Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Föl har 100 epg liten blodmask.

Skrapat stungflugägg så inte behov av avmaskning för den skull. Avvakta väl?

Nytt prov när? Ihop med resten till våren eller tidigare?
 
Föl har 100 epg liten blodmask.

Skrapat stungflugägg så inte behov av avmaskning för den skull. Avvakta väl?

Nytt prov när? Ihop med resten till våren eller tidigare?

Fast vågar man avvakta med påvisad blodmaskförekomst på föl? Det lär väl inte ha upparbetat någon egen resistens mot maskarna än...? @Madick
 
@Madick : nyfiken på hur du resonerar ang SVA’s direktiv sen många år nu, med problemet med resistens, samtidigt som alltför många veterinärer fortfarande inte följer direktiven . Varför görs inte mer från SVA s del att nå ut till veterinärerna att direktiven är essentiella med mer krav på att de efterföjs ?
 
@Madick : nyfiken på hur du resonerar ang SVA’s direktiv sen många år nu, med problemet med resistens, samtidigt som alltför många veterinärer fortfarande inte följer direktiven . Varför görs inte mer från SVA s del att nå ut till veterinärerna att direktiven är essentiella med mer krav på att de efterföjs ?
SVA har väl inget med veterinärernas direktiv att göra. Veterinären behöver inget träckprov utan bara ställa diagnos. Hur ska du komma åt en veterinär som hävdar att hen ställt diagnos?
 
SVA har väl inget med veterinärernas direktiv att göra. Veterinären behöver inget träckprov utan bara ställa diagnos. Hur ska du komma åt en veterinär som hävdar att hen ställt diagnos?

Det är väl rimligt att kräva tillskärpning av de direktiv som getts sen åratal till veterinärkåren ang träckprov, resistens när dessa direktiv etablerat fortfarande inte följs ? Varför finns inget agerande utifrån det rent konkret ?

Vilken instans menar du istället skulle gå ut med tillskärpta direktiv /utbildning osv mot att maskmedel skrivs ut av så många veterinärer på rutin utan träckprov år 2019 ? Är det någon annan instans ?
 
Senast ändrad:
Det är väl rimligt att kräva tillskärpning av de direktiv som getts sen åratal till veterinärkåren ang träckprov, resistens när dessa direktiv etablerat fortfarande inte följs ? Varför finns inget agerande utifrån det rent konkret ?

Vilken instans menar du istället skulle gå ut med tillskärpta direktiv /utbildning osv mot att maskmedel skrivs ut av så många veterinärer på rutin utan träckprov år 2019 ? Är det någon annan instans ?
Jordbruksverket. Och återigen. Träckprov är inte ett måste utan det är diagnos som behövs. Sen att det enda sättet att ställa diagnos på vilka friska hästar som sprider smitta idag är träckprov är en annan sak.
 
Jordbruksverket. Och återigen. Träckprov är inte ett måste utan det är diagnos som behövs. Sen att det enda sättet att ställa diagnos på vilka friska hästar som sprider smitta idag är träckprov är en annan sak.

Så SVA och Jordbruksverket har inte en sammankoppling i frågan eller hur menar du ?

Förstår inte riktigt i övrigt vad du avser ?
Det är som du ju vet direktiv sen många år att träckprova först och sen utifrån resultat ev skriva ut avmaskningsmedel . Många veterinärer skriver ut maskmedel utan träckprov och utan att ha tagit till sig direktiven varför , trots det akuta resistens problemen som redan finns.

Det var det som var reflektionen i sammanhanget ?
 
Senast ändrad:
Så SVA och Jordbruksverket har inte en sammankoppling i frågan eller hur menar du ?

Förstår inte riktigt i övrigt vad du avser ?
Det är som du ju vet direktiv sen många år att träckprova först och sen utifrån resultat ev skriva ut avmaskningsmedel . Många veterinärer skriver ut maskmedel utan träckprov och utan att ha tagit till sig direktiven varför , trots det akuta resistens problemen som redan finns.

Det var det som var reflektionen i sammanhanget ?
Nej, direktivet är att det måste ställas diagnos. Träckprov är bara ett sätt att ställa diagnos. Symtom är ett annat och fynd av mask ett tredje.

Varför vissa läkare/veterinärer inte tar till sig fakta går ju inte att svara på. Det gäller både antibiotika och avmaskningsmedel och säkerligen andra mediciner och behandlingar.

SVA är ingen disciplinnämnd.
 
Men han har stått på gräs sedan mitten av augusti i samma hage.
Ska jag ge en till cydectin comp innan det blir för kallt? Eller ta ett till prov (men det känns sent innan svaret kommer)?
Det var inte roligt med kolik så vill undvika det.
Ps jag är jättetacksam över att du delar med dig av din kunskap🤗

Bandmasken plockas upp på gräs. Avmaskade du i aug ska det vara lugnt till nästa höst normalt sett. Träckprov som vanligt vår och höst.
 
Men han har stått på gräs sedan mitten av augusti i samma hage.
Ska jag ge en till cydectin comp innan det blir för kallt? Eller ta ett till prov (men det känns sent innan svaret kommer)?
Det var inte roligt med kolik så vill undvika det.
Ps jag är jättetacksam över att du delar med dig av din kunskap🤗
Nej, verkligen inte Cydectin igen. Det finns ivermektin med comp om det behövs, men även om det skulle vara en liten smitta bandmask är den inget att oroa sig för normalt. Går hästen symtom som avmagring eller kolik så avmaskar du dock.
 
Tack än en gång. Fel av mig. Noromectin comp är han avmaskad med i augusti och går i samma hage.
Har läst om allt jag hittat om bandmask och är lite nojjig iom koliken.
Kan jag avmaska en gång till eftersom han har betat sedan dess?
Eller ska jag ta ett nytt bandmask prov senare eller nu?
Har läst om att man inte ska avmaska på vintern, när går dom i dvala, någon speciell köldgräns?


Nej, verkligen inte Cydectin igen. Det finns ivermektin med comp om det behövs, men även om det skulle vara en liten smitta bandmask är den inget att oroa sig för normalt. Går hästen symtom som avmagring eller kolik så avmaskar du dock.
 
Tack än en gång. Fel av mig. Noromectin comp är han avmaskad med i augusti och går i samma hage.
Har läst om allt jag hittat om bandmask och är lite nojjig iom koliken.
Kan jag avmaska en gång till eftersom han har betat sedan dess?
Eller ska jag ta ett nytt bandmask prov senare eller nu?
Har läst om att man inte ska avmaska på vintern, när går dom i dvala, någon speciell köldgräns?
Gör ingenting mer. Det normala är att de har bandmask utan några som helst problem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 675
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp