Avmaskat utan ägarens vetskap

Jag tycker att det är toppen när det finns fungerande rutiner kring träckprov och avmaskning i ett stall.
Däremot bör det, även i upplägget som beskrivs i det här fallet, självklart kommuniceras till hästägaren att träckprovet visade på X och därför kommer hästen att avmaskas då eller då.

Personligen hade jag redan innan inflyttning klargjort att jag ger min häst sprutan själv när den ska ges. Stallägaren får gärna ta provet osv, men dels vill jag veta när hästen fått medlet samt vilken dos, vilket medel osv. Det finns det många skäl till att en som ägare bör ha lite koll på. Stallägaren får, om denne önskar, förstås närvara och se att jag faktiskt ger medlet.
Dels är min nuvarande häst rädd om sin mun och jag har lagt ner massor med jobb för att komma dit vi är nu (när jag kan ge henne spruta i munnen lös, utan utrustning, på ett lugnt sätt), så sånt sköter jag och ingen annan. Ja, jag medger att denna omständighet är lite speciell, men ändå.
Kommunikation!
 
Jag tycker att det är toppen när det finns fungerande rutiner kring träckprov och avmaskning i ett stall.
Däremot bör det, även i upplägget som beskrivs i det här fallet, självklart kommuniceras till hästägaren att träckprovet visade på X och därför kommer hästen att avmaskas då eller då.

Personligen hade jag redan innan inflyttning klargjort att jag ger min häst sprutan själv när den ska ges. Stallägaren får gärna ta provet osv, men dels vill jag veta när hästen fått medlet samt vilken dos, vilket medel osv. Det finns det många skäl till att en som ägare bör ha lite koll på. Stallägaren får, om denne önskar, förstås närvara och se att jag faktiskt ger medlet.
Dels är min nuvarande häst rädd om sin mun och jag har lagt ner massor med jobb för att komma dit vi är nu (när jag kan ge henne spruta i munnen lös, utan utrustning, på ett lugnt sätt), så sånt sköter jag och ingen annan. Ja, jag medger att denna omständighet är lite speciell, men ändå.
Kommunikation!

Håller helt med . Självklart ska hästägaren delges resultatet på träckprov och att hästen behöver/skas avmaskas utifrån det !
Sen om stallägaren gör avmaskningen eller hästägaren är ju valbart.
 
Det har jag och ja - du har fel och är inte insatt utan cyklar med samtliga dina påståenden.

Väldigt sällan f.ö jag skriver uttryckligen att någon på ett diskussionsforum har rent FEL. Men i detta fallet utifrån samtliga dina påståenden i tråden så är det befogat.

vi tror olika och uppenbarligen olika fakta, du får gärna göra som du gör om det känns bra. Jag gör efter det jag läst på och fått i rekommendation från vet.
Tror tyvärr du gärna vill se att jag har fel som tex att påstå jag menade en varm vinterdag istället för att jag faktiskt menade an varm dag som hos oss brukar infalla på vår-höst :)
 
@Karoliten jag tycker det är synd att du verkar ha uppfattningen att jag går på dig specifikt . Det stämmer inte och det är väldigt beklagligt att du verkar tro det.

Du har dock fel ang allt du skrivit om avmaskning här i tråden . Det kan vara så att det du menar inte riktigt blir rätt utifrån hur du uttrycker dig i skrift . Om så är fallet så kan det ju vara så att du menat något annat än vad som står osv. Men det kan ju inte varesig jag eller andra veta/förstå så svaren blir ju utifrån det du skriver och påstår . I just detta fallet påstår du saker konsekvent och det du påstår är helt enkelt fel i detta fall .
 
Jag blir så arg när jag läser sånthär. Det finns fortfarande veterinärer som skiter i direktiven de fått av JBV och SVA strikt sen massa år ang problemet med resistens mot maskmedel och det stora akuta problemet detta är.

Det är fullständigt bedrövligt och veterinärer som gör så bryter mot direktiven och borde bli anmälda och få sin licens ifrågasatt.
Ja visst är det märkligt och det förekommer överallt.
 
Rekommendationen att alltid avmaska nya hästar har jag (som stallägare) fått på senare år av båda mina veterinärer. De hänvisar till uppdaterade information de fått från SVA och jag följer deras råd. Sedan går de in och behandlas som de andra hästarna med träckprov och individuell plan utifrån det.
Kommer de under vintern går de i hage som förutom mockas kommer att få vila nästa säsong om möjligt.

Det känns mer aktuellt nuförtiden efter "upptäckten" att de som nollar eller har låga värden på blodmask är oftare bärare av stora blodmasken. Tyvärr har de flesta varken koll på om det odlats på senaste träckprov och om det avmaskats vet de ej med vad. Nu kommer det bli ramaskri i tråden men efter att fått in stora blodmasken med ny häst som "nollat" så kommer jag inte göra om det misstaget.

Saxat från SVA:
Avmaskning av nya hästar
Om det kommer en ny häst till besättningen som har oklar parasitstatus rekommenderar SVA att alltid avmaska med makrocykliska laktoner och prazikvantel innan hästen släpps ut i beteshagarna, om det är i månaderna mars till och med november. Om den kommer under vintern kan man vänta med avmaskningen till mars. Bakgrunden för rekommendationen är att nya hästar ofta utskiljer mycket ägg, och kan bära på larvstadier av stor blodmask som inte kan påvisas i träckprov.

Vänta sedan tre dagar efter avmaskning med att släppa ut den nya hästen i gräshagen. Ta sedan ett träckprov två veckor efter avmaskning, för att kontrollera om den nya hästen bär på resistenta parasiter.
I grushagar där hästarna står en och en och som mockas varje dag finns ingen anledning att avmaska för att att förhindra spridning av mask. Däremot har jag förståelse för att man är rädd om sina gräshagar om man har hästar som kommer och går
 
Ja visst är det märkligt och det förekommer överallt.

Överallt skulle jag inte säga, men ja- det finns veterinärer som inte följer direktiven utan skriver ut maskmedel utan träckprov . Många hästägare letar även upp just dessa veterinärer för att det är smidigare att få maskmedel utan träckprov osv.

Det finns många brister även utifrån kravet på träckprov och anledningen till att träckprov införts som direktiv istället för att maskmedel skrivs ut på förfrågan.
Veterinärerna som följer kravet på träckprov pga resistensproblematiken har sällan kunskap utöver det , så när maskmedel skrivs ut pga de hästar som utifrån träckprovet behöver avmaskas så finns utöver det ingen kunskap /direktiv från veterinären till hästägaren HUR man utöver att hästen behöver avmaskas, bör hantera det.

Många hästägare vet inte alls utan man tror att maskmedel löser allt och när man fått receptet och behandlat hästen direkt så är det ”löst”.
Veterinärerna utifrån kravet på träckprov och att maskmedel enbart bör skrivas utifrån träckprov i första hand, bör även utifrån att avmaskning behövs, ha direktiv och kunskap att då ordinera hästägaren hur och när utifrån hur hästen hålls, själva avmaskningen bör ske . Detta finns inte/praktiseras inte idag hos veterinärer i allmänhet .
 
@Karoliten jag tycker det är synd att du verkar ha uppfattningen att jag går på dig specifikt . Det stämmer inte och det är väldigt beklagligt att du verkar tro det.

Du har dock fel ang allt du skrivit om avmaskning här i tråden . Det kan vara så att det du menar inte riktigt blir rätt utifrån hur du uttrycker dig i skrift . Om så är fallet så kan det ju vara så att du menat något annat än vad som står osv. Men det kan ju inte varesig jag eller andra veta/förstå så svaren blir ju utifrån det du skriver och påstår . I just detta fallet påstår du saker konsekvent och det du påstår är helt enkelt fel i detta fall .

Jag får mer känsla av att du inte vill förstå vad jag skriver eller helt enkelt inte förstår.
Jag har hållt med om ovan andra att det finns anledningar att inte avmaska alla hästar. Plus att jag redan två gånger skrivit att varma dagar dvs vår/sommar/ höst precis som du själv skriver ska man maska. Ändå fortsätter du hävda allt jag skriver är fel. Ja då drar man slutsatsen att du går på mig specifikt .Åh ja d e beklagligt
 
Jag får mer känsla av att du inte vill förstå vad jag skriver eller helt enkelt inte förstår.
Jag har hållt med om ovan andra att det finns anledningar att inte avmaska alla hästar. Plus att jag redan två gånger skrivit att varma dagar dvs vår/sommar/ höst precis som du själv skriver ska man maska. Ändå fortsätter du hävda allt jag skriver är fel. Ja då drar man slutsatsen att du går på mig specifikt .Åh ja d e beklagligt

Snälla du .

Jag har responderat och tydligt citerat dina påståenden att om en häst har mask så behöver alla i samma hage enligt din veterinär och det du tror på avmaskas , osv.

Det är felaktigt. Allt du påstår ang hur hästar bör avmaskas i tråden. Jag vet inte riktigt hur du läser /tolkar svar du får på vad du själv tydligt skrivit ?
 
Senast ändrad:
Hej min syster har min häst på foder i ett stort stall där man är ansluten till SVA i ett maskprogram. Vilket lät jättebra när hon flyttade in, nu visar det sig att man tagit provet och sedan avmaskat utan hennes vetskap? Det enda som pratades om var att de tog träckprov och då följde programmet i samråd med veterinär men är det bara vi som tycker det är helt vansinnigt att ge någon annans häst medicinska preparat utan att ens informera om när och vilket man ska ge? Min häst är dessutom kolikhäst som är känslig mot mycket. Har en väns häst som är allergisk mot equimax, hur kan stallägaren veta att inte just min häst är känslig mot något....

Hur hade ni reagerat? Jag är helt för att ta träckprov och inte avmaska i onödan, men här verkar det som om man avmaskat alla 50 hästar.....

Hade jag varit inackoderad hade jag inte uppskattat att inte få veta MEN jag tycker att har man haft häst i ett par år så vet man ungefär när på året maskprov tas och man kan ju öppna munnen och fråga hur det ser ut, när prov planeras att tas osvosv...
 
Snälla du .

Jag har responderat och tydligt citerat dina påståenden att om en häst har mask så behöver alla i samma hage enligt din veterinär och det du tror på avmaskas , osv.

Det är felaktigt. Allt du påstår ang hur hästar bör avmaskas i tråden. Jag vet inte riktigt hur du läser /tolkar svar du får på vad du själv tydligt skrivit ?

Du har uppenbarligen inte läst alla mina inlägg
 
Snälla du .

Jag har responderat och tydligt citerat dina påståenden att om en häst har mask så behöver alla i samma hage enligt din veterinär och det du tror på avmaskas , osv.

Det är felaktigt. Allt du påstår ang hur hästar bör avmaskas i tråden. Jag vet inte riktigt hur du läser /tolkar svar du får på vad du själv tydligt skrivit ?
Då har du ju själv också fel om allt jag skrivit är fel eftersom jag hållt med dig
 
Hej min syster har min häst på foder i ett stort stall där man är ansluten till SVA i ett maskprogram. Vilket lät jättebra när hon flyttade in, nu visar det sig att man tagit provet och sedan avmaskat utan hennes vetskap? Det enda som pratades om var att de tog träckprov och då följde programmet i samråd med veterinär men är det bara vi som tycker det är helt vansinnigt att ge någon annans häst medicinska preparat utan att ens informera om när och vilket man ska ge? Min häst är dessutom kolikhäst som är känslig mot mycket. Har en väns häst som är allergisk mot equimax, hur kan stallägaren veta att inte just min häst är känslig mot något....

Hur hade ni reagerat? Jag är helt för att ta träckprov och inte avmaska i onödan, men här verkar det som om man avmaskat alla 50 hästar.....

Med tanke på att det är tävlingskarens på avmaskningsmedel, hade jag blivit ursinnig!
 
@Jordgubben från Skåne jag tolkar det som att avmaskningen skedde för 5 månader sedan, men att fakturan kom nu?
Då har ju program för lämplig tid att avmaska skett när sig bör (hade varit märkligt om det skedde nu i Jan/feb).

Jag skulle tippa på att ägaren tycker sig varit tydlig utifrån avtalet, men visst - jag tycker det är högst skäligt och hade förväntat mig en allmän info på tavlan eller någon annan form att ”nu är träckprov taget, resultaten delges hästägarna och utifrån det sker avmaskning”. Definitivt vill man ju som ägare veta vad hästen har i EPG oavsett.

Att hästen tex är känslig mot vissa medel osv tycker jag däremot inte hör till saken. Det hade jag informerat om direkt vid accepterandet av avtalet att stallägaren har ett upplägg med SVA osv.

Nej du tolkar fel, i texten står det att man även varit dålig med att informera vid hälsochecken av vet, den räkningen kom 5 månader senare. Avmaskningskostnaden kom i aktuell faktura för detta månadsskiftet.

Att inte få info om när ett preparat ska ges är inte ok oavsett om gården är ansluten till SVA eller ej, hyrestagarna får ju inte vidare information om vad detta innebär. Jag har absolut inget emot att man är med i sådana program men antog väl i min enfald att man meddelar när prover är tagna och när aktuellt avmaskningsmedel ska ges.
 
Det enda som pratades om var att de tog träckprov och då följde programmet i samråd med veterinär men är det bara vi som tycker det är helt vansinnigt att ge någon annans häst medicinska preparat utan att ens informera om när och vilket man ska ge? Min häst är dessutom kolikhäst som är känslig mot mycket. Har en väns häst som är allergisk mot equimax, hur kan stallägaren veta att inte just min häst är känslig mot något....

Hur hade ni reagerat? Jag är helt för att ta träckprov och inte avmaska i onödan, men här verkar det som om man avmaskat alla 50 hästar.....

De tar träckprov och följer programmet i samråd med veterinär så ni är informerade. Kunde ev vara tydligare och informerat i förväg vilken dag avmaskningen sker. Sedan är det upp till den som har häst som reagerar på vissa preparat att informera om detta.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 697
Senast: hier
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 888
Senast: skuggi
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 403
Senast: busfro
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 900
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp