Avmaskning valpar 3 veckor.

M

Muminros

HEJ!
Ska avmaska våra valpar snart och har köpt avmaskninsmedlet axilur. Går det bra att använda eller är det farligt eftersom det tar alla maskar?
MVH Sara
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Jag skulle inte använda Axilur som första maskmedlet för valpar, skulle ha valt banmith ( eller va sjutton heter det ? )

Axilur är väl mycket starkare ?
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Hej Sara! Jag använder Axilur till vapparna. Går alldeles utmärkt!
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Jag kommer överhuvudtaget aldrig mer använda medlet Axilur efter att min hund blev väldigt sjuk av det. Har hört många andra som blivit det också. :crazy:
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

skulle inte använda axilur, jag har bytt till banminth då min valp sket maskar 2 veckor efter axiluren. Banminth är betydligt lättare att ge dessutom, engångsdos, axiluren ger man ju 3 dar i rad. huvva.
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Lånar knapp.

Enligt min veterinär är Axilur bättre än Banminth då den tar fler sorters mask. Tror inte att det är fel att använda olika avmaskningmedel. Det gör man ju till hästen för den inte ska bli resistent.
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Men man avmaskar väl för att maskarna skall komma ut? Då ska du ju vara nöjd. Med Banmint kanske de varit kvar på insidan.
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Precis; maskarna SKA ju komma ut och det kan ta ett tag innan hunden skitit ut alla :crazy: Jag använder Axilur för den tar ALLA maskar till skillnad från Banminth....
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Men det är väl meningen att maskarna ska komma ut döda !
:smirk:
Ur Filliduttans valp sprutade levande maskar ut ur baken
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Jaja! ;)
Hm jag själv har blivit varnad för Axilur, både av uppfödare och vet så jag använder det inte till valpar.
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Vi använder bara Axilur. Som sagt, en tik med spolmask, och sen valparna blivit rätt avmaskade så har det aldrig varit några som helst problem.
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Har nu avmaskat bäbisarna med axilur och det funkade bra :) Mamman fick sig oxå en avmaskning eftersom hon inte är avmaskad på 7 år. Kan verkligen rekomendera axilur oral suspention...funkde super att de :D
/Sara
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

De kommer ut levande om hunden inte är avmaskad i rätt tid eller med fel dosering. Dvs det har hunnit utvecklas mask i magen.
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Oj. Tiken skulle ha avmaskats redan innan valpningen eftersom att spolmaskarna går ut sitt vilostadie när tiken är dräktig. Så smittar hon valparna... Men alla tikar har inte spolmask. Hoppas att ni slipper samma överraskning som Filliduttan :D
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Ja hur det gått till och varför kan jag tyvärr inte svara på eftersom det inte är min vovve.
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Tiken är tjuvbetäckt så vi hade ingen aning om att hon skulle få valpar förrens 2 veckor innan de kom. (har varit många lösa hanar i byn i sommar och min vovve har inte varit från gården mer än på promenad med någon i familjen) Så vi har avmaskat henne nu istället. Hon har aldrig visat tendens på mask mer än en gång som valp.
Men det märks nog om maskarna är ute eller inte :)
/sara
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

haha jag hade vart glad om dom var döda, eftersom dom levde hade ju inte avmaskningen funkat, dessutom kom det uppskattningsvis en LITER maskar..... fy fan. Så snart kör vi omgång två med banminth för att vara säkra att dom dör ut de små äcklena :eek:
Axiluren har jag haft till alla hundar och katter jag haft men jag kommer inte använda det igen, krångligt ge 3 dar i rad (speciellt på katter) dessutom är det starkt så var och varannan gång spyrs det upp :/
 
Sv: Avmaskning valpar 3 veckor.

Ger du det på tom mage eller efter maten? Jag ger aldrig på helt fastande mage.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: Jeps
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 524
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp