Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Har en undran till dig @Madick !

Fick just andra dosen Axilur utskrivet för min fölunge (sent född) och till min förvåning är det två dossprutor på receptet och det står att man ska ge en hel spruta per 90 kg fölunge, dvs typ 1,5 spruta i detta fall.
Men är det bara för fölmask? Jag har ingen som helst anledning att tro att fölet har fölmask, det är väl främst spolmask man avmaskar för dessa första 2 ggr (8 och 16 v)?

Dvs, kan jag ge bara 1/2 spruta och vara trygg med det...?
En halv räcker gott! Fölmask har den redan utvecklat immunitet mot om den haft det, sker vid 4-5 mån ålder.
 
En liten fråga till dig @Madick :)
Vid senaste träckprovet nu hade vår 7-månaders fölunge 400 EPG lilla blodmasken och vår 4-åring hade 850 EPG. Odling sattes för stora blodmasken men var som tur var negativt. Jag ringde veterinär som skrev ut maskmedel. Men när jag stod där på apoteket så visade det sig att hen har skrivit ut Ivomec till 4-åringen och Axilur till fölungen. Jag blev fundersam och hämtade bara ut Ivomecen. Tar Axilur verkligen lilla blodmasken?
 
En liten fråga till dig @Madick :)
Vid senaste träckprovet nu hade vår 7-månaders fölunge 400 EPG lilla blodmasken och vår 4-åring hade 850 EPG. Odling sattes för stora blodmasken men var som tur var negativt. Jag ringde veterinär som skrev ut maskmedel. Men när jag stod där på apoteket så visade det sig att hen har skrivit ut Ivomec till 4-åringen och Axilur till fölungen. Jag blev fundersam och hämtade bara ut Ivomecen. Tar Axilur verkligen lilla blodmasken?
Beroende på arter så kan man bli av med olika mycket av lilla blodmasken. Känner du dig orolig skulle jag rekommendera ett resistens prov, var det kollamasken du gjorde så heter det kollaeffekten.
 
Beroende på arter så kan man bli av med olika mycket av lilla blodmasken. Känner du dig orolig skulle jag rekommendera ett resistens prov, var det kollamasken du gjorde så heter det kollaeffekten.
Så du tycker att jag ska hämta ut Axiluren och avmaska honom med den?
 
Är det någon som haft problem att få bort springmask men sen faktiskt lyckats?
Hade i våras, gjorde allt med sanering och avmaskning efter konstens alla regler.
Nu nio månader senare har jag hittat mask i avföringen igen.
Får panik.
I våras kunde jag ju ta bort täcken, byta hagar och städa box på ett annat sätt än nu.
Kan man som komplement få avmaska på ett annat sätt under en period?
 
Är det någon som haft problem att få bort springmask men sen faktiskt lyckats?
Hade i våras, gjorde allt med sanering och avmaskning efter konstens alla regler.
Nu nio månader senare har jag hittat mask i avföringen igen.
Får panik.
I våras kunde jag ju ta bort täcken, byta hagar och städa box på ett annat sätt än nu.
Kan man som komplement få avmaska på ett annat sätt under en period?
Och hur länge kan man se levande mask efter avmaskning?
 
Är det någon som haft problem att få bort springmask men sen faktiskt lyckats?
Hade i våras, gjorde allt med sanering och avmaskning efter konstens alla regler.
Nu nio månader senare har jag hittat mask i avföringen igen.
Får panik.
I våras kunde jag ju ta bort täcken, byta hagar och städa box på ett annat sätt än nu.
Kan man som komplement få avmaska på ett annat sätt under en period?
Avmaskningen funkar, det är saneringen som inte blivit komplett. Eller så är det någon mer häst i stallet som bär på smittan. Det kan komma ut levande maskar (och därmed ägg) i en vecka.
 
Föl (numera åring) med drygt 1000 epg av lilla blodmasken, avmaska en eller två ggr?

Vi har tyvärr ingen vinter att tala om som hjälper att döda maskarna. Hagen är 1,5 ha så mockar endast vid ligghallen och fodret.
 
Avmaskningen funkar, det är saneringen som inte blivit komplett. Eller så är det någon mer häst i stallet som bär på smittan. Det kan komma ut levande maskar (och därmed ägg) i en vecka.
Har testat andra hästar i stallet även kontrollerat bajs noga under en mycket lång tid och inget där.

Sist skurades hela boxen med två olika medel, rumpan tvättades över en vecka, ingen täcken återanvändes mellan vår och höst, efter andra avmaskning byttes tom hage. Vet inte vad jag ska göra annorlunda i sanering faktiskt. Sanerade tom transporten.
Tips på en riktigt bra sanering önskar jag för detta känns hopplöst. :(
 
Har testat andra hästar i stallet även kontrollerat bajs noga under en mycket lång tid och inget där.

Sist skurades hela boxen med två olika medel, rumpan tvättades över en vecka, ingen täcken återanvändes mellan vår och höst, efter andra avmaskning byttes tom hage. Vet inte vad jag ska göra annorlunda i sanering faktiskt. Sanerade tom transporten.
Tips på en riktigt bra sanering önskar jag för detta känns hopplöst. :(
Problemet är att tejpprover bara visar positivt om man lyckas pricka när en hona lagt ägg, det kan alltså absolut vara någon annan som också har det, det kan också finnas smitta ute i hagen om det finns något hästen kan klia sig mot och sen äter nedanför. Saneringen ÄR svår. Det är nästintill omöjligt att ta kål på äggen.
 
Vad fantastiskt du hjälper alla här @Madick , jag har en liten fundering också...

Tre hästar i ett stall, samtliga >2000 epg liten blodmask, en av dem 500 epg spolmask också.
Två av dem fick Ivomec, den tredje med spolmask fick först Axilur och ska om fyra veckor få Ivomec.

Veterinär som skrev ut sa bara att vi skulle mocka hagarna och lämna nytt prov "till våren".
Alla hagar som finns tillgängligt har varit använda regelbundet/växelvis av de två hästarna utan spolmask, förutom två, de hagarna har nyttjats av hästen som haft spolmask också.

Vad bör/kan vi mer göra?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 637
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp