Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Gjorde en Kolla Betet i januari på två hästar, ingen stor blodmask på odlingen. Ingen av dem hade några påvisade parasiter på träckprovet maj-19 heller. Bör vi ändå göra ett nytt träckprov inför betet i år? De kommer att gå på marker som inte betats av hästar på länge...



Nytt prov med svar idag. Odling satt men inget svar än såklart...
Häst 1 1300 EPG, har fått program på Ivomec x 3
Häst 2 Inga parasiter påvisade

Båda hästarna gick i somras på bete och därefter i samma lösdrift fram till november med häst som har konstaterat stor blodmask (både i år och förra året).

På söndag flyttar de till helt rent bete.

Hur tycker du att jag ska tänka med häst nr 2
Prov till hösten.
 
Aha, det var inskickat olika. När kom den hösten som hade smitta nu? När avmaskades den innan det här provet och med vad?
Han har varit i stallet i 3 år nu. Han avmaskades 2017 på det gamla stallet. Ägaren kom inte ihåg mot vad eller vilket medel, men hon tror det var spolmask. Sen har det inte behövts. I höstas, september var det nog, så gick han med en annan häst lite tillfälligt som vi tror kan ha haft med sig masken.
 
Han har varit i stallet i 3 år nu. Han avmaskades 2017 på det gamla stallet. Ägaren kom inte ihåg mot vad eller vilket medel, men hon tror det var spolmask. Sen har det inte behövts. I höstas, september var det nog, så gick han med en annan häst lite tillfälligt som vi tror kan ha haft med sig masken.
Oj så surt. De hagar han gått i nu senaste månaderna ska ni helst inte använda. Dessutom den andra hästen som tog med sig smittan, de hagarna behöver också saneras och vila.
 
Oj så surt. De hagar han gått i nu senaste månaderna ska ni helst inte använda. Dessutom den andra hästen som tog med sig smittan, de hagarna behöver också saneras och vila.
Ja vi kom på att den enda som är ren nu är beteshagen. Min hage släpptes han i för 2-3 veckor sen. Den var ren innan det. Men dom är bara två nu som tur är och beteshagen är stor. Men det blir bökigt sen när dom ska stallas in då den ligger en bit bort. Hur länge bör hagarna vila?
 
Ja vi kom på att den enda som är ren nu är beteshagen. Min hage släpptes han i för 2-3 veckor sen. Den var ren innan det. Men dom är bara två nu som tur är och beteshagen är stor. Men det blir bökigt sen när dom ska stallas in då den ligger en bit bort. Hur länge bör hagarna vila?
Minst 1,5 år.
 
Jag har två frågor som jag grunnar på.
1. Jag skulle postat ett prov idag men glömde. Måste jag ta nytt prov eller duger det från igår när det legat i kylen från 1 timme efter att hästen sket?
2. Hur ska jag tänka med stora blodmasken, Odlade för 2(?) år sedan och hade tänkt göra i år igen men det kanske är onödigt när mina alltid går tillsammans i egen hage utan att någon annan kommit in där? Eller ska jag odla en för har en lär väl bägge ha?
 
Jag har två frågor som jag grunnar på.
1. Jag skulle postat ett prov idag men glömde. Måste jag ta nytt prov eller duger det från igår när det legat i kylen från 1 timme efter att hästen sket?
2. Hur ska jag tänka med stora blodmasken, Odlade för 2(?) år sedan och hade tänkt göra i år igen men det kanske är onödigt när mina alltid går tillsammans i egen hage utan att någon annan kommit in där? Eller ska jag odla en för har en lär väl bägge ha?
Helt ok att posta det som legat i kylen.

Stor blodmask kan missas om det är låg smitta och man missar den period just den smittade hästen har vuxna maskar, så jag skulle odla.
 
Min häst hade ca 2500 epg i våras (neg stora o bandmask), fick Noromectin med 8 v mellanrum (sista 28/6). Har nu flyttat till nytt stall, de brukar göra maskkoll i oktober... Räcker det då, eller ska jag göra en koll nu snart för o kolla så masken ligger på rimlig nivå, o avmskningen haft effekt?
 
Min häst hade ca 2500 epg i våras (neg stora o bandmask), fick Noromectin med 8 v mellanrum (sista 28/6). Har nu flyttat till nytt stall, de brukar göra maskkoll i oktober... Räcker det då, eller ska jag göra en koll nu snart för o kolla så masken ligger på rimlig nivå, o avmskningen haft effekt?
Jag skulle vara lugn tills oktober, men gärna i början av oktober.
 
Jag blir inte klok på detta:
En shettis (8år) som hade 400epg i mitten av maj då avmaskades med Noromectin nu har 750 epg.
E (17 år) som hade 250 epg i maj har nu 0
F (15år) som hade 0 i maj har nu 200.
Det hade noterats att man sett bandmaskägg på shettisen och F också.
Har inte odlat på stor blodmask denna gång men E och F är odlade ett antal gånger genom åren, alltid med negativt. Shettisen odlade jag i våras med negativt resultat.

Jag ska ringa veterinär imorgon och diskutera, men här finns ju också mycket kunskap :)
Hur hade ni velat avmaska?
Bara shettisen?
Eller de andra också pga bandmask?
Vilket medel? Flera gånger med vilket intervall?


Shettisen är förvisso nyast på gården och kom i mars, men jag gillar inte att det ökat då jag tycker jag försökt mocka en hel del samt försöker växla hagar.

Den ena hagen de haft i sommar vilade förra året, så gissningsvis komemr väl smittan från den andra samt vinterhagen. Har mockat en hel del i vinterhagen, men det var ju inte lätt med all lera i vintras så jag kan ha missat en del.
nu är dock vinterhagen grusad till 80% av ytan, så det mesta av smittan ligger under markduk och ett tjockt gruslager. Och det bir lättare att hålla rent :).

Den ena beteshagen som vilade förra året ska mockas helt och så hoppades jag kunna använda den nästa år också.
Den andra sommarhagen som är använd 3(?) år i rad tänkte jag skulle få vila och så får de en som vilade i år.
Låter det som en bra lösning?
 
Problem med örter vs trad avmaskningsmedel

I mitt stall är det tjafs ang avmaskningen då en del vill avmaska med örter och andra vill avmaska "traditionellt". Jag hör till grupp 2. "Örtgruppen" tycker då att vi som avmaskar enl vet ordination ska avmaska för bandmask, trots att våra tester inte visat på detta. Jag är mycket skeptisk mot detta och det har blivit en diskussion... hur göra? Frågan är också när vi ska börja avmaska då de som ska ha örter ger detta i en hel månad medan vi ger vid ett tillfälle ... tips?? hjälp!
 
Problem med örter vs trad avmaskningsmedel

I mitt stall är det tjafs ang avmaskningen då en del vill avmaska med örter och andra vill avmaska "traditionellt". Jag hör till grupp 2. "Örtgruppen" tycker då att vi som avmaskar enl vet ordination ska avmaska för bandmask, trots att våra tester inte visat på detta. Jag är mycket skeptisk mot detta och det har blivit en diskussion... hur göra? Frågan är också när vi ska börja avmaska då de som ska ha örter ger detta i en hel månad medan vi ger vid ett tillfälle ... tips?? hjälp!
Inte svar på din fråga men FUNKAR örter ens? 🙈

Bandmask avmaskar man väl mest mot om det påvisas alternativt på symtom..

Och eftersom jag antar att örtgruppen inte tycker man ska använda avmaskningsmedel alls (?) så blir det ju lite märkligt att ni ska avmaska mot något som inte finns. Dvs använda medel i onödan..
 
Inte svar på din fråga men FUNKAR örter ens? 🙈

Bandmask avmaskar man väl mest mot om det påvisas alternativt på symtom..

Och eftersom jag antar att örtgruppen inte tycker man ska använda avmaskningsmedel alls (?) så blir det ju lite märkligt att ni ska avmaska mot något som inte finns. Dvs använda medel i onödan..
Jag ställer mig samma fråga som du 🙈😅 ingen aning om det funkar, jag vill inte använda det på min häst..
De tycker vi SKA avmaska o de gör ett billigare träckprov Genom samma ställe som säljer örterna, men är rätt anti vidilab o kolla masken förpackningarna ..
Nej precis inga symtom finns, så blir verkligen ett extra medel i onödan! 😱
 
Jag ställer mig samma fråga som du 🙈😅 ingen aning om det funkar, jag vill inte använda det på min häst..
De tycker vi SKA avmaska o de gör ett billigare träckprov Genom samma ställe som säljer örterna, men är rätt anti vidilab o kolla masken förpackningarna ..
Nej precis inga symtom finns, så blir verkligen ett extra medel i onödan! 😱
Ja då är vi ju tillbaka på slentrianavmaskning. Vilket borde vara alldeles tvärtemot vad 'örtgruppen' borde vara ute efter..
Glad att jag slipper såna diskussioner känner jag 😅 har tyvärr inga bra tips att komma med heller 🙈
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 670
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp