Avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.

drutta

Trådstartare
Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena hästen hade 0 epg på blodmask, andra 150 epg på blodmask. Fick veta idag att vi var tvungna att göra odling på stora blodmasken då dom haft någon häst som har haft det i stallet tidigare. Mina hästar har dock inte gått i samma hage som den har gått i. Jag måste alltså göra om provet med odling på den hästen som har lite mask. :crazy: Funderar på om man inte kan avmaska i alla fall istället och slippa kostnaden för ett till prov? Det tar ju ändå några veckor innan man får svar på odlingen. Båda hästarna avmaskades i höstas, men jag kommer inte ihåg vilket medel som användes. Någon som vet vad som är billigast/smidigast att göra??
 
Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena hästen hade 0 epg på blodmask, andra 150 epg på blodmask. Fick veta idag att vi var tvungna att göra odling på stora blodmasken då dom haft någon häst som har haft det i stallet tidigare. Mina hästar har dock inte gått i samma hage som den har gått i. Jag måste alltså göra om provet med odling på den hästen som har lite mask. :crazy: Funderar på om man inte kan avmaska i alla fall istället och slippa kostnaden för ett till prov? Det tar ju ändå några veckor innan man får svar på odlingen. Båda hästarna avmaskades i höstas, men jag kommer inte ihåg vilket medel som användes. Någon som vet vad som är billigast/smidigast att göra??

Det går på ett ut. Enbart odling 199 kr, två avmaskningssprutor ungefär detsamma. Så jag skulle lätt odla.
 
Det går på ett ut. Enbart odling 199 kr, två avmaskningssprutor ungefär detsamma. Så jag skulle lätt odla.
Men då måste jag väl köpa ett nytt provtagnings-kit och sen lägga till odling på det? Bara inköp av kittet gick på 300 kr styck...
 
Man kan nog avmaska för att vara på den säkra sidan. Om dina hästar blivit smittade av någon anledning så kommer det ändå inte att synas nu om du gör en odling. Där det finns stor blodmask, avmaskas alla oavsett epg. Så en odling på dina nu är helt onödig. Det syns först efter 6-9 månader.
http://maskkontroll.se/info/stor-blodmask-vad-gor-jag/
 
Man kan nog avmaska för att vara på den säkra sidan. Om dina hästar blivit smittade av någon anledning så kommer det ändå inte att synas nu om du gör en odling. Där det finns stor blodmask, avmaskas alla oavsett epg. Så en odling på dina nu är helt onödig. Det syns först efter 6-9 månader.
http://maskkontroll.se/info/stor-blodmask-vad-gor-jag/
Det är väl ändå för att det inte ska finnas fler som har med sig stor blodmask de ska kollas, inte för att de är nysmittade. En häst med 0 ska inte avmaskas om det inte finns stor blodmask.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 971
Senast: Lavinia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Köpa billig bil?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp