Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Så om jag fattar rätt kan jag släppa ut dem här hemma utan avmaskning? Vad menar du med att jag ska ge noromectin comp nån månad? 🙈
OM nån månad, tappade visst ett ord där :-) Alltså, så du kommer åt både stor blodmask och bandmask om hon plockat upp det, men inte så tätt inpå nydräktigheten. Det ska inte vara någon fara att avmaska men jag skulle vänta.
 
Ivomec. Typ augusti ut, sen brukar vi ha slut bete. Förra årets bete är plöjt, detta är en gammal plätt en tant äger, oklart om jag får låna den igen, annars kommer den stå tom igen.

Så då borde det vara logiskt att kolla nästa vår igen?
Eftersom du mockar vinterhagen skulle jag göra en koll till våren igen.
 
Är det inte stor risk att mina marker smittas omjag väntar med avmaskningen?
Ny smitta kan inte komma ut så snabbt, därför kan du vänta. Lilla blodmasken kan ligga vilande och vakna upp när som helst, dock brukar den minska äggurskiljningen vid hett och torrt klimat precis som på vintern, så det KAN vara så att det faktiskt kommer fram mindre smitta nu.
 
Det torkar ju fort det som kommer ut, men å anda sidan kläcks väl äggen väldigt fort i denna hettan?

Intressant fråga! Tänkte också på den när jag gick i värmen o mockade hagar, så också nyfiken om någon vet mer!
Äggen kläcks jättefort MEN bara en liten procent eftersom larverna behöver fukt och ljummare väder för att trivas och överleva.
 
Lämplig tidpunkt för maskkontroll efter sommaren? (Skåne)
Tänk att du ska skydda hösthagarna, så ta provet så det är lagom till när du skulle behöva avmaska om behovet finns. Noromectin exempelvis skyddar i 8 veckor, så ska de gå ute till mitten av november är det lagom med början av september.
 
Tänk att du ska skydda hösthagarna, så ta provet så det är lagom till när du skulle behöva avmaska om behovet finns. Noromectin exempelvis skyddar i 8 veckor, så ska de gå ute till mitten av november är det lagom med början av september.

Dessa skall gå ute året runt. Har 2 hagar ca 1 ha per hage, de går i båda nu. Den ena hagen har vilat i 2 år då hästarna har varit lite väl övergödda, men i år fick vi öppna upp till den pga torkan. Tanken är att de ska gå i den som inte "vilat" under höst/vinter/tidig vår det är den som ligger i anslutning till stall, hagarna mockas dagligen (puh :turd::o).
 
Dessa skall gå ute året runt. Har 2 hagar ca 1 ha per hage, de går i båda nu. Den ena hagen har vilat i 2 år då hästarna har varit lite väl övergödda, men i år fick vi öppna upp till den pga torkan. Tanken är att de ska gå i den som inte "vilat" under höst/vinter/tidig vår det är den som ligger i anslutning till stall, hagarna mockas dagligen (puh :turd::o).
Vad visade provet i våras och om ni avmaskade, när och med vilket medel? Mockar ni verkligen dagligen så behöver ni inte göra något alls så länge hästarna är friska och fräsha.
 
Vad visade provet i våras och om ni avmaskade, när och med vilket medel? Mockar ni verkligen dagligen så behöver ni inte göra något alls så länge hästarna är friska och fräsha.

Det är två hästar, båda låg ca 400-450 på liten blodmask i våras. Det har dock varit in en annan häst från ca mars-juni som enligt ägare "var nollad på allt", där jag dock misstänker att hästen överhuvudtaget inte är kollad eller avmaskad på flertal år (om någonsin).
 
Det är två hästar, båda låg ca 400-450 på liten blodmask i våras. Det har dock varit in en annan häst från ca mars-juni som enligt ägare "var nollad på allt", där jag dock misstänker att hästen överhuvudtaget inte är kollad eller avmaskad på flertal år (om någonsin).
Faller tillbaka på att om du mockar varje dag behöver du inte göra något förrän till våren. Om du inte skulle göra det så ett prov nu i augusti är lagom.
 
Vi har en hage där två unghästar gick augusti-juni. Båda hade mkt höga nivåer av lilla blodmasken när de kollades (och avmaskades) i slutet av maj.

Vår lokale veterinär har sagt att den hagen nu är obrukbar i minst ett år, och helst ska plogas ner och sås om, för att vara på den säkra sidan, innan vi släpper någon annan häst där.

Men stämmer verkligen det? Finns det något man kan göra för att skynda på möjligheten att använda hagen, något som egentligen behövs?
 
Vi har en hage där två unghästar gick augusti-juni. Båda hade mkt höga nivåer av lilla blodmasken när de kollades (och avmaskades) i slutet av maj.

Vår lokale veterinär har sagt att den hagen nu är obrukbar i minst ett år, och helst ska plogas ner och sås om, för att vara på den säkra sidan, innan vi släpper någon annan häst där.

Men stämmer verkligen det? Finns det något man kan göra för att skynda på möjligheten att använda hagen, något som egentligen behövs?
Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit, kanske veterinären har blandat ihop maskarna?
 
Nej, det tror jag inte, då hon sa att vi ändå haft tur att det inte var stora blodmasken.
Då är det väl en extremt parasiträdd veterinär då :-) Även om det går supersmittade hästar på markerna så har 4 av 5 hög immunitet och plockar inte upp smitta ändå. Mocka eller iaf sprid ut bajset så det torkar, suveränt nu när det är så torrt. Slå ner eventuellt högt gräs så solen kommer åt ordentligt.
 
KL
@Madick hjälp: häst som ska flytta till oss, avmaskad m noromectin 6v innan flytt till oss, mkt liten blodmask o stora kan finnas risk men ingen odling. Maska efter 8+ veckor el i samband med flytt?
 
KL
@Madick hjälp: häst som ska flytta till oss, avmaskad m noromectin 6v innan flytt till oss, mkt liten blodmask o stora kan finnas risk men ingen odling. Maska efter 8+ veckor el i samband med flytt?
Ingen risk för stor om den fick Noromectin för mindre än 6 månader sedan. Hade den högt värde förra gången och det gått mer än 8v skulle jag avmaska den igen.
 
Minns inte om frågan varit uppe tidigare, men kan man använda avmaskningsmedel som är utgånget på datum? Bäst före var ett par år sedan.

Gäller Eraquell vet om det har någon betydelse.
 
Minns inte om frågan varit uppe tidigare, men kan man använda avmaskningsmedel som är utgånget på datum? Bäst före var ett par år sedan.

Gäller Eraquell vet om det har någon betydelse.
Jag skulle inte göra det. Rusken att det inte tar kål på alla det ska är för stor = resistensutveckling.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 669
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp