Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Det ska ev komma en beteshäst hit över sommaren. Fick nu höra att de haft stora blodmasken i flocken den gått med över vintern, som kom med en nyinköpt häst.

Alla hästar avmaskades, inklusive denna, för tre veckor sedan. Inget träckprov/odling är gjord på beteshästen.

Läser på nätet att det tar minst 6 månader för hästar att börja sprida smitta igen (om de plockat upp den), alltså borde det vara lugnt med beteshästen, eller?

Den ska stanna max tre månader.
Korrekt. Allt är lugnt.
 
Hej!
Dum fråga. Om man har säg 9 hästar på 17 hektar mark, kan det vara en motivering till att inte kolla träckprov och bara avmaska 2 ggr/år rutinmässigt? Jag tänker att man slipper stora blodmasken på dom avmaskningarna och att lilla kanske inte är så mycket av när de har så mycket mark att gå på?

Eller borde man ändå kolla hästarna med träckprov och avmaska de som behöver?
 
Hej!
Dum fråga. Om man har säg 9 hästar på 17 hektar mark, kan det vara en motivering till att inte kolla träckprov och bara avmaska 2 ggr/år rutinmässigt? Jag tänker att man slipper stora blodmasken på dom avmaskningarna och att lilla kanske inte är så mycket av när de har så mycket mark att gå på?

Eller borde man ändå kolla hästarna med träckprov och avmaska de som behöver?
Stora blodmasken gör mest skada första veckorna efter smitta och skulle teoretiskt kunna börja lägga ägg innan 6 mån gått. Jag skulle inte heller vilja behandla hästarna som inte behöver det, sköts markerna är det statistiskt en av tio vuxna hästar som behöver regelbunden avmaskning, det blir alltså en rejäl överbehandling. Om markerna är fria från stoe blodmask finns ingen anledning att avmaska så heller. Bättre se till att nya hästar är avmaskade innan de kommer in i hagen.
 
Stora blodmasken gör mest skada första veckorna efter smitta och skulle teoretiskt kunna börja lägga ägg innan 6 mån gått. Jag skulle inte heller vilja behandla hästarna som inte behöver det, sköts markerna är det statistiskt en av tio vuxna hästar som behöver regelbunden avmaskning, det blir alltså en rejäl överbehandling. Om markerna är fria från stoe blodmask finns ingen anledning att avmaska så heller. Bättre se till att nya hästar är avmaskade innan de kommer in i hagen.
Tack!
Det var så jag också trodde, men jag ville vara säker på att jag inte missat nåt magiskt. Det är en veterinär som rekommenderat det schemat...
 
Och en fråga till.
Två hästar som gått i samma hagar i över ett år. En har stora blodmasken, den andra inte. Båda är odlade. Hur går det till?
 
Och en fråga till.
Två hästar som gått i samma hagar i över ett år. En har stora blodmasken, den andra inte. Båda är odlade. Hur går det till?
De har tuggat i sig smitta ojämt, eller den ena inte alls. Deras smitta utvecklas olika så en odling tidigare eller senare hade gett omvänt resultat eller båda positiva/negativa.
 
Utgånget avmaskningsmedel, någon som vet om det är brukbart? Oöppnade sprutor Noromectin och Cydectin comp som har bäst före-datum 04/2021. Vet att jag kan fråga på apotek men tänkte kolla snabbt om någon här redan gjort det sedan innan och vet svaret. 😊
 
Utgånget avmaskningsmedel, någon som vet om det är brukbart? Oöppnade sprutor Noromectin och Cydectin comp som har bäst före-datum 04/2021. Vet att jag kan fråga på apotek men tänkte kolla snabbt om någon här redan gjort det sedan innan och vet svaret. 😊
Jag skulle inte chansa iaf med cydectin. Möjligtvis Noromectin som går att överdosera.
 
Jag skulle inte chansa iaf med cydectin. Möjligtvis Noromectin som går att överdosera.
Madick - hur ska man tänka kring dräktigt sto?
Innan någon släpps i hage på min gård så avmaskas den 4-5 dagar innan (har inte någon stor omsättning i mitt stall (7 boxar) men efter att gått på en nit för snart 10 år seden med stora blodmasken så är det så här jag gör.

Stoet kommer mot slutet av månaden och är då lite drygt 30 dagar in i dräktigheten och ägaren säger att seminstationen avråder från att avmaska då fostret kan resorbera. De säger inte heller hur läng man ska vänta tills de tycker det är säkert.
Stoet har stått på större station sedan 1 maj och är inte kollad i vår och avmaskades inte innan eller på stationen.

Om de presenterar en epg på lilla och en nollad odling på stora så törs jag väl ta hit den, men vartefter finns väl risken att om den infekterades med stora under vår eller sommar så kommer ju äggen snart börja trilla ut.

Hur ska jag tänka? Prio är i första hand stora blodmasken. Vi mockar alla hagar dagligen och har inga eller väldigt låga epg på lilla. Tacksam för hjälp.
 
Madick - hur ska man tänka kring dräktigt sto?
Innan någon släpps i hage på min gård så avmaskas den 4-5 dagar innan (har inte någon stor omsättning i mitt stall (7 boxar) men efter att gått på en nit för snart 10 år seden med stora blodmasken så är det så här jag gör.

Stoet kommer mot slutet av månaden och är då lite drygt 30 dagar in i dräktigheten och ägaren säger att seminstationen avråder från att avmaska då fostret kan resorbera. De säger inte heller hur läng man ska vänta tills de tycker det är säkert.
Stoet har stått på större station sedan 1 maj och är inte kollad i vår och avmaskades inte innan eller på stationen.

Om de presenterar en epg på lilla och en nollad odling på stora så törs jag väl ta hit den, men vartefter finns väl risken att om den infekterades med stora under vår eller sommar så kommer ju äggen snart börja trilla ut.

Hur ska jag tänka? Prio är i första hand stora blodmasken. Vi mockar alla hagar dagligen och har inga eller väldigt låga epg på lilla. Tacksam för hjälp.
Jag har aldrig hört att avmaskningsmedel skulle påverka tidig dräktighet, det finns heller inte sådan info i FASS på något medel vad jag kan se. En station som inte kräver avmaskning eller provtagning skulle jag också fundera över om de är något man tar råd från i frågan? Är ägaren osäker är mitt tips att ringa en parasotkunnig veterinär.
 
Fölis är snart 6 månader, har avmaskats 2 ggr med Panacur mot spolmask. Ska han få samma den här gången, eller bör han få något mera bredspektrat som tar flera typer av mask? Går i flock med andra unghästar och hästarna har varit runt på lite olika beten i sommar, så de kan potensiellt ha dragit med smitta hem... ena stoet var även en mnd i Danmark, skulle avmaskas vid hemresa men veterinären strulade till det så vi fick inte tag på maskmedel.

Undrar även när jag kan ta trackprov på åringen som avmaskades i augusti, är det 3 mnd man ska vänta?
 
Fölis är snart 6 månader, har avmaskats 2 ggr med Panacur mot spolmask. Ska han få samma den här gången, eller bör han få något mera bredspektrat som tar flera typer av mask? Går i flock med andra unghästar och hästarna har varit runt på lite olika beten i sommar, så de kan potensiellt ha dragit med smitta hem... ena stoet var även en mnd i Danmark, skulle avmaskas vid hemresa men veterinären strulade till det så vi fick inte tag på maskmedel.

Undrar även när jag kan ta trackprov på åringen som avmaskades i augusti, är det 3 mnd man ska vänta?
Jag skulle göra träckprov och se hur det står till. Det beror på medel om det funkar med prov på åringen.
 
Vintern har ju verkligen varit långdragen i år. Hur behöver väder och temperatur vara för att det ska vara meningsfullt att ta träckprov?
Vill inte ta för tidigt när alla maskar fortfarande är i vintervila..
 
Häst flyttade in i mars, avmaskades december med Noromectin, träckprov taget för en månad sen och nollat på odling.

Är svaret tillförlitligt då det var fyra månader sen avmaskning och togs veckor innan björkarna börjat slå ut? Vi hade forfarande minusgrader och vinter vädermässigt…
 
Kallar på kunniga tex @Madick

Tog träckprov i slutet av februari då hästarna flyttade. 200 epg blodmask. Behövs det nytt träckprov inför sommarbetet?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 026
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 081
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 410
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 728
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp