avmaskning...igen

P

pelleprutt

här kommer ännu en avmasknings fråga...
om jag inte uppfattat det här helt fel är det alltså bara under sommarbetet som man ger sin häst avmaskningsmedel.. inte någon alls under hösten eller vintern, rätt eller fel!?? :confused:
 
På hösten i samband med att man tar in från betet. Inte under vintern. Vår, sommar o höst, hur ofta beror på avmaskningsmedlets intervall.
 
s.k strategiska avmaskningar ( stora, små blodmaskar samt spolmask) ska göras kontinuerligt. andra maskproblem bekämpas på förekommen anledning.Alltför intensiv användning förstör den naturliga immunitet hästen har ( faktiskt har den vuxna hästen en förvärvad immunitet) och ökar risken för resistents. Den viktigaste strategiska avmaskningen är den som sker 2-3 dgr före betesläpp. Dock måste man upprepa behandlingen under betesperioden. Alla hästar ska avmaskas samtidigt med samma medel.
Det är också viktigt att tänka på beteshygien - variera sommar/vinterhage, inte för många djur på för liten yta - gärna låta hagen vila en säsong etc.
Träckprov kan lämnas in till SVA för analys om du är osäker på förekomst av mask.
 
Mycket bra skrivet. Det finns även Vidilab att lämna träckprov till (billigare och i mina ögon bättre service).

Kika gärna här på artikeln om avmaskning. Där står bl.a mer om träckprov och de olika maskarna och medel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 613
Senast: Sel
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 215
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp