Bukefalos 28 år!

avmaskning på katt

IrpaSnirpa

Trådstartare
Jag har ett problem med min katt, hon har bandmask.
avmaskade henne och problemen kom tillbaka efter ett par månader.

Jag har köpt receptfritt på apoteket, men finns det något receptbelagt som är starkare och som kan ge lite mer resultat?

Vågar inte avmaska hur mycket som helst, för jag antar att även "katt-maskar" kan bli resistenta?

Det börjar bli äckligt och katten blir ju lidande när jag puttar iväg henne såfort man ser en såndär äcklig hängade sak.

Hittade ingen tråd som gav mig bra svar, därav en ny tråd.
 
Sv: avmaskning på katt

Avmaskning var tredjemånad på utekatt är väl ganska normalt?

(Min behöver det iallafalll hon får också bandmask så ofta).
 
Sv: avmaskning på katt

Om katten går ut och fångar råttor och fåglar kommer den att återinfekteras med bandmask oavsett om du avmaskar med ett receptfritt eller receptbelagt medel, det har alltså inget med avmaskningsmedlet att göra.

Och som svar på din fråga om resistens, ja. Även kattmaskar kan bli resistenta. En liten maskbörda klarar en i övrigt frisk katt av, så att avmaska så ofta som var tredje månad är inget man för kattens skull måste, men många gör det ändå just för att det är äckligt att hitta maskar inomhus i sängar och så. Men för resistensproblematiken är det allt annat än optimalt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 349
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 319
Senast: Asko
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 611
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp