerat. Det är lätt att lyssna på fel personer, eller på rätt personer men ställa fel frågor. Som man frågar får man svar, vilket kan ge helt galna tolkningar om den som svarar inte har hela bilden. Jag har själv upplevt hur jag rådgivit likadant i ett fall till en hästägare och en stallägare (gäller samma sak) men de båda tyckte de fick helt motsägande uppgifter och blev väldigt osams. De frågade olika och fick därmed olika svar som de sedan tolkade på olika sätt. Svårt! Allt handlar om perspektiv och uppfattning.

Jag blir väldigt nyfiken på vad det var för mask som kom ut (färg, form, storlek). Beroende på mask hade den kanske inte ens gått att avmaska bort på hösten utan du hade haft samma utfall med synlig mask ett par månader senare. Din jämförelse blir lite som att ta ett negativt klamydiaprov i januari och sen bli förbannad för att man har det i maj när det funnits smittotillfällen efter januari.

Vad gäller smitta och flera hästar i hage så har de allra flesta stall med vettiga rutiner 2 av 10 hästar som behöver regelbunden avmaskning (statistik, kan alltså skilja mellan stall). De som jag jobbar med (150 stall med 10-100 hästar) är nere på ännu lägre siffror än så efter två år när de följt de rekommendationer jag ger. Det finns massor av fakta och forskning om hästars parasiter, så mycket att trots att det är en del av mitt jobb så hinner jag inte alltid med.

Det viktigaste är att förstå att man måste förebygga smitta, ta hand om sina hagar. Avmaskning är en del av det, där det behövs. Men friska hästar i grushagar som mockas flera gånger i veckan är sällan hästar som behöver avmaskning, inte ens med höga EPG.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: hier
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 886
Senast: skuggi
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 402
Senast: busfro
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 900
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp