Avmaskat utan ägarens vetskap

Fast att få info om program är lite svagt, fanns ingen ytterligare info. Jag frågade om det behövdes ett träckprov innan inflytt och det var då jag fick info om att de var anslutna till sva och tog träckprov enligt deras anvisningar. Jag vill iaf inte att random folk som inte känner min häst går och ger den medicinska preparat utan information innan. Vi meddelade vid info att det är en "kolikhäst" och tidigare magsårshäst som man absolut inte får ge annat än det han fodras med vilket även står på hans box. Skönt i alla fall att läsa att det inte bara är vi som tyckte att informationen var bristfällig. 😊

Jag tänker att ni kanske inte borde ha accepterat uppstallningen då, eftersom ni är missnöjda med att få hjälp med avmaskningen enligt det som beskrivits.
 
Fast att få info om program är lite svagt, fanns ingen ytterligare info. Jag frågade om det behövdes ett träckprov innan inflytt och det var då jag fick info om att de var anslutna till sva och tog träckprov enligt deras anvisningar. Jag vill iaf inte att random folk som inte känner min häst går och ger den medicinska preparat utan information innan. Vi meddelade vid info att det är en "kolikhäst" och tidigare magsårshäst som man absolut inte får ge annat än det han fodras med vilket även står på hans box. Skönt i alla fall att läsa att det inte bara är vi som tyckte att informationen var bristfällig. 😊
Om ni meddelat den sjukdomsbilden och sagt att man absolut inte får ge annat än hans vanliga foder, då håller jag med om att det var märkligt agerat av stallägaren. Då borde ni ha fått vara med och diskuterat fram en lämplig lösning för just er häst. :)
 
Jag hade varit besviken på att inte få informationen om när hästen ska avmaskas. Då biverkningar kan komma av avmaskning tex kolik hade jag velat veta när min häst maskas. Dessutom är det ju 4 dygns tävlingskarens så man riskerar ju även att tävla en dopad häst om man ingenting vet.
Personligen avmaskar jag alltid en vardagsmorgon, gärna i början av veckan.

Har en vän som avmaskade innan vi åkte till Göteborg Horse Show och henne fick vi släppa av vid en tågstation vid lunch så hon kunde vända hem med tåget för att ta hand om sin häst som fick kolik. Tror dessutom det var påsk så veterinärräkningen blev inte billig. En inackordering avmaskade efter en tävling en valborgsmässoafton och kom tillbaka till stallet i taxi när vi hittat hennes häst sjuk.
 
@Jordgubben från Skåne jag tolkar det som att avmaskningen skedde för 5 månader sedan, men att fakturan kom nu?
Då har ju program för lämplig tid att avmaska skett när sig bör (hade varit märkligt om det skedde nu i Jan/feb).

Jag skulle tippa på att ägaren tycker sig varit tydlig utifrån avtalet, men visst - jag tycker det är högst skäligt och hade förväntat mig en allmän info på tavlan eller någon annan form att ”nu är träckprov taget, resultaten delges hästägarna och utifrån det sker avmaskning”. Definitivt vill man ju som ägare veta vad hästen har i EPG oavsett.

Att hästen tex är känslig mot vissa medel osv tycker jag däremot inte hör till saken. Det hade jag informerat om direkt vid accepterandet av avtalet att stallägaren har ett upplägg med SVA osv.
 
Nopp behöver inte läsa på. Talat med vet. Vet de nya rönen. Kruxet är att träckproven är inte tillförlitliga.De är inte100 procentiga

Jo du behöver läsa på rejält. Allt du påstår är inkorrekt.

Inkl detta du skrev:
”Ska uttrycka mig tydligare. Enligt vet: gör inte tröckprov när det är kallt då kan maskarna ligga i vila. Träckprov tas en varm dag. Har en häst mask ska i vart fall alla hästar som går ihop maskas.”

Min kommentar som svar:
Maskarna ligger i dvala den kallare årstiden . De vaknar inte till för att det är varmt en dag här och där under den tidsperioden. Mao så bör avmaskning inte ske alls under den generella kalla tidsperioden december- mars om inte väldigt specifika motiverade anledningar finns. Man riskerar annars att med maskmedel väcka upp maskar som annars ligger i dvala och som då pga medlet blir störda och kan orsaka störningar hos hästen, inklusive kolik. Även resistens kan spädas på utifrån de omständigheterna.


Det är tyvärr inte alla veterinärer som följer direktiv eller är insatta gällande parasiter. Din veterinär är inte insatt utifrån de påståenden och råd denne gett dig.
 
Nopp behöver inte läsa på. Talat med vet. Vet de nya rönen. Kruxet är att träckproven är inte tillförlitliga.De är inte100 procentiga

Nä, det stämmer att träckproverna inte är 100% tillförlitliga. Jag kan dock inte se fördelen med att använda ett ÄNNU trubbigare verktyg som att maska alla hästar varje gång.

Det om något är ju ett enormt feltänk. Veterinärer är inte heller alltid uppdaterade.

Vi hade just en annan diskussion om en hingst som användes i avel, som inte var godkänd där ägarens svar var att godkännandet var löjligt och bakåtsträvande.
Jag har svårt då att se hur betäckning med ej avelsvisad häst ska göra aveln bättre. Samma med avmaskningsinformationen du fått.
 
Nä, det stämmer att träckproverna inte är 100% tillförlitliga. Jag kan dock inte se fördelen med att använda ett ÄNNU trubbigare verktyg som att maska alla hästar varje gång.

Det om något är ju ett enormt feltänk. Veterinärer är inte heller alltid uppdaterade.

Nä och dessutom så maskmedel är ju inte heller i sak ”100 % tillförlitligt”.
Räcker ju tex att feldosera lite/hästens vikt är fel uppskattad/hästen spottar ut lite medel etc etc, eller veterinären skriver ut ett mindre lämpligt preparat i brist på kunskap, så vips .

Många hästägare verkar ha en helt orimlig bild av maskmedel som att det löser allt.
 
I stallet jag står i tvingas alla hästar som flyttar in avmaskas rätt av (utan träckprov).
Hästarna står i grushagar en o en som mockas varje dag. Jag förstår inte varför..
 
I stallet jag står i tvingas alla hästar som flyttar in avmaskas rätt av (utan träckprov).
Hästarna står i grushagar en o en som mockas varje dag. Jag förstår inte varför..

Jag blir så arg när jag läser sånthär. Det finns fortfarande veterinärer som skiter i direktiven de fått av JBV och SVA strikt sen massa år ang problemet med resistens mot maskmedel och det stora akuta problemet detta är.

Det är fullständigt bedrövligt och veterinärer som gör så bryter mot direktiven och borde bli anmälda och få sin licens ifrågasatt.
 
I stallet jag står i tvingas alla hästar som flyttar in avmaskas rätt av (utan träckprov).
Hästarna står i grushagar en o en som mockas varje dag. Jag förstår inte varför..
Rekommendationen att alltid avmaska nya hästar har jag (som stallägare) fått på senare år av båda mina veterinärer. De hänvisar till uppdaterade information de fått från SVA och jag följer deras råd. Sedan går de in och behandlas som de andra hästarna med träckprov och individuell plan utifrån det.
Kommer de under vintern går de i hage som förutom mockas kommer att få vila nästa säsong om möjligt.

Det känns mer aktuellt nuförtiden efter "upptäckten" att de som nollar eller har låga värden på blodmask är oftare bärare av stora blodmasken. Tyvärr har de flesta varken koll på om det odlats på senaste träckprov och om det avmaskats vet de ej med vad. Nu kommer det bli ramaskri i tråden men efter att fått in stora blodmasken med ny häst som "nollat" så kommer jag inte göra om det misstaget.

Saxat från SVA:
Avmaskning av nya hästar
Om det kommer en ny häst till besättningen som har oklar parasitstatus rekommenderar SVA att alltid avmaska med makrocykliska laktoner och prazikvantel innan hästen släpps ut i beteshagarna, om det är i månaderna mars till och med november. Om den kommer under vintern kan man vänta med avmaskningen till mars. Bakgrunden för rekommendationen är att nya hästar ofta utskiljer mycket ägg, och kan bära på larvstadier av stor blodmask som inte kan påvisas i träckprov.

Vänta sedan tre dagar efter avmaskning med att släppa ut den nya hästen i gräshagen. Ta sedan ett träckprov två veckor efter avmaskning, för att kontrollera om den nya hästen bär på resistenta parasiter.
 
@lundsbo fast
det är ju tydligt angett i direktiven du hänvisar till att det inte handlar om att slentrianavmaska om hästen ska gå själv i en grushage osv 😎

ang stora blodmasken så är det ju för att folk inte fattat när de tar träckprov för lilla blodmasken vilket är standarden, att när hästen nollar så vet man inte ang stora blodmasken. FRAMFÖR ALLT just med hästar som ständigt nollar på ”vanliga” träckprovet (dvs de avmaskas då inte alls) behöver man kolla /odla på stora blodmasken . Det är en stor miss hos alltför många! Här har veterinärer och SVA massor att göra ang att upplysa och utbilda hästägare.
 
Senast ändrad:
[

Har ingen grushage. Bara gräshagar, där av, tillsammans med erfarenheten av stora blodmasken, min försiktighet.

Då är ju dina förhållanden annorlunda än det du svarade på till @Lindsen vars hästar går en och en i små grushagar osv.

Känns väldigt viktigt ang frågan att man särskiljer scenarion och ser skillnaden ang råd utifrån de scenarion.
 
I stallet jag stod i informerade de när de tog träckprov och sen när resultaten kom vilka hästar som skulle avmaskas. Vi fick avmaska själva och stallet fixade preparaten behövde inte tänka på att åka till apoteket och köpa eget, supersmidigt.

Även om stallet själva hade avmaskat, skulle jag som ägare till hästen vilja veta innan de avmaskar så jag vet om det.

I det fallet TS beskriver beror det nog även på lite vad som står i kontraktet också, tänker om det finns någon text där det står något i still med "träckprov tas och om hästen ska avmaskas görs det si eller så..." typ, eller så har det blivit någon miss i kommunikationen.

Själv hade jag nog blivit lite irriterad först, men när jag lugnat mig bett stallet vänligt om att det vore trevligt med besked innan till nästa gång.
 
Jo du behöver läsa på rejält. Allt du påstår är inkorrekt.

Inkl detta du skrev:
”Ska uttrycka mig tydligare. Enligt vet: gör inte tröckprov när det är kallt då kan maskarna ligga i vila. Träckprov tas en varm dag. Har en häst mask ska i vart fall alla hästar som går ihop maskas.”

Min kommentar som svar:
Maskarna ligger i dvala den kallare årstiden . De vaknar inte till för att det är varmt en dag här och där under den tidsperioden. Mao så bör avmaskning inte ske alls under den generella kalla tidsperioden december- mars om inte väldigt specifika motiverade anledningar finns. Man riskerar annars att med maskmedel väcka upp maskar som annars ligger i dvala och som då pga medlet blir störda och kan orsaka störningar hos hästen, inklusive kolik. Även resistens kan spädas på utifrån de omständigheterna.


Det är tyvärr inte alla veterinärer som följer direktiv eller är insatta gällande parasiter. Din veterinär är inte insatt utifrån de påståenden och råd denne gett dig.

Eh med varm dag menar jag när det är varmt, inte vinter .Så nä jag behöver inte läsa på
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: hier
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 886
Senast: skuggi
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 402
Senast: busfro
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 900
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp