Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Hästen i fråga har periodvis ryckningar liknande headshaking, dessa blir värre under ca en vecka efter avmaskning. Sedan försvinner de helt under en tid. Senast när han avmaskades fick han två vätskande sår, ett vid manken och ett på huvudet. Det har varit rätt lugnt med ryckningarna nu under vintern, men nu börjar de komma tillbaka igen... Saker som värme och beröring av hals/bog/manke-området verkar triggar ryckningarna.

Hur bär man sig åt att hitta en veterinär som är bra på mask och kan undersöka hästen? Min känsla är att kunskapen varierar kraftigt... Vi finns lite söder om Stockholm.
Låter som om det skulle kunna vara nackbandmasken möjligtvis. Ingen klåda? Det finns inte direkt nån kunskap om den, mest trial and error...
 
Låter som om det skulle kunna vara nackbandmasken möjligtvis. Ingen klåda? Det finns inte direkt nån kunskap om den, mest trial and error...
I samband med att han har börjat rycka mer nu så har han också börjat klia både mankam och på rumpan. Tänkte ta träckprov och sedan kontakta veterinär för att få hjälp med hur vi bör gå vidare. Men känner att det är svårt att veta om de har kunskap och intresse av mask, märkliga symptom och avmaskning.
 
I samband med att han har börjat rycka mer nu så har han också börjat klia både mankam och på rumpan. Tänkte ta träckprov och sedan kontakta veterinär för att få hjälp med hur vi bör gå vidare. Men känner att det är svårt att veta om de har kunskap och intresse av mask, märkliga symptom och avmaskning.
Eftersom du fått reaktion tidigare av avmaskning skulle jag faktiskt börja med en dos ivermektin. Dokumentera gärna före och efter behandling.
 
Gjorde en Kolla Betet i januari på två hästar, ingen stor blodmask på odlingen. Ingen av dem hade några påvisade parasiter på träckprovet maj-19 heller. Bör vi ändå göra ett nytt träckprov inför betet i år? De kommer att gå på marker som inte betats av hästar på länge...
 
Gjorde en Kolla Betet i januari på två hästar, ingen stor blodmask på odlingen. Ingen av dem hade några påvisade parasiter på träckprovet maj-19 heller. Bör vi ändå göra ett nytt träckprov inför betet i år? De kommer att gå på marker som inte betats av hästar på länge...
Jag skulle göra prov med odling även innan hagbyte efter den här vintern.
 
Hur är det med prov för stora blodmasken, kan de ge falska negativa svar?

En häst i stallet har buköppnats och hade, enligt opererande veterinär, skador som är väldigt typiska för angrepp av stora blodmasken. Dock så har hästarna ingått i SVA's avmaskningsprogram och har kollats för parasitangrepp (inklusive dna analys för stora blodmasken) regelbundet. Ingen av hästarna i stallet har då haft stora blodmasken.
 
Hur är det med prov för stora blodmasken, kan de ge falska negativa svar?

En häst i stallet har buköppnats och hade, enligt opererande veterinär, skador som är väldigt typiska för angrepp av stora blodmasken. Dock så har hästarna ingått i SVA's avmaskningsprogram och har kollats för parasitangrepp (inklusive dna analys för stora blodmasken) regelbundet. Ingen av hästarna i stallet har då haft stora blodmasken.
Skadorna kan ju vara gamla, väldigt gamla till och med. Provet visar bara positivt då det finns vuxna äggläggande maskar så är det låga nivåer kan man såklart ta provet vid fel tid. Men mest troligt gamla skador. DNA-provet är heller kanske inte lämpligaste sättet vid låg smitta.
 
Skadorna kan ju vara gamla, väldigt gamla till och med. Provet visar bara positivt då det finns vuxna äggläggande maskar så är det låga nivåer kan man såklart ta provet vid fel tid. Men mest troligt gamla skador. DNA-provet är heller kanske inte lämpligaste sättet vid låg smitta.

Tack för svar. Vi har fått order om extra provtagning och avmaskning av samtliga hästar pga detta.
 
Läste någonstans att det inte är någon ide att ta träckprov, inom en viss tid efter avmaskning.
En av mina hästar, visade 150 EPG i våras och odling visade stora blodmasken.
Hade 60 EPG året innan och ingen stora blodmask ( vår 2018)

Avmaskades med Noromectin, sattes i karantän hage, sen släppt på rena beten ( inga hästar har gått där någonsin)
Efter midsommar flyttades hästen till en sommarhage där det gått hästar tidigare år. ( som mockades hela sommaren)

Avmaskades mitten av sommaren samt mitten på oktober.
Flyttades sen till ny vinterhage. ( som mockats 3 gånger i veckan hela hösten/vintern)

Nu skall hästen flyttas till vår/sommarbete i början på april.
Men det är bara gått 5 månader sedan jag avmaskade med Noromectin, är det då för tidigt att ta träckprov nu i mitten på mars?
 
Läste någonstans att det inte är någon ide att ta träckprov, inom en viss tid efter avmaskning.
En av mina hästar, visade 150 EPG i våras och odling visade stora blodmasken.
Hade 60 EPG året innan och ingen stora blodmask ( vår 2018)

Avmaskades med Noromectin, sattes i karantän hage, sen släppt på rena beten ( inga hästar har gått där någonsin)
Efter midsommar flyttades hästen till en sommarhage där det gått hästar tidigare år. ( som mockades hela sommaren)

Avmaskades mitten av sommaren samt mitten på oktober.
Flyttades sen till ny vinterhage. ( som mockats 3 gånger i veckan hela hösten/vintern)

Nu skall hästen flyttas till vår/sommarbete i början på april.
Men det är bara gått 5 månader sedan jag avmaskade med Noromectin, är det då för tidigt att ta träckprov nu i mitten på mars?
Lilla blodmasken kan du se men inte stora.
 
Är det okej att ge avmaskningsmedel med kraftfoder? Om man ser till att de äter upp ordentligt. Har en häst som blir halvt skogstokig redan när han ser sprutan. Så vore skönt om det går att blanda i betfor istället :angel:
 
Vad tror vi om detta fynd hos åringen? Spolmask, springmask? Ska jag ta träckprov eller avmaska på fynd? Detta exemplar ca 10 cm men hittar också mindre, liknande.
IMG_20200306_185525.jpg
 
Spolmask ser den största ut att vara men de små ser ut som springmask. Vill du vara säker kan du skicka in dem i en påse med lite vatten till Vidilab, kostar bara portot.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 680
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp