Avmaskning

Aldrig numera :) Dom är rena på tester och bor bara inne med varandra, så det är svårt för dom att samla på sig parasiter.
På den tiden jag hade utekatt som åt möss avmaskade jag när jag såg maskar i kattlådan (brukade vara bandmask)
 
När/om det behövs (inte alls hittills) - gör träckprov (Kolla masken) om jag misstänker något. Min katt är ensamt husdjur i hushållet.
 
Tack för svaren! Läste på katt.nu att innekatter ska avmaskas 2 gånger/år och utekatter 4 gånger (!) per år och tyckte det lät väldigt mycket.
 
Tack för svaren! Läste på katt.nu att innekatter ska avmaskas 2 gånger/år och utekatter 4 gånger (!) per år och tyckte det lät väldigt mycket.
Det låter väldigt onödigt. Om innekatten inte visar några symptom eller är ren på masktest (finns kolla masken för katt också :) ) så ser jag ingen anledning att avmaska.
Utekatter däremot har ju en tendens att göda upp bandmaskar i magen till följd av att dom äter möss, då ska man givetvis avmaska dom :) Men inte "bara för att", avmaskningsmedel ska ju bara användas när det finns maskar att ta död på.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
585
Senast: Twihard
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hejsan! Funderar på att skaffa innekatt. Har kattvana sen innan, dock inte innekatt. Alla katter jag haft genom åren har varit...
Svar
4
· Visningar
597
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp