Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Efter avmaskning - "måste" man mocka hagen lika minutiöst, har använt noromectin på den ena och axilur (spolmask) samt noromectin på den andra?

Alltså är mockorna nu att räkna som smittfria, hagarna är relativt stora (har ju bara 2 minishetland just nu) och de mockas som sagt minutiöst liksom, så ny smitta har de med all säkerhet inte fått i sig efter avmaskning då hagarna bör räknas som helt rena från hästparasiter innan avmaskning.

Smittan tog de ju med sig från andra ställen.

Funderar på om det kulle räcka att mocka hagarna mer sällan än 2 ggr per vecka, nu när de ändå behöver avmaskas löpande under betessäsongen detta året.
 
N
Efter avmaskning - "måste" man mocka hagen lika minutiöst, har använt noromectin på den ena och axilur (spolmask) samt noromectin på den andra?

Alltså är mockorna nu att räkna som smittfria, hagarna är relativt stora (har ju bara 2 minishetland just nu) och de mockas som sagt minutiöst liksom, så ny smitta har de med all säkerhet inte fått i sig efter avmaskning då hagarna bör räknas som helt rena från hästparasiter innan avmaskning.

Smittan tog de ju med sig från andra ställen.

Funderar på om det kulle räcka att mocka hagarna mer sällan än 2 ggr per vecka, nu när de ändå behöver avmaskas löpande under betessäsongen detta året.
Någon vecka (?) efter avmaskning bör man iaf mocka i säck och sen slänga detta hos sopsorteringen-brännbart. Eftersom det är avmaskningsmedel däri.
 
@Madick Finns det någonstans på nätet där man kan hitta enkel fakta om maskar och avmaskning? Tänker på att tidigare länk som tydligen var inaktuell.

Jag har en fråga om min häst som blir 4 i år och varje år har haft runt 2000 epg i lilla blodmasken. Tidigare år har hon avmaskats med Noromectin och ska nu avmaskas med Noromectin comp. Äldre hagkompisar har legat runt 250 epg vart år och ibland lägre (har det varit lägre har de inte avmaskats) de ska inte avmaskas i år t.ex.
Hagen/ hagarna mockats regelbundet, dock inte var dag.
Hur ska jag tänka för att det ska bli så bra som möjligt för henne?
Nu åker hon på bete i helgen, ska jag kolla i höst innan jag tar hem henne, c:a 3- 4 månader, ev. längre beroende på om det finns bete.

Nästa år kommer hon (och fler hästar) flytta till sommaren hem till min gård. Där har inte gått hästar på väldigt många år, nu är det åker som det odlas på. Så räknar med att det är parasitfritt och vill såklart fortsatt hålla det så.
Vilken rotation behövs det/ vila på marken för att både kunna använda det optimalt men hålla nere parasiterna så mycket som möjligt? Är inne på att skaffa får, både för att jag vill, men även kunna rotera och ha växelbeten. Är även inne på att skaffa någon form av gödselsug för att ha lättare till att mocka hagarna mer regelbundet.

Jag tänker givetvis föra en diskussion med min veterinär (som är bra på väldigt mycket) men just när det kommer till parasiter så tycker jag att jag inte får klara svar.
 
Nästa år kommer hon (och fler hästar) flytta till sommaren hem till min gård. Där har inte gått hästar på väldigt många år, nu är det åker som det odlas på. Så räknar med att det är parasitfritt och vill såklart fortsatt hålla det så.
Vilken rotation behövs det/ vila på marken för att både kunna använda det optimalt men hålla nere parasiterna så mycket som möjligt? Är inne på att skaffa får, både för att jag vill, men även kunna rotera och ha växelbeten. Är även inne på att skaffa någon form av gödselsug för att ha lättare till att mocka hagarna mer regelbundet.

Jag tänker givetvis föra en diskussion med min veterinär (som är bra på väldigt mycket) men just när det kommer till parasiter så tycker jag att jag inte får klara svar.

SVA ang mask är en bra källa 👍
I övrigt är det relativt lätt att utifrån ditt scenario med egen gård med orörda hagmarker, inte få problem med parasiter om du inte har omsättning på hästar på gården och träckprovar dem samt utifrån det maskar vid behov.

Om du har hagar nog att låta vinterhagarna vila under sommarmånaderna, och gärna trimmar och klipper hagarna vid lämpligt väder och tidpunkt, innan hästarna släpps där, så i kombo med ovan har du bra marker och förutsättningar att hålla dem parasitfria .
 
Senast ändrad:
@Madick Finns det någonstans på nätet där man kan hitta enkel fakta om maskar och avmaskning? Tänker på att tidigare länk som tydligen var inaktuell.

Jag har en fråga om min häst som blir 4 i år och varje år har haft runt 2000 epg i lilla blodmasken. Tidigare år har hon avmaskats med Noromectin och ska nu avmaskas med Noromectin comp. Äldre hagkompisar har legat runt 250 epg vart år och ibland lägre (har det varit lägre har de inte avmaskats) de ska inte avmaskas i år t.ex.
Hagen/ hagarna mockats regelbundet, dock inte var dag.
Hur ska jag tänka för att det ska bli så bra som möjligt för henne?
Nu åker hon på bete i helgen, ska jag kolla i höst innan jag tar hem henne, c:a 3- 4 månader, ev. längre beroende på om det finns bete.

Nästa år kommer hon (och fler hästar) flytta till sommaren hem till min gård. Där har inte gått hästar på väldigt många år, nu är det åker som det odlas på. Så räknar med att det är parasitfritt och vill såklart fortsatt hålla det så.
Vilken rotation behövs det/ vila på marken för att både kunna använda det optimalt men hålla nere parasiterna så mycket som möjligt? Är inne på att skaffa får, både för att jag vill, men även kunna rotera och ha växelbeten. Är även inne på att skaffa någon form av gödselsug för att ha lättare till att mocka hagarna mer regelbundet.

Jag tänker givetvis föra en diskussion med min veterinär (som är bra på väldigt mycket) men just när det kommer till parasiter så tycker jag att jag inte får klara svar.
Jordbruksverket har en bra broschyr på nätet.

Noromectin comp är samma som Noromectin men med tillägg av prazikvantel som tar bandmask.
 
Jag fick svar på min unghästs prov idag-1000 EPG. Han är 5 år och i höstas låg han på 450 EPG. Förra våren 500 EPG. Ingen stor blodmask.
Jag funderar hur han kunnat ökat så mycket sen i höstas trots att han då avmaskades med Novomectin. 🤔 Jag är noga med att mocka hagen även om det på vintern såklart blir svårare då vi haft mängder med snö. Mockade ur vinterhagen så fort det gick att få loss bajset och har hållit efter den flera dagar i veckan dess.
Hans hagkompis hade 60 EPG i höstas och nollade förra våren så hon blev såklart inte avmaskad. Är det normalt att det skiljer såhär på just unghästar? 🤔
 
Jag fick svar på min unghästs prov idag-1000 EPG. Han är 5 år och i höstas låg han på 450 EPG. Förra våren 500 EPG. Ingen stor blodmask.
Jag funderar hur han kunnat ökat så mycket sen i höstas trots att han då avmaskades med Novomectin. 🤔 Jag är noga med att mocka hagen även om det på vintern såklart blir svårare då vi haft mängder med snö. Mockade ur vinterhagen så fort det gick att få loss bajset och har hållit efter den flera dagar i veckan dess.
Hans hagkompis hade 60 EPG i höstas och nollade förra våren så hon blev såklart inte avmaskad. Är det normalt att det skiljer såhär på just unghästar? 🤔
Läs i den här tråden och den andra masktråden så ser du svaret på de senaste sidorna.
 
Hur torrt ska det vara för att man ska putsa? Om det är torrt i marken, hur många dagar utan regn framåt?
 
Nya hästen kom in med stora blodmasken :down:
Min häst har inte gått i samma hage som nya hästen, så han borde väl inte vara smittad? Min var låg på lilla blodmasken.

Planen är att låta hagen nya hästen gått i vila två år, sen kolla alla igen med odling till hösten.

Eventuellt, mycket eventuellt, flyttat min med hans kompis, i så fall till en gård där det inte gått djur på årtionden. Planerar avmaskningen innan flytt isf.
 
Nya hästen kom in med stora blodmasken :down:
Min häst har inte gått i samma hage som nya hästen, så han borde väl inte vara smittad? Min var låg på lilla blodmasken.

Planen är att låta hagen nya hästen gått i vila två år, sen kolla alla igen med odling till hösten.

Eventuellt, mycket eventuellt, flyttat min med hans kompis, i så fall till en gård där det inte gått djur på årtionden. Planerar avmaskningen innan flytt isf.
Hur länge sedan nya hästen kom?
 
Två månader kanske? Nu i våras i alla fall, gick i egen hage rätt länge, och nu är den iväg på betäckning. Aldrig gått med min häst, som har gått i en annan hage hela tiden.

Gissar att frågan ställs pga att stora blodmasken har en lång livscykel. Så det är inte alls säkert att eran hage där hästen gått är smittad.

Din egen är ju givetvis inte det.
 
Gissar att frågan ställs pga att stora blodmasken har en lång livscykel. Så det är inte alls säkert att eran hage där hästen gått är smittad.

Din egen är ju givetvis inte det.

Ja precis. Hästen har påvisat stora blodmasken vid odling, så vi får ju ändå utgå ifrån att hagen är smittad.

Skönt! Vi har haft lite panik i olika omgångar alla vi andra hästägare :o
 
Ja precis. Hästen har påvisat stora blodmasken vid odling, så vi får ju ändå utgå ifrån att hagen är smittad.

Skönt! Vi har haft lite panik i olika omgångar alla vi andra hästägare :o

Fast ni behöver inte utgå från att hagen är smittad och per automatik vila den i 2 år, det var grejen jag avsåg och varför jag tolkar du fick frågan om när den nya hästen flyttade in som sagt 👍😄
Nyfiken hur ni tänkte att hästar som inte gått med denna häst, skulle vara smittade ?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 956
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 078
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 725
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp