Bukefalos 28 år!

Avmaskning/illamående?

B

Bianca1971

6-månadersvalpen påbörjade en avmaskningskur på tre dagar igår - idag är det dags för andra dosen men eftersom hon spytt 2 ggr sen vi började, kissat på sig, är slö och trött, så känns det inte speciellt snällt att fortsätta med avmaskningsmedlet (axilur) - då det stod att illamående kan vara en biverkning.

Nu vet vi ju INTE om det är medlet eller något hon fått i sig ute som gör att hon mår illa, men är det lämpligt att fortsätta behandlingen trots att hon mår dåligt och inte har någon matlust alls? Frågan är väl också om hon ens kommer ta de krossade tabletterna när hon inte ens tittar efter favoritgodiset/maten...

Någon som har någon erfarenhet av avmaskningsmedel??:confused:
 
Sv: Avmaskning/illamående?

Jag hade inte fortsatt ge Axilur. Ett bättre alternativ är att fråga veterinären på måndag vad du bör ge istället. Eller om hunden inte piggnar till så bör du rådfråga någon som har helgöppet. Eftersom det är en valp så lyft lite i nackskinnet, ta bara lite lätt och lyft rakt upp några centimeter. Skinnet ska gå tillbaks till ursprunget snabbt igen, om det tar tid är valpen uttorkad på grund av kräkningarna och att den kanske inte har druckit så mycket som den ska. I så fall bör du åka in akut. Ju yngre och mindre hund desto lättare blir de uttorkade.

Det kan vara en "vanlig" magsjuka, men det finns något ämne i Axilur som vissa hundar inte tål.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 946
Senast: vtok
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur lång tid det kan gå mellan doserna för Axilur? Avmaskade Filimon mot envis spolmask i Juni i år då han dragits...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: iNHALE
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 598
Senast: Leeelot
·
Katthälsa Vår maincoon har ju atros i bogen och behöver ibland en omgång med metacam. Vid förra omgången spydde ha första dagen strax efter att...
Svar
3
· Visningar
9 681
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp