Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Ja, jag har förstått att det är så när man tittar på proverna. Men jag tänker att det finns andra felkällor, ihopblandning av både prover och svar exempelvis.
Extremt osannolikt det med. Proverna märks noga med de uppgifter hästägare lämnat och unika märkningar som följer provet hela vägen.
 
Spolmask återfinns ju oftast hos unghästar, men hur länge räknas de som unga?

(en 4åring och en 5åring i stallet har påvisade ägg av spolmask, så jag blev nyfiken)
 
Spolmask återfinns ju oftast hos unghästar, men hur länge räknas de som unga?

(en 4åring och en 5åring i stallet har påvisade ägg av spolmask, så jag blev nyfiken)
Normalt har de utvecklat immunitet vid 18 mån, travare har ofta problem längre upp i åldrarna av någon anledning. Har hästen inte utsatts gör smitta som föl kan det uppkomma vid flytt till smittade marker oavsett ålder.
 
När jag frågade min veterinär om detta sa hon att då bör man hoppa över höstens koll, då mer mask oftast syns efter vintern o till våren (när de utvecklats mer eller hur man ska beskriva). :)
Nu vimsade min veterinär eller ska jag vara säga var väldigt tydlig och tyckte det räckte med tryckeriverksamheten till hösten eftersom då har masken växt mer över sommaren. Jag har inga höga värden på mask. En häst brukar ha 600. Till på köpet unghästen hade bara 60 i höstas.

@Madick jag gör kolla masken som vanligt nu i vår va eller har ddet kommit nya rön, som sagt jag har aldrig höga värden.
 
Nu vimsade min veterinär eller ska jag vara säga var väldigt tydlig och tyckte det räckte med tryckeriverksamheten till hösten eftersom då har masken växt mer över sommaren. Jag har inga höga värden på mask. En häst brukar ha 600. Till på köpet unghästen hade bara 60 i höstas.

@Madick jag gör kolla masken som vanligt nu i vår va eller har ddet kommit nya rön, som sagt jag har aldrig höga värden.
Våren är ju viktigast för att det inte ska spridas smitta på betet som hästen sen tuggar i sig. Viktigast är alltså prov och ev avmaskning på våren.
 
Snabb fråga - ska avmaska en häst mot bandmask och har fått banminth utskrivet. Har aldrig gett det, ska jag alltså nu när jag ger det ge för 1200 kg istället för 600 kg (hästen väger 500 kg). 🙈
@Madick
 
Inte avmaskning, men lite liknandr fråga. Min häst & några fler hästar kommer byta vinterhage till hösten. Hagen är inte mockad (varit vinterhage till några andra hästar till maj i år, dom hade mycket med liten blodmask) utan plöjs upp istället. Tar det bort maskägg eller blir det bara att dom sprids ut?
 
Inte avmaskning, men lite liknandr fråga. Min häst & några fler hästar kommer byta vinterhage till hösten. Hagen är inte mockad (varit vinterhage till några andra hästar till maj i år, dom hade mycket med liten blodmask) utan plöjs upp istället. Tar det bort maskägg eller blir det bara att dom sprids ut?
Diskuterade precis deras här med en veterinär som är duktig inom parasitologi. Hen jämförde med att spilla ut färg på marken och sen plöja. En del går inte ner, annat sprids runt. Men i det stora hela åker smittan ner under marken och kan inte ta sig upp, dessutom behöver marken bli hård igen innan hästarna kan gå där så ofta blir det ju 1,5 års vila för marken ändå.
 
Diskuterade precis deras här med en veterinär som är duktig inom parasitologi. Hen jämförde med att spilla ut färg på marken och sen plöja. En del går inte ner, annat sprids runt. Men i det stora hela åker smittan ner under marken och kan inte ta sig upp, dessutom behöver marken bli hård igen innan hästarna kan gå där så ofta blir det ju 1,5 års vila för marken ändå.

Tack för svar! Förstår tanken med färgen. :) Här blir det dock hage igen till hösten, så ingen vila för marken tyvärr.
 
Är det verkligen någon bra idé att plöja om marken inte ska sås med vall? Och vall behöver minst en säsong innan den är tramptålig.
Förlåt för ot men låter som upplagt för att få en leråker

Ja, det kan man tycka. Då jag är inackorderad har jag noll och intet att säga till om. Däremot kan det hända att jag väljer att flytta om det blir sämre än det är nu (hagen är redan leråker varje vår).
 
Jag får mest troligt hem en ny häst på torsdag, hon är ej kollad med träckprov utan nuvarande ägare brukar avmaska och sedan ha hästarna inne i 72 h medan hon mockar hagen. Kruxet är att hästarna i mitt stall nu gått ut på bete och stallet står tomt… stallägaren vill inte släppa hästar på bete som ej är kollade/avmaskade av förklarliga skäl. Hur hade ni gjort?
- Kollat träckprov och sedan avvaktat till odlingen är klar? (Det är vanliga förfarandet i stallet)
- kollat träckprov och sedan avmaska direkt oavsett svar och släppt på bete efter 3-4 dagar? Tänker att det är bra att kolla träckprov även om man avmaskar ifall det skulle finnas stora blodmasken.
- avmaskat direkt?

Vi mockar självklart alla vinterhagar minutiöst så i så fall får nya pållen stå i en av dem tills det är dags för bete tänker jag.
 
Jag får mest troligt hem en ny häst på torsdag, hon är ej kollad med träckprov utan nuvarande ägare brukar avmaska och sedan ha hästarna inne i 72 h medan hon mockar hagen. Kruxet är att hästarna i mitt stall nu gått ut på bete och stallet står tomt… stallägaren vill inte släppa hästar på bete som ej är kollade/avmaskade av förklarliga skäl. Hur hade ni gjort?
- Kollat träckprov och sedan avvaktat till odlingen är klar? (Det är vanliga förfarandet i stallet)
- kollat träckprov och sedan avmaska direkt oavsett svar och släppt på bete efter 3-4 dagar? Tänker att det är bra att kolla träckprov även om man avmaskar ifall det skulle finnas stora blodmasken.
- avmaskat direkt?

Vi mockar självklart alla vinterhagar minutiöst så i så fall får nya pållen stå i en av dem tills det är dags för bete tänker jag.
Jag skulle avmaskat ny häst som man inte har historik på. Man kan ju ta ett prov innan men avmaska oavsett, så man får ett hum om hur det ser ut.
 
Jag får mest troligt hem en ny häst på torsdag, hon är ej kollad med träckprov utan nuvarande ägare brukar avmaska och sedan ha hästarna inne i 72 h medan hon mockar hagen. Kruxet är att hästarna i mitt stall nu gått ut på bete och stallet står tomt… stallägaren vill inte släppa hästar på bete som ej är kollade/avmaskade av förklarliga skäl. Hur hade ni gjort?
- Kollat träckprov och sedan avvaktat till odlingen är klar? (Det är vanliga förfarandet i stallet)
- kollat träckprov och sedan avmaska direkt oavsett svar och släppt på bete efter 3-4 dagar? Tänker att det är bra att kolla träckprov även om man avmaskar ifall det skulle finnas stora blodmasken.
- avmaskat direkt?

Vi mockar självklart alla vinterhagar minutiöst så i så fall får nya pållen stå i en av dem tills det är dags för bete tänker jag.

Vore väl bäst (rent praktiskt) om du kan få gamla ägaren att avmaska i dag/i morgon så den är redo att släppas ut på bete när den kommer till dig, och inte behöver stå själv på nytt ställe? Kan tänka mig det riskerar bli en del skrik och spring annars...
 
Vore väl bäst (rent praktiskt) om du kan få gamla ägaren att avmaska i dag/i morgon så den är redo att släppas ut på bete när den kommer till dig, och inte behöver stå själv på nytt ställe? Kan tänka mig det riskerar bli en del skrik och spring annars...
Helt klart! Men hon vill inte avmaska på sin mark, de går i stoooor sommarhage... Så ska se om jag kan få till sällskap till henne runt vinterhagarna så hon slipper stå själv iaf :)
 
Jag skickade in träckprov för min åring för ett tag sedan. Provsvar visade på 750 epg och inga parasitägg för spolmask påvisade.
Avmaskning med Noromectin (kan ha varit annat preparat, men i den gruppen iaf) för en vecka sedan.. Idag hängde det en spaghettimask ur rumpan :yuck:
Är det normalt såpass långt efter avmaskning? Eller bör jag vidta några ytterligare åtgärder?
 
Jag skickade in träckprov för min åring för ett tag sedan. Provsvar visade på 750 epg och inga parasitägg för spolmask påvisade.
Avmaskning med Noromectin (kan ha varit annat preparat, men i den gruppen iaf) för en vecka sedan.. Idag hängde det en spaghettimask ur rumpan :yuck:
Är det normalt såpass långt efter avmaskning? Eller bör jag vidta några ytterligare åtgärder?
Det kan absolut komma efter ett tag men vet också om att Noromectin är många spolmaskar resistenta mot. Jag skulle avvakta.
 
Det ska ev komma en beteshäst hit över sommaren. Fick nu höra att de haft stora blodmasken i flocken den gått med över vintern, som kom med en nyinköpt häst.

Alla hästar avmaskades, inklusive denna, för tre veckor sedan. Inget träckprov/odling är gjord på beteshästen.

Läser på nätet att det tar minst 6 månader för hästar att börja sprida smitta igen (om de plockat upp den), alltså borde det vara lugnt med beteshästen, eller?

Den ska stanna max tre månader.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 653
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp