Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Val av preparat..
Läste inlednings faq här i trådstarten och blir lite fundersam över utskrivet preparat från veterinären till mina hästar.
Hon skrev ut Fyrantel och då i dubbel dos till gammel hästen ( 13 år)
13-åringen visar 30 epg samt påvisan bandmask så till henne kan jag iof köpa det men unghästen
3-årig vallack som kom i början mars visar 1300epg blodmask, Tog ingen extra odling.


Sen undrar jag om det spelar någon roll när på dygnet man ger preparatet?
Trodde att maskarna var döda som kommer ut?
Däremot kanske inte släppa in dom i samma infekterade hage utan att mocka/se över den?

*30epg blodmask skulle det stå..
 
Ok, jag har lite som jag hoppas nån klok, tex @Madick har tid att svara.

Min ponny Storm (rikliga mängder liten blodmask) ska gå hela sommaren i en kompis vinterhage ihop med kompisens ponny. De kommer att äta hö, då kompisens ponny är fångkänslig och Storm ska hållas i trim till treårstest. Kruxet nu är att kompisens hästar har förekomst av blodmask, men odlingen blir inte klar förrän om ett par veckor. Hen skulle behöva att jag kom med Storm i helgen.

Tanken är ju att avmaska Storm för att skydda betet där hon vanligtvis går (men alltså inte kommer att gå på i år förrän tidigast i slutet på augusti), men är det bättre att vänta med att avmaska tills tre dagar innan hon ska hem igen? Eller är det totalt vansinne att släppa henne i en vinterhage där det bevisligen gått hästar med blodmask (oklart sort)? Borde jag invänta odlingsresultatet och om det skulle vara stor blodmask, vad finns det för risk med att släppa henne i vinterhagen då?

Storm ingår i SVA:s maskprogram, så hon kommer avmaskas enligt deras anvisningar två gånger i år. Dvs jag har recept för en spruta, men iom att hon är så liten, så räcker den sprutan till tre avmaskningar (700 kg) egentligen. Så en variant är att jag avmaskar enligt SVA:s intervaller och sedan ytterligare en gång tre dagar innan hon åker hem.

Många funderingar och frågor, men jag hoppas få hjälp att fundera. :)
 
Ok, jag har lite som jag hoppas nån klok, tex @Madick har tid att svara.

Min ponny Storm (rikliga mängder liten blodmask) ska gå hela sommaren i en kompis vinterhage ihop med kompisens ponny. De kommer att äta hö, då kompisens ponny är fångkänslig och Storm ska hållas i trim till treårstest. Kruxet nu är att kompisens hästar har förekomst av blodmask, men odlingen blir inte klar förrän om ett par veckor. Hen skulle behöva att jag kom med Storm i helgen.

Tanken är ju att avmaska Storm för att skydda betet där hon vanligtvis går (men alltså inte kommer att gå på i år förrän tidigast i slutet på augusti), men är det bättre att vänta med att avmaska tills tre dagar innan hon ska hem igen? Eller är det totalt vansinne att släppa henne i en vinterhage där det bevisligen gått hästar med blodmask (oklart sort)? Borde jag invänta odlingsresultatet och om det skulle vara stor blodmask, vad finns det för risk med att släppa henne i vinterhagen då?

Storm ingår i SVA:s maskprogram, så hon kommer avmaskas enligt deras anvisningar två gånger i år. Dvs jag har recept för en spruta, men iom att hon är så liten, så räcker den sprutan till tre avmaskningar (700 kg) egentligen. Så en variant är att jag avmaskar enligt SVA:s intervaller och sedan ytterligare en gång tre dagar innan hon åker hem.

Många funderingar och frågor, men jag hoppas få hjälp att fundera. :)
Avmaska såklart, det är ju för att skydda marken hon ska gå på du ska avmaska. Mocka hagen de ska gå i.
 
@Madick
Hur rekommenderas det? Ska hästarna byta till ny hage direkt efter avmaskningen eller ska man låta dem gå kvar i sin gamla hage i tre dagar? Jag tänker ifall de bajsar ut maskarna i den nya hagen så är ju inte det bra för nya hagen, men om de går kvar i gamla hagen så får de i sig nya parasitägg igen?
Eller tänker jag snurrigt?
 
@Madick
Hur rekommenderas det? Ska hästarna byta till ny hage direkt efter avmaskningen eller ska man låta dem gå kvar i sin gamla hage i tre dagar? Jag tänker ifall de bajsar ut maskarna i den nya hagen så är ju inte det bra för nya hagen, men om de går kvar i gamla hagen så får de i sig nya parasitägg igen?
Eller tänker jag snurrigt?
Flytta till övergångshage som går att mocka?
 
Vad skulle vara det näst bästa alternativet om en övergångshage inte finns att tillgå?

Att avmaska ett par tre dygn innan hästarna flyttas till den nya hagen.

Självklart ska hästarna inte direkt efter avmaskning byta till ny hage om du vill ha effekt att du avmaskat dem utifrån att hålla hästen och markerna parasitfria.
 
Senast ändrad:
Är den brunnen så lever inga inälvsparasiter.
Om den inte är brunnen då? Det skedde i februari när vi hade -10 grader och kallare samt massor med snö, om det kan ha någon påverkan? Det hände när de bytte vagn och typ 7 cm djup och en sträcka på 15 m halm o gödselnhamnade på marken
 
Om den inte är brunnen då? Det skedde i februari när vi hade -10 grader och kallare samt massor med snö, om det kan ha någon påverkan? Det hände när de bytte vagn och typ 7 cm djup och en sträcka på 15 m halm o gödselnhamnade på marken
Då är det som bajshögar i hagen. Går det att få ihop i en stor hög är det bättre.
 
Jag undrar över en sak som jag inte ställts inför tidigare - @Madick kanske? :angel:
I vårt stall följer vi SVAs program och har gjort i många år.
Således har vi gjort träckprov i vår på alla hästar varav 4 hade tillräckligt höga mängder liten blodmask för att avmaskas inför sommarbete.

En av dessa har gått i sjukhage och ska inom några veckor ut med de andra (häst 1) och en har gått med en annan häst som var utan förekomst av ägg öht (häst 2).

Häst 2 ska avlivas om en vecka och kommer därför inte avmaskas och häst 1 är avmaskad 13 maj.

Nu har häst 1 gått i den hage häst 2 går i ett antal timmar de senaste dagarna och då är min fråga huruvida häst 1 behöver avmaskas igen innan den släpps i sommarhagen?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 670
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp