Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Jag ställer mig samma fråga som du 🙈😅 ingen aning om det funkar, jag vill inte använda det på min häst..
De tycker vi SKA avmaska o de gör ett billigare träckprov Genom samma ställe som säljer örterna, men är rätt anti vidilab o kolla masken förpackningarna ..
Nej precis inga symtom finns, så blir verkligen ett extra medel i onödan! 😱
Går ört-hästarna tillsammans med de andra hästarna?
Första steget är väl att skicka iväg analys på alla hästarna?
De som ger örter hade jag velat skicka iväg på extra analys efter avmaskning med motivationen att det inte finns studier (?) på hur effektivt det fungerar.
Jag antar att det är ett kollektivstall eller liknande? Annars får stallägaren gå in och styra. :)
Vilka odlingar kan örtstället göra? Ofta kan de väl inte göra odlingar utan räkna ägg i träcken endast (om jag inte fått det helt om bakfoten?).
 
Går ört-hästarna tillsammans med de andra hästarna?
Första steget är väl att skicka iväg analys på alla hästarna?
De som ger örter hade jag velat skicka iväg på extra analys efter avmaskning med motivationen att det inte finns studier (?) på hur effektivt det fungerar.
Jag antar att det är ett kollektivstall eller liknande? Annars får stallägaren gå in och styra. :)
Vilka odlingar kan örtstället göra? Ofta kan de väl inte göra odlingar utan räkna ägg i träcken endast (om jag inte fått det helt om bakfoten?).

Finns en liten (för) studie (6 hästar) som testades med en av de vanligast förekommande örtblandningarna som rekomenderas för avmaskning. Equi mundi (sp ?)

Inte helt överraskande så fanns det ingen statatisk signifikant skillnad i mängden epg före och efter kuren.
 
Finns en liten (för) studie (6 hästar) som testades med en av de vanligast förekommande örtblandningarna som rekomenderas för avmaskning. Equi mundi (sp ?)

Inte helt överraskande så fanns det ingen statatisk signifikant skillnad i mängden epg före och efter kuren.
Var såklart tvungen att läsa studien och ett par av hästarna hade fått lägre EPG i träcken efter kuren. Väldigt intressant att det gick först ner och sedan upp, för att där efter stabiliseras. Men det är ju ett för litet urval för att dra några slutsatser.
 
Problem med örter vs trad avmaskningsmedel

I mitt stall är det tjafs ang avmaskningen då en del vill avmaska med örter och andra vill avmaska "traditionellt". Jag hör till grupp 2. "Örtgruppen" tycker då att vi som avmaskar enl vet ordination ska avmaska för bandmask, trots att våra tester inte visat på detta. Jag är mycket skeptisk mot detta och det har blivit en diskussion... hur göra? Frågan är också när vi ska börja avmaska då de som ska ha örter ger detta i en hel månad medan vi ger vid ett tillfälle ... tips?? hjälp!
Jag har fått läsa in mig lite på bandmask senaste dagarna så det dyker upp ett par frågor i mitthuvud av inlägget...

Har ni begärt bandmaskanalys på era träckprov alltså?
Om inte bandmask begärts som extra analys kan de ändå notera om de "råkat se det" har jag förstått som men då de inte letar efter det kan hästen ändå ha en del bandmask men många hästar har tydligen lite bandmask och det är ofta inget man märker av ens...
Finns det någon häst i stallet som har symptom som skulle kunna härröras till bandmask?
Hur som helst så får ni kanske inte ut avmaskningsmedel mot bandmask om ni inte har prov som visa positivt resultat på det?
Och alltså spelar vad örtgruppen vill då ingen roll..
 
Problem med örter vs trad avmaskningsmedel

I mitt stall är det tjafs ang avmaskningen då en del vill avmaska med örter och andra vill avmaska "traditionellt". Jag hör till grupp 2. "Örtgruppen" tycker då att vi som avmaskar enl vet ordination ska avmaska för bandmask, trots att våra tester inte visat på detta. Jag är mycket skeptisk mot detta och det har blivit en diskussion... hur göra? Frågan är också när vi ska börja avmaska då de som ska ha örter ger detta i en hel månad medan vi ger vid ett tillfälle ... tips?? hjälp!
[
Problem med örter vs trad avmaskningsmedel

I mitt stall är det tjafs ang avmaskningen då en del vill avmaska med örter och andra vill avmaska "traditionellt". Jag hör till grupp 2. "Örtgruppen" tycker då att vi som avmaskar enl vet ordination ska avmaska för bandmask, trots att våra tester inte visat på detta. Jag är mycket skeptisk mot detta och det har blivit en diskussion... hur göra? Frågan är också när vi ska börja avmaska då de som ska ha örter ger detta i en hel månad medan vi ger vid ett tillfälle ... tips?? hjälp!

@Madick har varit inblandad i en liten studie på örtpreparat. Jag minns inte så mycket mer än att de inte gav resultat.

Finns det någon stallägare som bestämmer, eller är ni ett kollektivstall? Mitt tips hade varit att skicka in träckprov till ett ackrediterat labb, för så säkert resultat som möjligt, och se till att ta odling på stora blodmasken. Om stora blodmasken finns måste alla som har gått i den hagen avmaska traditionellt, annars riskerar ni livet på hästarna.
Likaså om någon eller några hästar har väldigt mycket. Finns ingen stallägare som kan sätta ner foten är annars det bästa att mocka hagarna varje eller varannan dag, så att åtminstone andra hästar slipper få i sig mer smitta om någon häst har högt epg och inte avmaskas på ett effektivt sätt. 🙂
 
Går ört-hästarna tillsammans med de andra hästarna?
Första steget är väl att skicka iväg analys på alla hästarna?
De som ger örter hade jag velat skicka iväg på extra analys efter avmaskning med motivationen att det inte finns studier (?) på hur effektivt det fungerar.
Jag antar att det är ett kollektivstall eller liknande? Annars får stallägaren gå in och styra. :)
Vilka odlingar kan örtstället göra? Ofta kan de väl inte göra odlingar utan räkna ägg i träcken endast (om jag inte fått det helt om bakfoten?).
Japp de går allihop tillsammans, och alla har skickat iväg analyser, dock har inte alla i örtgänget fått svar ännu. Tyvärr är stallägaren mycket positiv till att ge örter (annars hade det nog inte fått förekomma tror jag). Har ingen aning alls hur analysen för örter görs, men tror det är husdjurslabbet som gör analysen och har inte koll på "hur vetenskapligt" de arbetar :/
 
@Madick har varit inblandad i en liten studie på örtpreparat. Jag minns inte så mycket mer än att de inte gav resultat.

Finns det någon stallägare som bestämmer, eller är ni ett kollektivstall? Mitt tips hade varit att skicka in träckprov till ett ackrediterat labb, för så säkert resultat som möjligt, och se till att ta odling på stora blodmasken. Om stora blodmasken finns måste alla som har gått i den hagen avmaska traditionellt, annars riskerar ni livet på hästarna.
Likaså om någon eller några hästar har väldigt mycket. Finns ingen stallägare som kan sätta ner foten är annars det bästa att mocka hagarna varje eller varannan dag, så att åtminstone andra hästar slipper få i sig mer smitta om någon häst har högt epg och inte avmaskas på ett effektivt sätt. 🙂
Okej, läser gärna den studien! :O

Tyvärr är stallägarna positiva till örterna själva vilket försvårar situationen. Men bra tips, jag ska ta upp det som ett argument och se vad de säger! tack. :)
 
Jag blir inte klok på detta:
En shettis (8år) som hade 400epg i mitten av maj då avmaskades med Noromectin nu har 750 epg.
E (17 år) som hade 250 epg i maj har nu 0
F (15år) som hade 0 i maj har nu 200.
Det hade noterats att man sett bandmaskägg på shettisen och F också.
Har inte odlat på stor blodmask denna gång men E och F är odlade ett antal gånger genom åren, alltid med negativt. Shettisen odlade jag i våras med negativt resultat.

Jag ska ringa veterinär imorgon och diskutera, men här finns ju också mycket kunskap :)
Hur hade ni velat avmaska?
Bara shettisen?
Eller de andra också pga bandmask?
Vilket medel? Flera gånger med vilket intervall?


Shettisen är förvisso nyast på gården och kom i mars, men jag gillar inte att det ökat då jag tycker jag försökt mocka en hel del samt försöker växla hagar.

Den ena hagen de haft i sommar vilade förra året, så gissningsvis komemr väl smittan från den andra samt vinterhagen. Har mockat en hel del i vinterhagen, men det var ju inte lätt med all lera i vintras så jag kan ha missat en del.
nu är dock vinterhagen grusad till 80% av ytan, så det mesta av smittan ligger under markduk och ett tjockt gruslager. Och det bir lättare att hålla rent :).

Den ena beteshagen som vilade förra året ska mockas helt och så hoppades jag kunna använda den nästa år också.
Den andra sommarhagen som är använd 3(?) år i rad tänkte jag skulle få vila och så får de en som vilade i år.
Låter det som en bra lösning?
Ifall någon annan kan ha nytta av det så har jag pratat med veterinär och läst på mer själv.

Om hagarna som betats i år vilar två vintrar men en mellanliggande sommar (dvs 1,5år)så borde smittan av bandmask på de markerna minska drastiskt (eller tom försvinna).
Vinterhagen kommer jag mocka löpande eftersom det är svårt att vila den då det är lösdriftshagen. Så jag provar med det.
Om jag inte får bukt med smittan i den så får jag givetvis ordna en lösning.

De har avmaskas nu med kombinationspreparat, sedan tar jag prov inkl. bandmask i vår.

Försöker vila alla hagar som betats i sommar, men Mockar en nogs ifall jag inte skulle klara mig utan den, men det borde jag...
 
Och nu är jag här igen :D

När vi tog träckprov i våras hade vi förekomst av stor blodmask, så nu jobbar vi för att bli av med det. Samtliga (4) hästar avmaskades innan de släpptes på helt rena beten (nya hagar där inga hästar gått på många år) över sommaren. De gamla hagarna får nu antingen vila sig i form eller så har vi plöjt och sått om. Nu till vintern måste vi dock släppa hästarna i samma vinterhage som de gick i vintras. Den är mockad, men sannolikheten för att allt försvunnit är ju kanske inte så stor. Under sommaren har tre av hästarna varit iväg på olika typer av äventyr och det finns ju då möjlighet att de har plockat upp ny smitta. De har ju inte smittat sommarhagarna, eftersom det tar 6 månader, men min fundering är nu om det är bäst att avmaska dem innan vi tar upp dem i vinterhagen, för att på så sätt påskynda "tillfrisknandet" av den hagen, eller om det inte spelar någon roll eftersom den ändå är smittad? Vad säger @Madick :)
 
Och nu är jag här igen :D

När vi tog träckprov i våras hade vi förekomst av stor blodmask, så nu jobbar vi för att bli av med det. Samtliga (4) hästar avmaskades innan de släpptes på helt rena beten (nya hagar där inga hästar gått på många år) över sommaren. De gamla hagarna får nu antingen vila sig i form eller så har vi plöjt och sått om. Nu till vintern måste vi dock släppa hästarna i samma vinterhage som de gick i vintras. Den är mockad, men sannolikheten för att allt försvunnit är ju kanske inte så stor. Under sommaren har tre av hästarna varit iväg på olika typer av äventyr och det finns ju då möjlighet att de har plockat upp ny smitta. De har ju inte smittat sommarhagarna, eftersom det tar 6 månader, men min fundering är nu om det är bäst att avmaska dem innan vi tar upp dem i vinterhagen, för att på så sätt påskynda "tillfrisknandet" av den hagen, eller om det inte spelar någon roll eftersom den ändå är smittad? Vad säger @Madick :)
Jag skulle absolut avmaska både nu i höst och i vår.
 
Fick precis tillbaka träckprov som visade på 1450 epg :nailbiting:
Det är dubbelt så mycket som hon hade i våras (750 epg då). Blä. Är väl dock inte förvånad, vi har usla rutiner i stallet jag står på när det gäller att förebygga mask..

Jag ska såklart prata med veterinär, men alltid skönt att dubbellkolla med @Madick också :)
Hur många doser brukar rekommenderas när de ligger såhär högt? Borde jag denna gång ta träckprov igen sen för att se att det hjälpte? Det gjorde jag inte efter våren/sommarens avmaskningar. Då fick hon 2 doser Ivermectin.
 
Fick precis tillbaka träckprov som visade på 1450 epg :nailbiting:
Det är dubbelt så mycket som hon hade i våras (750 epg då). Blä. Är väl dock inte förvånad, vi har usla rutiner i stallet jag står på när det gäller att förebygga mask..

Jag ska såklart prata med veterinär, men alltid skönt att dubbellkolla med @Madick också :)
Hur många doser brukar rekommenderas när de ligger såhär högt? Borde jag denna gång ta träckprov igen sen för att se att det hjälpte? Det gjorde jag inte efter våren/sommarens avmaskningar. Då fick hon 2 doser Ivermectin.
Det är så sent på säsongen så nu borde räcka och sen prov till våren.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 646
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp