Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Nybliven hästägare i höstas.
Ska ta prov för kolla masken nästa vecka. Om det visar nåt och jag ska avmaska, hur lång tid efter avmaskning räknar man med att det finns i träcket (dvs hur länge ska man mocka ur hagen)?
 
Vid maskkoll nu har min häst 600 epg lilla blodmasken, vilket är högre än han normalt har haft tidigare. Han går ihop med tre andra hästar där 2 av 3 nu har mer mask än de haft tidigare. De har sedan i höstas haft öppet mellan sin sommar- och vinterhage och det växer gräs i båda. De kommer att gå i sommarhagen på bete i sommar. Vi kommer att avmaska dem så snart som möjligt, men hur ska vi tänka kring hagarna för att minska parasittrycket?

Vi planerar att kratta ut de högar som finns i sommarhagen nu. Planen var även att stängsla bort stora delar av sommarhagen och låta den vila tills betet i sommar, hjälper det till att minska parasittrycket eller gör det ingen skillnad? Finns det något annat vi kan göra för att minska smittan?
 
Nybliven hästägare i höstas.
Ska ta prov för kolla masken nästa vecka. Om det visar nåt och jag ska avmaska, hur lång tid efter avmaskning räknar man med att det finns i träcket (dvs hur länge ska man mocka ur hagen)?
Det är inte maskarna du behöver mocka bort utan medlet. Tre dagar i säck som lämnas till förbränning.
 
Vid maskkoll nu har min häst 600 epg lilla blodmasken, vilket är högre än han normalt har haft tidigare. Han går ihop med tre andra hästar där 2 av 3 nu har mer mask än de haft tidigare. De har sedan i höstas haft öppet mellan sin sommar- och vinterhage och det växer gräs i båda. De kommer att gå i sommarhagen på bete i sommar. Vi kommer att avmaska dem så snart som möjligt, men hur ska vi tänka kring hagarna för att minska parasittrycket?

Vi planerar att kratta ut de högar som finns i sommarhagen nu. Planen var även att stängsla bort stora delar av sommarhagen och låta den vila tills betet i sommar, hjälper det till att minska parasittrycket eller gör det ingen skillnad? Finns det något annat vi kan göra för att minska smittan?
Inte kratta ut nu, mocka bort. Annars sprider ni smittan. Många har högre nu pga den torra sommaren där smittan "sparades" och sen exploderade när det kom regn.
 
På tal om det här med kvalitetssäkrat labb. Hur och vilka labb ska man använda, finns det någon certifiering typ? Min stallägare använder ett labb som jag får ett högst oseriöst intryck av, finns det något sätt att kontrollera om det här labbet verkligen håller måttet?
SVA och Vidilab är de enda i Sverige. ISO-certifiering för branschen.
 
Inte kratta ut nu, mocka bort. Annars sprider ni smittan. Många har högre nu pga den torra sommaren där smittan "sparades" och sen exploderade när det kom regn.

Ok, då får vi försöka mocka så gott det går, sommarhagen är stooor :o

Gör det någon positiv skillnad om vi stänger av sommarhagen och låter den vila i några månader? Eller kan de lika gärna gå kvar när de ändå ska avmaskas nu?
 
Ok, då får vi försöka mocka så gott det går, sommarhagen är stooor :o

Gör det någon positiv skillnad om vi stänger av sommarhagen och låter den vila i några månader? Eller kan de lika gärna gå kvar när de ändå ska avmaskas nu?
Efter midsommar är smittrycket lägre.
 
Vid maskkoll nu har min häst 600 epg lilla blodmasken, vilket är högre än han normalt har haft tidigare. Han går ihop med tre andra hästar där 2 av 3 nu har mer mask än de haft tidigare. De har sedan i höstas haft öppet mellan sin sommar- och vinterhage och det växer gräs i båda. De kommer att gå i sommarhagen på bete i sommar. Vi kommer att avmaska dem så snart som möjligt, men hur ska vi tänka kring hagarna för att minska parasittrycket?

Vi planerar att kratta ut de högar som finns i sommarhagen nu. Planen var även att stängsla bort stora delar av sommarhagen och låta den vila tills betet i sommar, hjälper det till att minska parasittrycket eller gör det ingen skillnad? Finns det något annat vi kan göra för att minska smittan?
Om jag förstått rätt så är det viktigt att skilja på sommar och vinterhage. Jag använder tre hagar. En vinterhage och två sommarhagar, varje sommarhagen låter jag vila vartannat år.
 
Jag ska flytta mina hästar till helt rena hagar. Bör jag avmaska före flytt eller efter? (Om dom har någon mask då)
 
Vilken skada gör medlet? Obs ifrågasätter ej, vill bara veta. :D
Och varför kan det inte slängas på gödselstan?
För att det dels är farligt för vattenlevande organismer, dels påverkar de insekter vi vill ha kvar. Vi vill inte ha det på gödsel stacken då det tar kål på de kryp som hjälper till med nedbrytningen och på markerna påverkar de både vattendrag och jorden. Läs gärna bipacksedeln exempelvis på Cydectin angående miljö.
 
För att det dels är farligt för vattenlevande organismer, dels påverkar de insekter vi vill ha kvar. Vi vill inte ha det på gödsel stacken då det tar kål på de kryp som hjälper till med nedbrytningen och på markerna påverkar de både vattendrag och jorden. Läs gärna bipacksedeln exempelvis på Cydectin angående miljö.
Tack!! :)
Då tänker jag att det inte är så bra att slänga i fylle-containern, som de sa på åv-stationen O_o Har inte slängt än iaf! Men vanligt brännbart då?
 
Min kille visade 1700 på lilla blodmask + POS på bandmask
Fick Noromectin utskrivet men för mig det inte tar bandmask? Ja eller nej?
Bör jag be annat medel eller hämta ut detta?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 191
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 413
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 730
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp