Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Vad fantastiskt du hjälper alla här @Madick , jag har en liten fundering också...

Tre hästar i ett stall, samtliga >2000 epg liten blodmask, en av dem 500 epg spolmask också.
Två av dem fick Ivomec, den tredje med spolmask fick först Axilur och ska om fyra veckor få Ivomec.

Veterinär som skrev ut sa bara att vi skulle mocka hagarna och lämna nytt prov "till våren".
Alla hagar som finns tillgängligt har varit använda regelbundet/växelvis av de två hästarna utan spolmask, förutom två, de hagarna har nyttjats av hästen som haft spolmask också.

Vad bör/kan vi mer göra?

Det veterinären sa, det är ju helt korrekta råd. Slå ner rator också och om det finns möjlighet så elda av sommarhagen på våren.
 
Det veterinären sa, det är ju helt korrekta råd. Slå ner rator också och om det finns möjlighet så elda av sommarhagen på våren.

Tack snälla, det kändes bara som om det var för lite jobb 🙈

Elda av kommer nog bli svårt pga relativt tättbebyggt område, men den allra största sommarhagen har inte använts alls sedan oktober 2018..
 
Har en åtta, snart nio månaders kille, som är avmaskad vid 2 och 4 månader med axilur. Uppfödaren brukar sedan avmaska sina unghästar i januari med ivomec. Ska jag också göra det eller ska jag ta ett träckprov först och sedan eventuellt avmaska?
 
Har en åtta, snart nio månaders kille, som är avmaskad vid 2 och 4 månader med axilur. Uppfödaren brukar sedan avmaska sina unghästar i januari med ivomec. Ska jag också göra det eller ska jag ta ett träckprov först och sedan eventuellt avmaska?
Oj, det låter som om hen missuppfattat januariavmaskningen. Den är mot spolmask och då funkar inte Ivomec. Normalt är det säkrast med prov innan vinteravmaskningen för att se om unghästen verkligen behöver en dos till mot spolmask, en stor del av åringarna har redan utvecklat immunitet då.
 
Oj, det låter som om hen missuppfattat januariavmaskningen. Den är mot spolmask och då funkar inte Ivomec. Normalt är det säkrast med prov innan vinteravmaskningen för att se om unghästen verkligen behöver en dos till mot spolmask, en stor del av åringarna har redan utvecklat immunitet då.
 
Tack för svar Då blir det träckprov och ev avmaskning utifrån provsvar. Vi brukar ta prover på våra övriga i april/maj inför betessläpp. Om jag tar träckprov nu och det visar på behov av avmaskning ska jag göra ett till sen i maj, eller kommer det inte kunna visa något om jag avmaskat i januari?
 
Tack för svar Då blir det träckprov och ev avmaskning utifrån provsvar. Vi brukar ta prover på våra övriga i april/maj inför betessläpp. Om jag tar träckprov nu och det visar på behov av avmaskning ska jag göra ett till sen i maj, eller kommer det inte kunna visa något om jag avmaskat i januari?
Du behöver göra även i maj. Januariavmaskningen om du behöver är mot spolmask, inte samma medel som du använder i vår.
 
Men då är då är det ju rätt, bortsett från att uppfödaren brukar avmaska mot blodmask i januari direkt utan prov. Så då tar jag helt enkelt och tar ett träckprov nu och kollar status. Och även i maj med de övriga hästarna. Eller?🤪
 
@Madick
Pga stora blodmasken har grannen låtit hagarna vila från hästar och haft kor under sommaren, nu har en av de nya hästarna börjat hoppa över tråden (de hittade henne betande i en av de vilande hagarna) och jag undrar hur det funkar med stora blodmasken? Om den skulle springa över till oss och beta och bajsa kan våra marker då bli smittade?
 
@Madick
Pga stora blodmasken har grannen låtit hagarna vila från hästar och haft kor under sommaren, nu har en av de nya hästarna börjat hoppa över tråden (de hittade henne betande i en av de vilande hagarna) och jag undrar hur det funkar med stora blodmasken? Om den skulle springa över till oss och beta och bajsa kan våra marker då bli smittade?
Ja, om hon plockat upp smittan och det har gått mer än ett halvår.
 
Ja, om hon plockat upp smittan och det har gått mer än ett halvår.
Så det dröjer ett halvår efter en eventuell nersmitta innan det syns på träckprov på annan häst? Eller hur menar du?

Förhoppningsvis så behöver det inte ens bli ett aktuellt bekymmer om hästen håller sig i hagen, men ändå.
 
Så det dröjer ett halvår efter en eventuell nersmitta innan det syns på träckprov på annan häst? Eller hur menar du?

Förhoppningsvis så behöver det inte ens bli ett aktuellt bekymmer om hästen håller sig i hagen, men ändå.
Det tar 6 månader från smitta tills det finns könsmogna maskar som släpper ut ägg av stor blodmask.
 
Hur länge lever maskarna i hästen?
En helt teoretiskt fundering: Är det möjligen så att hästen skulle kunna bli parasitfri utan avmaskningsmedel, om den inte utsätts för någon som helst återsmitta utifrån? Alltså, endast helt parasitfria hagar.
Eller lever maskarna alltför länge för att det ska kunna fungera så?
 
Hur länge lever maskarna i hästen?
En helt teoretiskt fundering: Är det möjligen så att hästen skulle kunna bli parasitfri utan avmaskningsmedel, om den inte utsätts för någon som helst återsmitta utifrån? Alltså, endast helt parasitfria hagar.
Eller lever maskarna alltför länge för att det ska kunna fungera så?
I princip funkar det på alla maskar utom lilla blodmasken. Den kan ligga vilande i tarmslemhinnan i många år, kanske hela hästens liv.
 
Med det här milda vädret (där jag bor har vi bara enstaka gånger haft kallare än 0 grader och så ser det ut att förbli resten av vintern), kan man ta träckprov nu för att se maskstatus? Eller missar man någon mask som vilar?

Finns det något prov för att påvisa nackbandmask? Jag hittar bara träckprov för bandmask, men är osäker på om det även omfattar nackbandmask.
 
Med det här milda vädret (där jag bor har vi bara enstaka gånger haft kallare än 0 grader och så ser det ut att förbli resten av vintern), kan man ta träckprov nu för att se maskstatus? Eller missar man någon mask som vilar?

Finns det något prov för att påvisa nackbandmask? Jag hittar bara träckprov för bandmask, men är osäker på om det även omfattar nackbandmask.
Du kan ta prov nu för att kolla skyddet under våren, det ersätter inte vårprovet.

Nackbandmasken lägger inte ägg utan föder larver (mikrofilarier) som aldrig hamnar i bajset. Hudbiopsi är enda testet, annars om man får reaktion vid avmaskning. Det är inte en bandmask utan en tråd ask som bor i nackbandet, därav namnet.
 
Hästen i fråga har periodvis ryckningar liknande headshaking, dessa blir värre under ca en vecka efter avmaskning. Sedan försvinner de helt under en tid. Senast när han avmaskades fick han två vätskande sår, ett vid manken och ett på huvudet. Det har varit rätt lugnt med ryckningarna nu under vintern, men nu börjar de komma tillbaka igen... Saker som värme och beröring av hals/bog/manke-området verkar triggar ryckningarna.

Hur bär man sig åt att hitta en veterinär som är bra på mask och kan undersöka hästen? Min känsla är att kunskapen varierar kraftigt... Vi finns lite söder om Stockholm.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 667
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp