Avmaskning

B

blondi3958

När är det man skall avmaska?
Är det vår, innan betessläppoet och efter inläppet från betet?
När avmaskar ni?
 
För vuxna hästar gäller: 3 dar innan betessläpp, sen under hela betessäsongen med det intervall som medlet säger. Har man styngfluga där man bor gör man sista avmaskningen i sept-okt med ett Ivecterminpreparat (eller Cydectin). Har man föl och unghäst blir det ytterligare en avmaskning i februri mot spolmask.

Gör man träckprov regelbundet och har bra hagrutiner kan schemat se lite annorlunda ut (färre avmaskningar med bra betesrutiner).
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
756
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 160
Senast: dobbis
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp