Bukefalos 28 år!

Avmaskning av Kattungar?

K

KESO

Jag får hem två kattungar snart, och jag undrar nu hur det är med avmaskningen. Dom är ju innekatter så när ska man avmaska dom första gången?
:bow: :bump: :bow:
 
Ibland undrar jag lite på vad det är för fel på mina ögon...jag läste "avsmakning av katter" och undrade vad det handlade om. :-)
 
Om inte kattungarna är avmaskade när du får hem dem bör du antingen avmaska dem eller få deras avföring analyserad. Och det bör göras så fort som möjligt. Det kan iofs vara en idé att låta de små göra sig hemmastadda innan man börjar trycka i dem äckligt avmaskningsmedel.
 
du bör avmaska dina katter även om det är innekatter, du kan nämligen dra med dig ägg hem på skorna och liknande, men det kanske inte behöver ske riktigt lika ofta. just på kattungar bör du vara extra nog med detta, min katt höll på att dö för att uppfödaren hade slarvat med avmaskningen.
 
du bör avmaska dina katter även om det är innekatter, du kan nämligen dra med dig ägg hem på skorna och liknande, men det kanske inte behöver ske riktigt lika ofta. just på kattungar bör du vara extra nog med detta, min katt höll på att dö för att uppfödaren hade slarvat med avmaskningen.

Vuxna innaktter behöver man inte avmaska såvida de inte visar tecken på maskangrepp. Risken att dra med sig maskägg in är betydligt mindre än risken att maskarna blir resistenta mot avmaskningsmedel. Det utvecklas idag inte några nya avmaskninsgmedel till aktter så har man oturen att maskarna blir resistenta kan katten ligga ganska illa till, så avmaskning i onödan dvs om katten inte misstänks vara angripen av mask är att avråda ifrån.
 
jag håller med dig om att avmaskning i onödan inte är att föredra, det kan räcka med en kur om man ser att katten är angripen. På unga katter däremot vidhåller jag fortfarande att avmaskning är nödvändigt med jämna mellanrum även om inga symtom på angrepp finns.
ha en bra dag.
 
Jag är en hejare på att läsa fel! Vänd på glasögonen så brukar det bli bättre! *asg* :banana: :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
592
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den...
2
Svar
20
· Visningar
1 818
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp