Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Är det alltid så? Det finns inget sätt att utrota den i hans hage? Jag mockar och mockar och mockar. Men jag antar att det var hästen innan honom som såg till att smittan fanns där, för det var en unghäst med en mindre nogräknad ägare.
Spolmask är mycket svårt att bli av med. Att plöja gömmer äggen långt ner så man slipper smittan (tills man plöjer igen...), eller annars byta hage och låta den gamla vila 7-10 år. Varmkompostering (brunnen gödsel) eller eldsvåda är i princip det enda som tar kål på spolmasksmitta.
 
Du borde fått en dos Noromectin att ge efter 8 veckor. Kör nu igen så hon inte sprider mer smitta och sen igen när hon kommer hem från inkörningen. Det är lilla blodmasken som ger så höga EPG och du behöver hålla stången, stor blodmask kommer du åt med avmaskningarna ändå.
Tack för svaret! Ja, jag har ju koll på att det här medlet tar även stora, så jag tänkte att det borde vara lugnt om jag avmaskar nu och sedan ser till att de inte får går upp på den gamla vinterhagen innan hon åker iväg.
 
Vår ponny har haft upprepade kolikanfall men jag har inte sammankopplat det med mask.
Precis kollat och han har positivt på bandmask och 250 på blodmask.
Vilket preparat ska jag använda nu då det är så pass sent på säsongen?
Räcker det med en gång för bandmask och upprepade för blodmask?
Har gjort odling för häst i stallet har haft stora blodmasken.
 
Vår ponny har haft upprepade kolikanfall men jag har inte sammankopplat det med mask.
Precis kollat och han har positivt på bandmask och 250 på blodmask (odling satt!).
Men jag förstår inte en sak angående bandmask. Räcker det med EN gång avmaskning med tex Equimax?
Kanske en gång för blodmask också för då hinner det bli kallt om det är 12 veckors intervall?
Om han har stora blodmasken, måste jag tänka om då?
 
Vår ponny har haft upprepade kolikanfall men jag har inte sammankopplat det med mask.
Precis kollat och han har positivt på bandmask och 250 på blodmask.
Vilket preparat ska jag använda nu då det är så pass sent på säsongen?
Räcker det med en gång för bandmask och upprepade för blodmask?
Har gjort odling för häst i stallet har haft stora blodmasken.
Du borde få ut ett kombinationspreparat som Ivomec comp eller Noromectin comp. En gång räcker.
 
Häst som avmaskats 2 ggr i sommar med åtta veckors mellanrum(noromectin),
om jag vill kolla den igen nu på hösten, funkar det med träckprov bara det gått 8 veckor från senaste avmaskningen?


Om jag har en häst som hade lågt samt ej avmaskad (150epg plus minus) i april-maj och den får ett högre epg nu på höstprovet. Är det mask som plockats upp under sommaren(sommarhagen) eller är det från tidigare(vinterhagen)?
 
Våra föl har avmaskats med Axilur vid 9 v och vår veterinär rekommender att vi ska ta träckprov innan andra avmaskningen (om 8 v), är det vettigt?
 
Häst som avmaskats 2 ggr i sommar med åtta veckors mellanrum(noromectin),
om jag vill kolla den igen nu på hösten, funkar det med träckprov bara det gått 8 veckor från senaste avmaskningen?


Om jag har en häst som hade lågt samt ej avmaskad (150epg plus minus) i april-maj och den får ett högre epg nu på höstprovet. Är det mask som plockats upp under sommaren(sommarhagen) eller är det från tidigare(vinterhagen)?
Gärna 9-10 veckor, äggen börjar komma fram efter 8 veckor.

Det kan både vara mask som är upplockad under våren/sommaren eller från flera år tillbaka.
 
Våra föl har avmaskats med Axilur vid 9 v och vår veterinär rekommender att vi ska ta träckprov innan andra avmaskningen (om 8 v), är det vettigt?
Snarare 12 veckor, spolmasken har ganska lång utvecklingstid. Har det inte gått föl på era marker tidigare kan det väl vara vettigt, men har det gått föl där så är det inte att rekommendera.
 
Igår i stallet pratade vi om avmaskning och huruvida man ska följa ett avmaskningsintervall (beroende på medel) efter att man fått provsvar eller om man bara ska maska vår och sen ta nytt prov till hösten.

Så vad säger man nuförtiden, om en häst på våren har så mycket mask att den behöver avmaskas, ska man fortsätta ge samma medel hela grässäsongen utifrån medlets intervall eller ska man bara avmaska efter provet på våren och sedan ta nytt prov på hösten och avmaska då vid behov?
 
Igår i stallet pratade vi om avmaskning och huruvida man ska följa ett avmaskningsintervall (beroende på medel) efter att man fått provsvar eller om man bara ska maska vår och sen ta nytt prov till hösten.

Så vad säger man nuförtiden, om en häst på våren har så mycket mask att den behöver avmaskas, ska man fortsätta ge samma medel hela grässäsongen utifrån medlets intervall eller ska man bara avmaska efter provet på våren och sedan ta nytt prov på hösten och avmaska då vid behov?
Jag har gett endast en gång (på våren) då det inte varit några stora mängder.

Om det är mer får någon annan svara på men gissningsvis fler avmaskningar efter intervallet då.
 
Igår i stallet pratade vi om avmaskning och huruvida man ska följa ett avmaskningsintervall (beroende på medel) efter att man fått provsvar eller om man bara ska maska vår och sen ta nytt prov till hösten.

Så vad säger man nuförtiden, om en häst på våren har så mycket mask att den behöver avmaskas, ska man fortsätta ge samma medel hela grässäsongen utifrån medlets intervall eller ska man bara avmaska efter provet på våren och sedan ta nytt prov på hösten och avmaska då vid behov?
Normal rekommendation brukar vara två gånger vid högt EPG och nytt prov på hösten.
 
Tar gärna lite hjälp så att jag tänker rätt!
Försöker bli av med bandmask och nu ska hästarna tillbaka till de smittade vinterhagarna. Tyvärr har vi inte möjlighet att låta dem vila, men vi vill ju inte ta in ny smitta dit såklart.

Lyckades hitta ett rent bete (vilat i 5-6 år, innan dess bara betat av kor) och alla förutom 4 v-fölen avmaskades med noromectin comp och gick i grushage 4 dagar innan flytt till betet.
Nu har de gått där under sommaren och 4 av 6 hästar hade <25 på blodmask. En hade 200 och en som alltid ligger högt hade 900.

Visst borde det räcka att avmaska den med 900 med typ noromectin? De borde väl inte kunna ha bandmasksmitta nu? Eller kan fölen ha fått med sig smitta som inte syns än? Gjorde bandmaskkoll på dem som var negativ, men ev smitta skulle väl inte synts nu ändå (flyttade från vinterhagen i mitten på juni).
 
Tar gärna lite hjälp så att jag tänker rätt!
Försöker bli av med bandmask och nu ska hästarna tillbaka till de smittade vinterhagarna. Tyvärr har vi inte möjlighet att låta dem vila, men vi vill ju inte ta in ny smitta dit såklart.

Lyckades hitta ett rent bete (vilat i 5-6 år, innan dess bara betat av kor) och alla förutom 4 v-fölen avmaskades med noromectin comp och gick i grushage 4 dagar innan flytt till betet.
Nu har de gått där under sommaren och 4 av 6 hästar hade <25 på blodmask. En hade 200 och en som alltid ligger högt hade 900.

Visst borde det räcka att avmaska den med 900 med typ noromectin? De borde väl inte kunna ha bandmasksmitta nu? Eller kan fölen ha fått med sig smitta som inte syns än? Gjorde bandmaskkoll på dem som var negativ, men ev smitta skulle väl inte synts nu ändå (flyttade från vinterhagen i mitten på juni).
Det ska inte finnas någon bandmask att ta med nu med den historiken
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 970
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 078
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 725
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp