Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

@Madick alla våra är kollade+odlade. En häst som egentligen inte behöver avmaskas (hade lågt men inte noll) har nu oplanerat varit iväg i annan hage och ska tillbaka till vinterhagen ca 2 v innan betet. Avmaska innan den kommer tillbaka till oss? Kommer ju inte hinna få ngt nytt odlingsresultat.
Har den plockat upp liten blodmask tar det minst 8 veckor innan smittan börjar sprida sig, har den plockat upp stor blodmask tar det 6 månader innan det kommer ut smitta.
 
Jag har en stallkompis som fått, ett för mig, mycket konstigt råd från veterinär. Hon har fått rådet att hästen ska maskas men att det inte ska göras nu utan till hösten eftersom
"Maskarna är aktiva nu så den kommer bara ta upp nya maskar om du maskar nu. Vänta till hösten när de går ner i aktivitet så blir du av med dem."
Jag ifrågasatte det hela och påpekade att man, vad jag lärt mig, maskar för att skydda betet från smitta inte i första hand för att få hästen fri från mask.
Har jag missat något eller har veterinären hittat på någon egen teori?
 
Jag har en stallkompis som fått, ett för mig, mycket konstigt råd från veterinär. Hon har fått rådet att hästen ska maskas men att det inte ska göras nu utan till hösten eftersom
"Maskarna är aktiva nu så den kommer bara ta upp nya maskar om du maskar nu. Vänta till hösten när de går ner i aktivitet så blir du av med dem."
Jag ifrågasatte det hela och påpekade att man, vad jag lärt mig, maskar för att skydda betet från smitta inte i första hand för att få hästen fri från mask.
Har jag missat något eller har veterinären hittat på någon egen teori?
Helt egen teori och feltänkt från veterinären.
 
Prov svaren har kommit för mina 2 nu.
Lilla blodmasken hade S ingen förekomst och T 500, så inget konstigt där och avmaskning på T.
Men fick förekomst av bandmask på båda:crazy:, har aldrig fått det innan, kan det vara därför T är så svår att hålla hullet på även om hon inte visar andra symtom?

Får ringa in i morgon och höra mig för då dom ska in i ny hage där det inte gått hästar på många årtionden.
 
Någon som vet hur länge hage ska vila för att bli av med bandmask? en av dom infekterade hagarna kan plöjas och sås in nytt på men inte den andra.
 
Fick noromectin utskrivet till mina, ena hade strax under 600 och andra närmare 1000. Veterinären skrev bara ut en dos var, eftersom hen menade på att det bara behöver avmaskas en gång.
Stämmer det? Även om mina ofta går kvar iaf september ut
 
Prov svaren har kommit för mina 2 nu.
Lilla blodmasken hade S ingen förekomst och T 500, så inget konstigt där och avmaskning på T.
Men fick förekomst av bandmask på båda:crazy:, har aldrig fått det innan, kan det vara därför T är så svår att hålla hullet på även om hon inte visar andra symtom?

Får ringa in i morgon och höra mig för då dom ska in i ny hage där det inte gått hästar på många årtionden.
Då ska båda få medel som innehåller prazikvantel. Droncit finns inte kvar för häst tyvärr så typ Noromectin comp är lämpligt (och billigast av comp-preparaten).

Bandmasken har en mellanvärd i ett gräskvalster så den är svår att bli av med. Och ja, bandmask kan ge hullproblem.
 
Fick noromectin utskrivet till mina, ena hade strax under 600 och andra närmare 1000. Veterinären skrev bara ut en dos var, eftersom hen menade på att det bara behöver avmaskas en gång.
Stämmer det? Även om mina ofta går kvar iaf september ut
Redan efter 8 veckor kan det börja komma ut nya ägg, dvs finnas könsmogna maskar. För att skydda hagen på hösten borde du fått två omgångar.
 
Tack! Något särskilt att ha i åtanke med tanke på deras dräktighet (24 dygn)? Lämpligt medel? :bow:
Jag skulle vänta. Det tar minst 8 veckor innan lilla blodmasken är könsmogen och ännu längre för bandmask och stor blodmask. Noromectin comp exempelvis och ge det nån månad i alla fall.
 
@Madick du är expert förstår jag?
Min ena häst har nollat i två år.
Den andra hade >1000 i lilla blodmask förra året och ca 500 i år(i våras).
Dom går i olika vinterhage, samma sommarhage.

Ska jag kolla den som hade 500 i våras igen i höst eller ta det till våren?

Mockar vinterhagen.
 
@Madick du är expert förstår jag?
Min ena häst har nollat i två år.
Den andra hade >1000 i lilla blodmask förra året och ca 500 i år(i våras).
Dom går i olika vinterhage, samma sommarhage.

Ska jag kolla den som hade 500 i våras igen i höst eller ta det till våren?

Mockar vinterhagen.
Tänk att provet är för att se om du behöver avmaska för att skydda markerna. Hur länge tänkte du ha dem på bete? När och med vad avmaskade du i våras?
 
Jag skulle vänta. Det tar minst 8 veckor innan lilla blodmasken är könsmogen och ännu längre för bandmask och stor blodmask. Noromectin comp exempelvis och ge det nån månad i alla fall.
Så om jag fattar rätt kan jag släppa ut dem här hemma utan avmaskning? Vad menar du med att jag ska ge noromectin comp nån månad? 🙈
 
Tänk att provet är för att se om du behöver avmaska för att skydda markerna. Hur länge tänkte du ha dem på bete? När och med vad avmaskade du i våras?
Ivomec. Typ augusti ut, sen brukar vi ha slut bete. Förra årets bete är plöjt, detta är en gammal plätt en tant äger, oklart om jag får låna den igen, annars kommer den stå tom igen.

Så då borde det vara logiskt att kolla nästa vår igen?
 
Kan man tro att det kan komma nåt gott ur denna öken sommar? Jag tänker att parasittrycket kan sjunka då allt bränns torrt?
Det torkar ju fort det som kommer ut, men å anda sidan kläcks väl äggen väldigt fort i denna hettan?

Intressant fråga! Tänkte också på den när jag gick i värmen o mockade hagar, så också nyfiken om någon vet mer!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 683
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp