Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Häst 1 o 2 gått ihop sen maj 2019. Häst 3 köptes augusti 2019 och gått ihop med dom sen dess. Jag har flera hagar men ingen som dom inte gått i. Och det är lite svårt att inte använda någon men kan försöka att inte använda en men det beror helt på hur vintern blir tyvärr...

häst 3 var maskkollad vid köp men jag skulle såklart kollat själv mot stor blodmask men tänkte inte alls på det när han ändå var nollad vid köpet
Jag skulle faktiskt kosta på mig att göra individuella odlingar för att se vilken som är smittad. En nolla som är smittad har ju spridit extremt lite smitta. Är det den som kom i augusti har sne blivit smittad på annan plats, är det de andra kan de ha blivit smittade i dina hagar.
 
Mitt sto visade 1700epg på lilla endast och enligt veterinär ska jag nu ge henne två sprutor Bimectin med två veckors mellanrum.

Sen tyckte han kolla masken igen och eventuellt en tredje avmaskning?
Jag är lite rädd för att ge så mycket?
De andra hästarna är nollade.
 
Jag skulle faktiskt kosta på mig att göra individuella odlingar för att se vilken som är smittad. En nolla som är smittad har ju spridit extremt lite smitta. Är det den som kom i augusti har sne blivit smittad på annan plats, är det de andra kan de ha blivit smittade i dina hagar.

Det är den som kom i augusti. Har tagit på varje häst så vet vem som har smittan.
Hade helt rena hagar när hästarna flyttade hit. Ska jag avmaska eller inte? Den har ju noll fast förekomst av larver.
 
Mitt sto visade 1700epg på lilla endast och enligt veterinär ska jag nu ge henne två sprutor Bimectin med två veckors mellanrum.

Sen tyckte han kolla masken igen och eventuellt en tredje avmaskning?
Jag är lite rädd för att ge så mycket?
De andra hästarna är nollade.
8 veckors mellanrum och inget annat. Kan han ha sagt fel och menat 2 månader? Nytt prov till hösten när det gått minst 9v efter andra sprutan.
 
Det är den som kom i augusti. Har tagit på varje häst så vet vem som har smittan.
Hade helt rena hagar när hästarna flyttade hit. Ska jag avmaska eller inte? Den har ju noll fast förekomst av larver.
Jag skulle avmaska. 0 betyder att det är färre än detetktionsgränsen som kan vara 25, 30, 50 nånstans beroende på labbets metod.
 
8 veckors mellanrum och inget annat. Kan han ha sagt fel och menat 2 månader? Nytt prov till hösten när det gått minst 9v efter andra sprutan.
Han både sa och har skrivit 2 veckor?
45DE661E-88AE-4E6C-B976-D5C0D1458C56.jpeg
 
Han både sa och har skrivit 2 veckor?
Visa bifogad fil 50210
Helt förkastligt! Finns inga som helst motiveringar nånsin att ge så. 2 månader eller 8 veckor. Att ge tätare ger snabbt resistens, visades redan på 80-talet när medlet var nytt på fprfarmar i Sydamerika där de gav var 3e vecka.

Medlet tar två stadier av lilla blodmasken, vuxna och juvenila, det tar 8v innan det finns vuxna ögglöggande maskar igen och minst 4 veckor innan det ens finns maskar/larver som dör av medlet. Det enda som händer att ge tidigare är att larver som inte dör av medlet känner av det och blir mer motståndskraftiga.
 
Helt förkastligt! Finns inga som helst motiveringar nånsin att ge så. 2 månader eller 8 veckor. Att ge tätare ger snabbt resistens, visades redan på 80-talet när medlet var nytt på fprfarmar i Sydamerika där de gav var 3e vecka.

Medlet tar två stadier av lilla blodmasken, vuxna och juvenila, det tar 8v innan det finns vuxna ögglöggande maskar igen och minst 4 veckor innan det ens finns maskar/larver som dör av medlet. Det enda som händer att ge tidigare är att larver som inte dör av medlet känner av det och blir mer motståndskraftiga.

Tusen tack!
Sjukt att veterinär inte är mer kunnig?
 
Tusen tack!
Sjukt att veterinär inte är mer kunnig?
Det finns en i mitt område som skriver ut Cydectin comp med 3v mellanrum, Cydectin ges var 3e månad och comp-delen max var 6e månad vid kraftiga bandmaskproblem på markerna. Ytterligare en skriver ut Axilur till allt och alla, det medlet blev lilla blodmasken resistent mot för typ 30 år sen...
 
Det finns en i mitt område som skriver ut Cydectin comp med 3v mellanrum, Cydectin ges var 3e månad och comp-delen max var 6e månad vid kraftiga bandmaskproblem på markerna. Ytterligare en skriver ut Axilur till allt och alla, det medlet blev lilla blodmasken resistent mot för typ 30 år sen...

Ja i senaste stallet jag stod skrev nån ut till 30talet hästar utan att de gjort kolla masken...De avmaskade alla 2 gånger per år rakt av
 
Ja, lika bra, ett ivermektinmedel tar ju både lilla och stora. Mocka också.

Hej @Madick Skrev med en veterinär o bifogade provresultatet, h*n rekommenderade avmaskning med Noromecdin 2 ggr med 1 månads mellanrum, o sedan ny koll i sommar/början av hösten. Ska jag gå på det, eller ska det vara 2 månaders mellanrum?🤔
 
Jag fick tillbaka träckprovet från min ettåring häromdagen. 350 epg blodmask 100 spolmask. Ingen odling. Ringde min vet som som skrev ut Axilur. Petade i honom det, men har i efterhand förstått att Axilur inte tar blodmasken? Bör jag få ett annat recept och ge honom, är det nödvändigt med odling? Han går tillsammans med en annan ettåring i hage utan gräs för tillfället, tanken är att dom ska ut på bete om ett par veckor.
 
Jag fick tillbaka träckprovet från min ettåring häromdagen. 350 epg blodmask 100 spolmask. Ingen odling. Ringde min vet som som skrev ut Axilur. Petade i honom det, men har i efterhand förstått att Axilur inte tar blodmasken? Bör jag få ett annat recept och ge honom, är det nödvändigt med odling? Han går tillsammans med en annan ettåring i hage utan gräs för tillfället, tanken är att dom ska ut på bete om ett par veckor.
Axilur kan ta en del av blodmasken beroende på vilka arter din häst har. En kollaeffekten elle vad efterkontroll heter hos labbet du använt är lämpligt. Görs 7-10 dagar efter avmaskning.
 
@Madick
Häst A har 30epg och häst B 450epg av lilla blodmasken, odling uteslöt stora blodmasken.
Bör avmaskning ske av båda hästarna eller bara häst B och isåfall, med vilket medel?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 683
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp