Avmasking När/var/HUr???=)

Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Om man nu tar ett träckprov, Kommer alla förekommande maskar att anges på resultatet? Om det nu finns några då!;) Alltså vad de heter o så?
*helt borta i maskprovsfrågan här*
Och när skickar man in provet? Alltså i vilken tidsperiod gör man det? Precis innan betet? När gräset börjar växa? (om man har gräsvinterhage)
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Mount Never Rest skrev:
Jag har läst på förpackningarna nu och dom tar inte en enda samma mask...
Dessutom så innenhålelr dom inte samma saker

Cydectin: Anthelmintikum och insekticid mot nematoder och styngflugelarver hos häst. Aktiv substans Moxidectin.

Ivomec:Anthelmintikum och insekticid mot nematoder och styngflugelarver hos häst . Aktiv substans Ivermectin.

Källa: Fass.

Aktiva substansen är vad som skiljer, dock tillhör både moxidectin och ivermectin gruppen makrocykliska laktoner, dvs samma medel ur resistenssynpunkt.
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Magnum skrev:
Om man nu tar ett träckprov, Kommer alla förekommande maskar att anges på resultatet? Om det nu finns några då!;) Alltså vad de heter o så?
*helt borta i maskprovsfrågan här*
Och när skickar man in provet? Alltså i vilken tidsperiod gör man det? Precis innan betet? När gräset börjar växa? (om man har gräsvinterhage)

Du får specificerat de maskar som finns, beroende på då vilket prov du valt. Man kan välja att kolla både rundmaskar och bandmaskar, eller bara ena sorten. Det man är intresserad av är KVANTITATIV undersökning, dvs du ska få reda på hur mycket maskägg som hittas av varje sort.

Lämpligast är ju att göra träckprov innan man tänkt börja avmaska, dvs innan man byter till sommarahage. Har man gräshagar som vinterhagar kan det vara läge med ytterligare en koll, dvs ett träckprov redan nu i april.
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Tack tack för infon! :bow:
Är det läge att göra träckprov även efter betet typ aug-sep också eller är det onödigt om man gör det låt säga i april varje år?
Har ju som sagt gräsvinterhagar, fast så mkt gräs var det visst inte som jag ville minnas.. :crazy: så då borde ett prov i april räcka?
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Vi ska göra träckprov på hästarna i stallet, och några hästägare, som varit på föreläsning, hävdar att om ingen mask finns i träckprovet är den hästen, de hästarna fria och behöver inte avmaskas även om andra hästar från samma hage har mask. Alltså är det så att bara de hästarna som visar mask ska avmaskas?
varför i så fall all denna kollektiva avmaskning som sker på många stall? :confused:
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Svar ja...varför maska maskfria hästar ?? Kollektivavmaskningar i div stall gör ju folk bara för dom inte ids göra träckprov...enklast då att dra alla över en kam.
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Den kollektiva avmaskningen är ju för att så få verkligen gör individuella träckprov.
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

*lånar knapp*

Så, ett avmaskningsschema skulle tex kunna se ut såhär 1år:

Maj : Banminth
Juni : Banminth
Juli : Banminth
Augusti : Banminth

Ev. Oktober: Noromectin

Och året därpå:

Maj: Noromectin
Juli: Noromectin
September: Noromectin

Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Dy cyklar ganska bra...fast eftersom Banminth bara har 4 veckors intervall så blir det i September också...dvs om du nu tänkt dig sista maskningen i Oktober.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 012
Senast: TinyWiny
·
Fritid Jag gillar att fota men nu förtiden använder jag bara mobil. Var många år sedan jag hade någon kamera. Men jag skulle nu vilja köpa...
Svar
12
· Visningar
508
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp