Avmasking När/var/HUr???=)

Gullan86

Trådstartare
hur lägger ni upp ett år till er/era häst/hästar? :bump:
när avmaskar ni och varför just då? beroende på vad? :bump:
använder ni samma preparat hela året eller varierar ni?
VILKA preparat använder ni? :banana:
hur många gånger avmaskar ni?
är det många som tar träckprov? blir inte det dyrare i längden?

är tacksam för svar, :bow:
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Vi avmaskar före dom går ut på betet, ca 1 v före.
och efter dom varit på betet...
Vi använder två olika preparat.. Minns ej namnen men det ena är lite "kraftigare" och tar fler sorters mask...
Vi brukar växla så att maskarna inte ska bli immuna :)
Vi har aldrig tagir något träckprov men det har då aldrig kommit mask i avföringen efter det att vi har avmaskat och dom är då fina i hull och matlust så jag tror inte att som är "proppfull" med mask :bump:
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Mount Never Rest skrev:
Vi avmaskar före dom går ut på betet, ca 1 v före.
och efter dom varit på betet...
Vi använder två olika preparat.. Minns ej namnen men det ena är lite "kraftigare" och tar fler sorters mask...
Vi brukar växla så att maskarna inte ska bli immuna :)
Vi har aldrig tagir något träckprov men det har då aldrig kommit mask i avföringen efter det att vi har avmaskat och dom är då fina i hull och matlust så jag tror inte att som är "proppfull" med mask :bump:

Du ska inte byta medel inom samma år om du inte avmaskar mot stygnfluga på hösten.

Sen, ang mask i avföringen. Jag har haft häst som (påvisat med träckprov) var 'proppfull' med blodmask. Syntes inte en enda mask i avföringen. Enda gången jag sett mask i bajset var på den hästen som var så överlastad med mask att det var hemskt (den hade dock alla andra tecken på kraftig parasitinfektion med)
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Gullan86 skrev:
hur lägger ni upp ett år till er/era häst/hästar? :bump:
när avmaskar ni och varför just då? beroende på vad? :bump:
använder ni samma preparat hela året eller varierar ni?
VILKA preparat använder ni? :banana:
hur många gånger avmaskar ni?
är det många som tar träckprov? blir inte det dyrare i längden?

är tacksam för svar, :bow:

Börjar bakifrån..

träckprov blir BILLIGARE i längden. hur man än ser på det. Visat träckprovet att avmaskningsrutinerna INTE fungerar så sparar du in pengar genom att lägga om rutinerna, och slippa ha hästen på klinik för kolik pga mask om du har otur. Visar träckprovet att avmaskningsrutinerna fungerar så kan man SLOPA vissa avmaskningar.

Kan som ex ta förra året. Jag tog träckprov på unghästen i februari och det visade kraftig blodmaskinfektion. Jag avmaskade i mars, april, maj, juni och juli (använde Banminth så det är 4 veckors intervall). Sen så i augusti, september och oktober skulle de avmaskats igen. MEN.. jag tog träckprov i augusti som visade NOLL maskförekomst. Så jag avmaskade inget mer efter juli. Vilket sparade in mer pengar än vad träckprovet kostat.

Jag tar träckprov på vårkanten (faktum är att jag nyss paketerade årets), utefter vad det visar avmaskar jag. Det innebär att vissa år kan det bli avmaskning enligt tillverkarens schema, andra år blir det inte EN ENDA avmaskning.

Men om du inte tänker ta träckprov och har vuxna hästar bara så avmaskar du om du INTE har vinterhagar med gräs en vecka före betessläpp, sen utefter aktuellts preparats intervall hela betessäsongen. För Banminth och Fyrantel är det avmaskning var fjärde vecka, för ivomex, Eraquell, Bimectin och Noromectin är det var åttonde vecka och för Cydectin är det var 12:e vecka.

Du byter preparat efter två år alt vartannat år. T ex:

År 1: Banminth eller fyrantel (det är samma verksamma substans)
År 2: Banminth/fyrantel
År 3: Ivomec/Noromectin/Eraquell/Bimectin (det är samma verksamma substans)
År 4: Ivomec/Noromectin/Eraquell/Bimectin
År 5: Banminth/fyrantel

Eller:

År 1 Banminth/fyrantel
År 2 Ivomec/ivomeckopior
År 3 Banminth/fyrantel
År 4 Ivomec/ivomeckopior.

Du kan ett Ivomecår ta Cydectin istället om du vill. Cydectin har annan verksam substans än Ivomec och Ivomeckopiorna MEN ur resitenshänseende räknas det som samma.

OM du har stygnfluga avmaskar du (oavsett vad du använt tidigare under året) Ivomec eller Ivomeckopia på hösten specifikt för stygnflugan.

Jag avmaskar alltså efter träckprov, och växlar preparat efter två år. Jag har vinterhagar med gräs i, vilket gör att jag inte räknar specifik BETESsäsong, utan 'grässäsong', oavsett omd et är på betet eller i vinterhagen så äter de gräs så äter de mask ;)
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Gå till Apoteket och be att få deras informationsblad om avmaskning. Det finns mkt att läsa in sig på och det häftet förklarar på ett lätt och bra sätt. :banana:
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Alexandra_W skrev:
Du ska inte byta medel inom samma år om du inte avmaskar mot stygnfluga på hösten.

Sen, ang mask i avföringen. Jag har haft häst som (påvisat med träckprov) var 'proppfull' med blodmask. Syntes inte en enda mask i avföringen. Enda gången jag sett mask i bajset var på den hästen som var så överlastad med mask att det var hemskt (den hade dock alla andra tecken på kraftig parasitinfektion med)
Ojdå... :eek: Då kanske man borde kolla :crazy: Var vänder man sig om sådana prov??
Vi byter inte medel samma år utan vartannat... I bland vart tredje...
Vad är en stygnfluga :confused: Är det något farligt??
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Styngfluga är en stor jäddrans insekt...stor som en helikopter (nästan) som lägger gula ägg på hästens framben/bringa. Men den finns inte överallt, i Norra Sverige kan den inte överleva...Sen har den minskat runt om i landet också...så det är bara hålla utkik efter flugan eller äggen. Träckprov kan du göra här

www.vidilab.se

www.sva.se

Om parasiter kan du läsa här

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=559

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=560
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Mount Never Rest skrev:
Ojdå... :eek: Då kanske man borde kolla :crazy: Var vänder man sig om sådana prov??
Vi byter inte medel samma år utan vartannat... I bland vart tredje...
Vad är en stygnfluga :confused: Är det något farligt??

Jag använder vidilab www.vidilab.se för träckprov. SNABBT svar (brukar få svar på mailen samma dag de fått in provet) och de har en veterinär knuten till sig om man har frågor och så.

Analyserat hos SVA förr men då fick man (det här är X år sen dock, kanske ändrats?) bara svaret ingen, liten, måttlig maskförekomst etc. Hos vidilab får man EPG (ägg per gram träck) och det ger ju en exaktare siffra. Jag är KANONNÖJD med vidilab och kan varmt rekommendera dem. (Skickade som sagt årets träckprov idag =))

Stygnflugan har du redan fått förklaring om, men det är svårt att missa om man har stygnfluga eftersom de lägegr gula 'äggsamlingar' på hästens framben och bringa och de syns tydligt (iaf på mörk häst).
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Alexandra_W skrev:
Jag använder vidilab www.vidilab.se för träckprov. SNABBT svar (brukar få svar på mailen samma dag de fått in provet) och de har en veterinär knuten till sig om man har frågor och så.

Analyserat hos SVA förr men då fick man (det här är X år sen dock, kanske ändrats?) bara svaret ingen, liten, måttlig maskförekomst etc. Hos vidilab får man EPG (ägg per gram träck) och det ger ju en exaktare siffra. Jag är KANONNÖJD med vidilab och kan varmt rekommendera dem. (Skickade som sagt årets träckprov idag =))

Stygnflugan har du redan fått förklaring om, men det är svårt att missa om man har stygnfluga eftersom de lägegr gula 'äggsamlingar' på hästens framben och bringa och de syns tydligt (iaf på mörk häst).
Jag ska tala med dom andra i stallet om träckprov :D

Då behöver jag inte oroa mig för flugorna, då jag bor 3 mil från polcirkeln :D Så här finns inga stygnflugor eller fästingar :D

Jag har kollat och vi avmaskar med: Ivomec och Cyndecin (minns ej exakta namnet men nått åt de hållet)
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Oj då, kanske läge att byta medel då. Ivomec och Cydectin ingår i samma grupp, så det blir lite som att byta från Ivomec till Ivomec :smirk: Olika maksmedel ingår ju i olika sorters grupper, och att byta inom samma grupp är inte att skifta medel, även om de har olika namn. Man ska skifta mellan olika grupper de tillhör. Vanligen skiftar man mellan Ivermectingruppen och Pyrantelgruppen.
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

En liten följdfråga :crazy: när ämnet ändå är uppe :angel:

Om man har gräsvinterhage och sen vänjer in hästarna på riktiga betet under ca två veckors tid, när är det dags att avmaska då?

Vi har än så länge bara dessa hagar att tillgå och den gräsbevuxna vinterhagen tror jag kommer bli ner betad rätt fort, därför tror jag inte den kommer räcka att "vänjas in" på.
Och troligtvis kommer vi inte skicka in träckprov :( om jag inte lyckas övertala tilldet. Om jag lyckas, när bör det tas?
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Magnum skrev:
En liten följdfråga :crazy: när ämnet ändå är uppe :angel:

Om man har gräsvinterhage och sen vänjer in hästarna på riktiga betet under ca två veckors tid, när är det dags att avmaska då?

Vi har än så länge bara dessa hagar att tillgå och den gräsbevuxna vinterhagen tror jag kommer bli ner betad rätt fort, därför tror jag inte den kommer räcka att "vänjas in" på.
Och troligtvis kommer vi inte skicka in träckprov :( om jag inte lyckas övertala tilldet. Om jag lyckas, när bör det tas?

Då avmaskar du inte efter 'betessäsong' utan efter 'grässäsong', dvs när det börjar dyka upp gräs så det kan betas i vinterhagen så börjar du avmaska. Sen när de kommer tillbaka till vinterhagen så äter de ju gräs där igen, och då gör du en avmaskning till.

Säg att det är såpass mycket gräs i vinterhagen att de kan gå och 'beta' (även omd e måste stödfodras)i maj så avmaskar du då. Sen följer du respektive medels intervall (4, 8 eller 12 veckor beroende på medel) hela tiden de är på betet. Vi säger att du avmaskar med ivomec, men även fast de kommer hem från betet så fortsätter du att avmaska med 8-veckors intervall tills gräset är slut/borta i vinterhagen.

Har man vinterhagar med gräs så får man avmaska grässäsongen och inte betessäsongen =)

/Alexandra - också med gräs i vinterhagarna (vilket känns som etts tort TYVÄRR just nu.. *mutter*)
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Mynta2 skrev:
Oj då, kanske läge att byta medel då. Ivomec och Cydectin ingår i samma grupp, så det blir lite som att byta från Ivomec till Ivomec :smirk: Olika maksmedel ingår ju i olika sorters grupper, och att byta inom samma grupp är inte att skifta medel, även om de har olika namn. Man ska skifta mellan olika grupper de tillhör. Vanligen skiftar man mellan Ivermectingruppen och Pyrantelgruppen.
Det hade jag ingen aning om :confused:
Jag antog att det var helt olika då dom inte tar samma sorters mask :crazy:
Vad kan man då byta till??
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

De tar exakt samma mask, men Cydectin tar ett stadie mer av blodmasken.
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Passar på att ställa en fråga. Min ettåring ska ut på bete i mitten på maj och ska avmaskas några dar innan dess. Man ska ju avmaska samtidigt i stallet men dom andra hästarna ska inte ut på bete så tidigt så hur gör man då?

Tänkte göra ett träckprov med så jag vet vad han har och inte har men hur går man tillväga? Hur fort får man svar?
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

På Vidilabs hemsida www.vidilab.se finner du utförlig beskrivning om hur du ska gå tillväga under knappen "instruktioner", "provtagningsinstruktion häst". Det finns även en följesedel häst som du kan printa ut och använda. I slutet på prislistan finns förklaring på de olika analyskoderna så du ser vilken analys du ska begära. Är du osäker kan du ringa och rådfråga labbet.
Provet svaras ut samma dag det kommer till labbet, har du e-mail eller fax får du det samma dag. Annars med post dagen efter (om posten sköter sig).
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Ok tack för svaret. Jag mailade nämligen dom men fick aldrig nått svar. Inte svarade dom när jag ringde iheller.

Ingen som kan svara på det angående avmaskningen inför betet?
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Avmaska du 3 dar innan ditt bete.
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Magdalena skrev:
De tar exakt samma mask, men Cydectin tar ett stadie mer av blodmasken.
Jag har läst på förpackningarna nu och dom tar inte en enda samma mask...
Dessutom så innenhålelr dom inte samma saker
 
Sv: Avmasking När/var/HUr???=)

Jodå, dom tar visst samma slags maskar. Skriv ned här då vad du läste så kan vi förklara.
 

Liknande trådar

Fritid Jag gillar att fota men nu förtiden använder jag bara mobil. Var många år sedan jag hade någon kamera. Men jag skulle nu vilja köpa...
Svar
12
· Visningar
508
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 225
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Habina
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp