Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Hur vet man att hästarna inte får i sig mer parasiter mellan de 2 ggr/vecka det mockas per se ?
Jag är väl införstådd i hur avmaskning är till för att skydda markerna osv 👍
Du har fått två bra svar. Det tar ett visst antal dagar innan larverna hunnit kläckas till larver och ytterligare dagar innan de är smittsamt stadie. Att mocka var 3e dag räcker alltså utmärkt om det inte blir extremhetta, då kläcks iofs färre larver och "mellanstadierna" mellan ägg och smittsam larv klarar torka dåligt och dör snabbt.
 
Hjälp mig tänka här...

11-årig häst, legat runt 300-500 epg blodmask (liten) senaste åren, låg högt (1600 epg) strax efter inköp för 6 år sedan. Träckprov på denna häst kommer tillbaka med 1450 epg(!) idag, vilket får mig att haja till. Hagkamrat ska enl ägaren fått tillbaka resultat med 150 epg blodmask (ej fått se provsvaret själv och jag är lite frågande till val av labb). Dessa två hästar har gått tillsammans senaste 3 åren. Hagen mockas i princip dagligen. I somras fanns en tillfällig hyresgäst som vi inte fick se något träckprovsresultat på (godtrogen stallägare) som var dåligt skött i alla andra avseende vilket får mig att misstänkt titta ditåt (mager shettis)... Min slutsats att den tillfälliga hyresgästen är en möjlig (trolig) källa till den plötsliga höjningen, eller? Och vad gör jag nu @Madick?
 
Hjälp mig tänka här...

11-årig häst, legat runt 300-500 epg blodmask (liten) senaste åren, låg högt (1600 epg) strax efter inköp för 6 år sedan. Träckprov på denna häst kommer tillbaka med 1450 epg(!) idag, vilket får mig att haja till. Hagkamrat ska enl ägaren fått tillbaka resultat med 150 epg blodmask (ej fått se provsvaret själv och jag är lite frågande till val av labb). Dessa två hästar har gått tillsammans senaste 3 åren. Hagen mockas i princip dagligen. I somras fanns en tillfällig hyresgäst som vi inte fick se något träckprovsresultat på (godtrogen stallägare) som var dåligt skött i alla andra avseende vilket får mig att misstänkt titta ditåt (mager shettis)... Min slutsats att den tillfälliga hyresgästen är en möjlig (trolig) källa till den plötsliga höjningen, eller? Och vad gör jag nu @Madick?
Många visar högre värden nu redan än normalt, mest troligt pga den uteblivna smittan under den torra sommaren som sen exploderade när regnet kom. Jag skulle inte misstänka någon annan häst och det är helt normalt att det är en i hagen som har högt och de andra lägre.
 
Många visar högre värden nu redan än normalt, mest troligt pga den uteblivna smittan under den torra sommaren som sen exploderade när regnet kom. Jag skulle inte misstänka någon annan häst och det är helt normalt att det är en i hagen som har högt och de andra lägre.

Och hur tänker jag kring avmaskning här? Det är ju högt och enligt diverse tabeller på de olika labben så rekommenderas avmaskning. Har för övrigt beställt odling för att säkerställa att vi inte fått i stora blodmasken via den där hästen som vistades i hagen i somras som vi ej har maskstatus på. OM odlingssvaret kommer tillbaka positivt för stor blodmask, ska jag agera annorlunda då?
 
Och hur tänker jag kring avmaskning här? Det är ju högt och enligt diverse tabeller på de olika labben så rekommenderas avmaskning. Har för övrigt beställt odling för att säkerställa att vi inte fått i stora blodmasken via den där hästen som vistades i hagen i somras som vi ej har maskstatus på. OM odlingssvaret kommer tillbaka positivt för stor blodmask, ska jag agera annorlunda då?
Avmaska den med 1450 men om ni mockar ofta är det ingen pa ik, det går bra att vä ta tils det är dags att byta hage, så länge ni mockar alltså.

Om det finns stor blodmask så tar vi det problemet då :-)
 
Avmaska den med 1450 men om ni mockar ofta är det ingen pa ik, det går bra att vä ta tils det är dags att byta hage, så länge ni mockar alltså.

Om det finns stor blodmask så tar vi det problemet då :-)

Problemet är dock att vi inte längre har något att byta till då den som har stallet har valt att släppa upp hästarna på de avgränsade områdena lite på måfå under det senaste året, med andra ord är mer eller mindre allt "kontaminerat" :banghead:
 
Problemet är dock att vi inte längre har något att byta till då den som har stallet har valt att släppa upp hästarna på de avgränsade områdena lite på måfå under det senaste året, med andra ord är mer eller mindre allt "kontaminerat" :banghead:

Fast du tänker fel ang kontaminerat om vi pratar själva hästarna.
Precis som @Madick skriver så att hästar i samma hage har stadigt olika maskvärden är vanligt och betyder inte att hästarna smittar varandra gällande lilla blodmasken.

Om ni vid utökat prov för stora blodmasken har den så blir läget annorlunda, precis som Madick påtalat .
 
Kommer 4 nya hästar till mitt stall i helgen. Blandade resultat på blodmask (odling gjord) + förekomst av bandmask. Vill undvika smitta i hagarna så långt det är möjligt. Blir det bra om de avmaskas med noromectin comp?
En till omgång går ju inte att köra på de som har mkt, kommer de isf kunna smitta ner hagarna till våren?
@Madick
En gång nu, Noromectin comp är ett bra val. Sen nytt prov till våren men då kan ni skippa bandmasken eftersom de måst hunnit återsmittas för att de ska ha den igen.

Nu gjorde jag ändå test på bandmask igen på de nya. Och 2 har fortfarande (igen?)? Det BORDE inte finnas smitta i hagen de gått i, då den vilat 2 år och efter det bara betats av hästar som inte haft bandmask alt avmaskats innan de släppts där.

Nya hästarnas provsvar, lilla blodmasken och bandmask, från i höstas respektive nu:

1. Höst: 50 epg, pos. Nu: 450 epg, pos.
2. Höst: 1075 epg, neg. Nu: 100 epg, neg.
3. Höst: 50 epg, pos. Nu: <25 epg, pos.
4. Höst: 125, epg. Nu: pos – 625 epg, neg.

Den enda som blivit av med bandmasken är nr 4 som gått i helt ny hage. Skogshage som mockats hela vintern. Har ju dock mer epg blodmask än i höstas.

Betyder det att de andra smittas av bandmask i min hage? Trodde verkligen att där inte fanns nån smitta. :(
 
Nu gjorde jag ändå test på bandmask igen på de nya. Och 2 har fortfarande (igen?)? Det BORDE inte finnas smitta i hagen de gått i, då den vilat 2 år och efter det bara betats av hästar som inte haft bandmask alt avmaskats innan de släppts där.

Nya hästarnas provsvar, lilla blodmasken och bandmask, från i höstas respektive nu:

1. Höst: 50 epg, pos. Nu: 450 epg, pos.
2. Höst: 1075 epg, neg. Nu: 100 epg, neg.
3. Höst: 50 epg, pos. Nu: <25 epg, pos.
4. Höst: 125, epg. Nu: pos – 625 epg, neg.

Den enda som blivit av med bandmasken är nr 4 som gått i helt ny hage. Skogshage som mockats hela vintern. Har ju dock mer epg blodmask än i höstas.

Betyder det att de andra smittas av bandmask i min hage? Trodde verkligen att där inte fanns nån smitta. :(
Vad har du avmaskat med för medel? Har de gräs i vinterhagen? Att blodmask en är högre är inte konstigt efter det knepiga vädret senaste året. Lilla blodmask en kan ligga vilande många år så det behöver inte vara ny smitta.
 
@Madick Vad menar du att markerna ska skyddas mot mask? (Hur påverkas markerna av ett högt masktryck?)
När smittas inte maskarna, tänker på vintern, runt vilken temperatur och på sommaren när det är väldigt varmt?
Undrar eftersom jag bor i södra Sverige och här är väldigt milda vintrar och ibland väldigt varmt på sommaren.

Gör det någon skillnad om man mockar ur vinterhagen innan maskarna blir aktiva, om man inte mockar ur var tredje dag?
 
Vad har du avmaskat med för medel? Har de gräs i vinterhagen? Att blodmask en är högre är inte konstigt efter det knepiga vädret senaste året. Lilla blodmask en kan ligga vilande många år så det behöver inte vara ny smitta.
Tack för svar! 🙏
Noromectin comp. 1 gång i november.
Ja massa gräs i vinterhagen..
Undrar mest nu om det går att bli av med bandmask (i marken) då jag tycker vi gjort som man ska.. Vilade 2 somrar. Nya hästar avmaskats med noromectin comp, samt de som varit iväg.

Nu blir det knepigare att låta mark vila, för många hästar.. Hur mkt skillnad gör det att mocka redan smittad mark?

Tänkte mocka det värsta och sen putsa, är det en bra idé? Är väl bra väder nu? :) Efter putsning, när kan hästarna gå där?
 
Att blodmask en är högre är inte konstigt efter det knepiga vädret senaste året. Lilla blodmask en kan ligga vilande många år så det behöver inte vara ny smitta.

Aha. Ja två av mina låg högt på lilla. Men jag undrar också om träckprovet i höstas var missvisande då alla mina hade väldigt lågt (en brukar alltid ha högt).
 
@Madick Vad menar du att markerna ska skyddas mot mask? (Hur påverkas markerna av ett högt masktryck?)
När smittas inte maskarna, tänker på vintern, runt vilken temperatur och på sommaren när det är väldigt varmt?
Undrar eftersom jag bor i södra Sverige och här är väldigt milda vintrar och ibland väldigt varmt på sommaren.

Gör det någon skillnad om man mockar ur vinterhagen innan maskarna blir aktiva, om man inte mockar ur var tredje dag?
Stoppar vi smittan ut på markerna kan inte hästarna få i sig ny smitta :-)

När det är minusgrader är inte smittan aktiv. Vid kraftig torka gör också smittan paus men tar sen ikapp det så snart det regnar.

Är det kallare än 12 grader kan du mocka var 14e dag.
 
Tack för svar! 🙏
Noromectin comp. 1 gång i november.
Ja massa gräs i vinterhagen..
Undrar mest nu om det går att bli av med bandmask (i marken) då jag tycker vi gjort som man ska.. Vilade 2 somrar. Nya hästar avmaskats med noromectin comp, samt de som varit iväg.

Nu blir det knepigare att låta mark vila, för många hästar.. Hur mkt skillnad gör det att mocka redan smittad mark?

Tänkte mocka det värsta och sen putsa, är det en bra idé? Är väl bra väder nu? :) Efter putsning, när kan hästarna gå där?
De borde verkligen inte ha bandmask nu om de fick ett comp-preparat i november... Läge att byta labb till ett med kvalitetssäkring?
 
Stoppar vi smittan ut på markerna kan inte hästarna få i sig ny smitta :-)

När det är minusgrader är inte smittan aktiv. Vid kraftig torka gör också smittan paus men tar sen ikapp det så snart det regnar.

Är det kallare än 12 grader kan du mocka var 14e dag.
Tack för svar! Ska ha det som riktmärke.
 
Läge att byta labb till ett med kvalitetssäkring?

På tal om det här med kvalitetssäkrat labb. Hur och vilka labb ska man använda, finns det någon certifiering typ? Min stallägare använder ett labb som jag får ett högst oseriöst intryck av, finns det något sätt att kontrollera om det här labbet verkligen håller måttet?
 
De borde verkligen inte ha bandmask nu om de fick ett comp-preparat i november... Läge att byta labb till ett med kvalitetssäkring?
Varför skulle de förresten inte kunna ha det? Om vi nu tänker att det finns smitta i hagen de går i nu borde de väl ha kunnat ta upp smitta där?
 
På tal om det här med kvalitetssäkrat labb. Hur och vilka labb ska man använda, finns det någon certifiering typ? Min stallägare använder ett labb som jag får ett högst oseriöst intryck av, finns det något sätt att kontrollera om det här labbet verkligen håller måttet?

Jag vet att när vi för några år sedan tittade på ett billigare alternativ än kolla masken så lät vi bli att byta då det inte var ett ackrediterat lab. Jag har inte jättebra koll själv på de grejerna men den av kompisarna som hade det menade att det var viktigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 678
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp