Avmaskning - Hjälp!

tictac

Trådstartare
Hej
Vi diskuterade avmaskning i stallet idag. Jag har försökt läsa på om detta samt hängt upp en kopia av vad det står i apotekets Hälsoråd för häst om avmaskning i stallet för att de andra också skall läsa det. När jag då berättar vad som gäller - att man avmaskar med pyrantelpreparat år 1 och ev år 2 och sedan byter till ivomectin-preparat år 2 (eller år 3) och att det beror på vilket preparat man använder hur ofta man skall avmaska, samt att det är bra om man gör ett träckprov innan man börjar avmaska - får jag kommentarer som: så har vi inte gjort förr, det har ju fungerat bra förr, det syns väl på hästarna om de har för mycket mask, så ofta behöver man väl inte avmaska (pyrantel var fjärde vecka) mm. Men i alla fall skulle en av de andra kolla med en vet om hur man skall göra. Jag tror dock (efter vad jag läst på buke) att alla veterinärer inte har full koll på senaste avmaskningsforskningen så jag förväntar mig ett svar därifrån som inte stämmer med vad som gäller nu. I alla fall så undrar jag nu:

Våra hästar går i samma hagar året runt, sju hästar på ca fyra tunnland i två olika hagar, men tre försvinner på sommarbete juni-aug. Vad jag förstått så bör vi då avmaska i mitten av maj samt var fjärde/åttonde vecka beroende på preparat tom mitten av oktober om ett träckprov påvisar maskar, vilket det troligtvis gör. Eller kan man sluta tidigare än oktober? Kanske hoppa över september? Om man har "pyrantelår" så bör man väl ta dubbel dos i maj för att få bort ev bandmask - den är väl dessutom svår att se i träckprov?

Några styngflugeägg har jag inte sett, jag har en brun häst och där brukar de synas så jag gissar att jag inte behöver avmaska pga av detta.

I alla fall så undrar jag nu också om jag kan följa ovanstående trots att resten av stallet bara avmaskar före och efter "betet" - dvs i maj och i september, eller är det bortkastade pengar? Min häst kommer ju att vara relativt parasitfri, men blir ju smittad hela tiden. Jag tänkte också skicka in ett träckprov på min häst för att se hur mycket mask han egentligen har.

Hoppas att någon orkat läsa allt detta och har några bra svar!
 
Upplys om att 1.hästar har ALLTID mask 2.man avmaskar för att minska smittan på betet.

Du kan avmaska din, men den kommer ha lika mycket mask som de andra sen ändå...
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 351
Senast: Madick
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp