Avmaskning och Blodmask

Twister2007

Trådstartare
Nu innan hästarna ska till sommar hagarna tas träckprov. Vi fick tillbaka våra idag, ena har 250 blodmask och den andra 450 blodmask. Jag frågar nu om de är mycket eller om de är farligt? Vi ska avmaska imorgon:) tacksam för snabbt svar
 
Nu innan hästarna ska till sommar hagarna tas träckprov. Vi fick tillbaka våra idag, ena har 250 blodmask och den andra 450 blodmask. Jag frågar nu om de är mycket eller om de är farligt? Vi ska avmaska imorgon:) tacksam för snabbt svar
Det är rätt lite mask. Är det lilla eller stora blodmasken?
 
Säkert dum fråga men kan man rida när de har lilla blodmasken? Och hur vet man att den är borta sen?
Alla hästar har lilla blodmasken. I nån mån. Några har bara enstaka, andra kan ha rätt mycket utan att vara påverkade alls. De flesta friska vuxna hästar lever i någon form av symbios med lilla blodmasken och blir inte påverkade om det inte är något annat fel på dem också.

Det är ingen fara att rida/motionera på annat sätt om hästen inte är synligt påverkad (viktras, dålig päls, kolik osv).
 
Alla hästar har lilla blodmasken. I nån mån. Några har bara enstaka, andra kan ha rätt mycket utan att vara påverkade alls. De flesta friska vuxna hästar lever i någon form av symbios med lilla blodmasken och blir inte påverkade om det inte är något annat fel på dem också.

Det är ingen fara att rida/motionera på annat sätt om hästen inte är synligt påverkad (viktras, dålig päls, kolik osv).
Okej tack
 
Lilla blodmasken avmaskar man mest för hagens skull om det är över 500 tror jag.
Viss hästar har det hela livet medan andra aldrig har lilla blodmasken även när man avmaskar de med påvisad lilla blodmasken.
Visst man avmaskar även för hästen men som övriga skriver så ligger det under avmaskningsnivå.
Riktigt höga mängder är aldrig bra
Det är stora blodmasken som är farlig för hästen. Den begär man extra odling på.
Så är du orolig så rekommederar jag en odling på stora blodmasken.
Vilket jag tycker man alltid ska göra.
 
Lilla blodmasken avmaskar man mest för hagens skull om det är över 500 tror jag.
Viss hästar har det hela livet medan andra aldrig har lilla blodmasken även när man avmaskar de med påvisad lilla blodmasken.
Visst man avmaskar även för hästen men som övriga skriver så ligger det under avmaskningsnivå.
Riktigt höga mängder är aldrig bra
Det är stora blodmasken som är farlig för hästen. Den begär man extra odling på.
Så är du orolig så rekommederar jag en odling på stora blodmasken.
Vilket jag tycker man alltid ska göra.
image.jpg

Denna har vi fått två av i recept, är den bra och hur mycket ska man ge?
 
Japp, de står att överdosering har konsekvenser, jag undrar därför vad de menar med över dosering. Om de menar att de inte är deras EXAKTA vikt eller om de är 100+ kilo för mycket osv?
Generellt ger man ju hellre lite extra än att riskera att det blir för lite, men felmarginalen minskar väl ju mindre hästen är. Man har ju dock oftast inte koll på hästarnas exakta vikt och jag tänker att det ska till ganska mkt extra för att det ska bli farligt. Ungefär hur mycket väger hästen?
 
Generellt ger man ju hellre lite extra än att riskera att det blir för lite, men felmarginalen minskar väl ju mindre hästen är. Man har ju dock oftast inte koll på hästarnas exakta vikt och jag tänker att det ska till ganska mkt extra för att det ska bli farligt. Ungefär hur mycket väger hästen?
De är två, d-ponny: 450kg C-ponny: 400
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 807
Senast: SiZo
·
Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp