Avmaskning igen...

megin

Trådstartare
har tänkt ta träckprov i år för första gången, men då är frågan när jag ska ta det? ska avmaska i början på maj eftersom hästen ska iväg en månad, men jag vet inte om jag ska ta provet innan eller vänta tills jag ska ta hem honom igen ifall han får nya maskar när han är borta? kommer att maska med banminth så det blir ju lagom att ge andra dosen innan jag tar hem honom.

Sv: Avmaskning igen...

Det är ju intressant att veta INNAN du börjar avmaska hur det står till. Är hästen maskfri behöver du ju inte avmaska innan den åker.

nu har jag fått provsvaret och det visade 30 EPG!!! :) trodde att det skulle vara mycket mer! men då behöver jag inte maska i år, eller har jag fattat helt fel?

megin skrev:
nu har jag fått provsvaret och det visade 30 EPG!!! :) trodde att det skulle vara mycket mer! men då behöver jag inte maska i år, eller har jag fattat helt fel?

Du har fattat helt rätt! Börjar man närma sig 200 EPG är det läge att avmaska, men 30 är nästan ingenting.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett dilemma som jag hoppas jag kan få lite input på från några andra. Jag har två hästar. Den ena är ett sto som gick på...
Svar
10
· Visningar
517
Senast: LenaH
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
609
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 519
Senast: lundsbo
·
Övr. Katt Hej! Har en kastrerad katthona (4år) och en kastrerad katthane (ca 7 mån), där jag fick hem lillen i vintras 12 v gammal och satte ihop...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Radannonser

Hästnyheter

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Valp 2025