Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Fast ni behöver inte utgå från att hagen är smittad och per automatik vila den i 2 år, det var grejen jag avsåg och varför jag tolkar du fick frågan om när den nya hästen flyttade in 👍😄
Nyfiken hur ni tänkte att hästar som inte gått med denna häst, skulle vara smittade ?

När det gäller våra hästar har vi bara haft total panik helt enkelt :rofl: Och googlat ihjäl oss.

DEN hagen är smittad. Mocka så är det lugnt.

Ja precis, hagen som smittade hästen har gått i måste vi ju räkna som smittad. "tyvärr" är den nog för stor för att mocka ordentligt (hästar har gått där över vintern, så en del bajs) så antar att den bara får vila.
 
När det gäller våra hästar har vi bara haft total panik helt enkelt :rofl: Och googlat ihjäl oss.



Ja precis, hagen som smittade hästen har gått i måste vi ju räkna som smittad. "tyvärr" är den nog för stor för att mocka ordentligt (hästar har gått där över vintern, så en del bajs) så antar att den bara får vila.
Kan ni inte hjälpas åt alla och mocka?
 
@Blyger Se om du har någon granne som vill låna ut får eller nötkreatur. Vi lyckades bli av med stora blodmasken i stor hage som vi inte hade möjlighet att låta vila mer än över sommaren genom att mocka det allra mesta och sedan låta andra djur gå där över sommaren. 🙂 Sedan är det säkert bra att låta den vila längre om man har möjligheten, men växelbete är ju aldrig fel...
 
Nu behöver jag förstå en grej en gång för alla! Om en häst avmaskas, kan den ta upp smitta och ta med sig till nya hagen? Pratade med en på SVA i våras som sa att när det gäller bandmask kan de göra det, de måste alltså stå i typ grushage efter avmaskning för att inte smitta ner nya hagen?
 
Nu behöver jag förstå en grej en gång för alla! Om en häst avmaskas, kan den ta upp smitta och ta med sig till nya hagen? Pratade med en på SVA i våras som sa att när det gäller bandmask kan de göra det, de måste alltså stå i typ grushage efter avmaskning för att inte smitta ner nya hagen?
Går den kvar i samma hage och den innehåller gräs kan hästen bli återsmittad. Men det tar 8-26 veckor innan smittan sprids i nya hagen beroende på vilken parasit vi pratar om.
 
6-26... Den utvecklas olika fort. 6 veckor är otroligt snabbt dock.
Tack!
Och fölen (3 resp 4 veckor) kommer inte ta med smitta till nya hagen? De ska oavsett bara ha mot spolmask vid 8 veckor och sedan träckprov till hösten?
Hagen de ska till nu är ren. Betats av enbart kor och vilat helt senaste 6 åren.
 
Tack!
Och fölen (3 resp 4 veckor) kommer inte ta med smitta till nya hagen? De ska oavsett bara ha mot spolmask vid 8 veckor och sedan träckprov till hösten?
Hagen de ska till nu är ren. Betats av enbart kor och vilat helt senaste 6 åren.
Du kan göra prov tidigast vid 8v men du behöver ju göra flera prover i så fall eftersom du inte vet när de fått i sig smitta och börjar sprida. De flesta föl som det skickas in prov på har inte blodmask förrän till hösten.
 
Mitt måndagsexemplar har ju spolmask som vi aldrig lyckas utrota. I april påvisades mask och han avmaskades och nollade.

Idag hittade jag en lång jäkel i träcket. Trodde att de tog tre månader på sig att bli ordentligt stora? Kan den ha överlevt i någon tarmficka eller så? Vad tror du @Madick ?
 
Mitt måndagsexemplar har ju spolmask som vi aldrig lyckas utrota. I april påvisades mask och han avmaskades och nollade.

Idag hittade jag en lång jäkel i träcket. Trodde att de tog tre månader på sig att bli ordentligt stora? Kan den ha överlevt i någon tarmficka eller så? Vad tror du @Madick ?
Det är inte sparad smitta utan återsmitta från miljön.
 
Det är inte sparad smitta utan återsmitta från miljön.
Är det alltid så? Det finns inget sätt att utrota den i hans hage? Jag mockar och mockar och mockar. Men jag antar att det var hästen innan honom som såg till att smittan fanns där, för det var en unghäst med en mindre nogräknad ägare.
 
Jag behöver lite råd om hur jag ska tänka med avmaskning i höst. Min häst är två år och hon hade högt på lilla blodmasken i våras (>2000) när de jag är installad hos tog träckprov. Ingen odling gjordes. De ville avmaska direkt och hon fick Noromectin. MEN de gick kvar i sin vinterhage fram till i slutet av maj... Den bestod huvudsakligen av grus. Sedan har de gått på ett bete som inte varit bete för något djur över huvud taget på hur många år som helst. Nu ska de snart hem och gå på ett bete som inte heller varit bete på länge. Garanterat maskfritt alltså. MEN sista biten upp mot stallet är ju det som var vinterhage. Dock möjlig att stänga av.

Saken är att min ska åka iväg en eller ett par månader på inkörning i höst (oktober) och sedan kommer hon att flytta till ett annat stall när hon kommer hem. Det nya stallet är maskfritt. De tar träckprov varje år och har inte avmaskat på flera år. Jag vill naturligtvis inte att min häst ska smitta ner vare sig inkörningsställets eller nya ställets hagar med något och jag har blivit nojig för att hon ju faktiskt skulle kunna ha stora blodmasken. Ingen vet eftersom odling inte gjorts. Och nu är det ju ingen mening eftersom det är mindre än sex månader sedan avmaskningen.

Hur ska jag tänka?
 
Jag behöver lite råd om hur jag ska tänka med avmaskning i höst. Min häst är två år och hon hade högt på lilla blodmasken i våras (>2000) när de jag är installad hos tog träckprov. Ingen odling gjordes. De ville avmaska direkt och hon fick Noromectin. MEN de gick kvar i sin vinterhage fram till i slutet av maj... Den bestod huvudsakligen av grus. Sedan har de gått på ett bete som inte varit bete för något djur över huvud taget på hur många år som helst. Nu ska de snart hem och gå på ett bete som inte heller varit bete på länge. Garanterat maskfritt alltså. MEN sista biten upp mot stallet är ju det som var vinterhage. Dock möjlig att stänga av.

Saken är att min ska åka iväg en eller ett par månader på inkörning i höst (oktober) och sedan kommer hon att flytta till ett annat stall när hon kommer hem. Det nya stallet är maskfritt. De tar träckprov varje år och har inte avmaskat på flera år. Jag vill naturligtvis inte att min häst ska smitta ner vare sig inkörningsställets eller nya ställets hagar med något och jag har blivit nojig för att hon ju faktiskt skulle kunna ha stora blodmasken. Ingen vet eftersom odling inte gjorts. Och nu är det ju ingen mening eftersom det är mindre än sex månader sedan avmaskningen.

Hur ska jag tänka?
Du borde fått en dos Noromectin att ge efter 8 veckor. Kör nu igen så hon inte sprider mer smitta och sen igen när hon kommer hem från inkörningen. Det är lilla blodmasken som ger så höga EPG och du behöver hålla stången, stor blodmask kommer du åt med avmaskningarna ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 653
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp