Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Avmaskning

B

blondi3958

När är det man skall avmaska?
Är det vår, innan betessläppoet och efter inläppet från betet?
När avmaskar ni?

M

Magdalena

För vuxna hästar gäller: 3 dar innan betessläpp, sen under hela betessäsongen med det intervall som medlet säger. Har man styngfluga där man bor gör man sista avmaskningen i sept-okt med ett Ivecterminpreparat (eller Cydectin). Har man föl och unghäst blir det ytterligare en avmaskning i februri mot spolmask.

Gör man träckprov regelbundet och har bra hagrutiner kan schemat se lite annorlunda ut (färre avmaskningar med bra betesrutiner).

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6473 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Lite flummig rubrik, men det är såhär. Jag mockar mina hagar dagligen, i ur och skur, oavsett om det är någon av beteshagarna eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 750
Hästvård Jag undrar hur ni gör om en häst i flocken har varit bortrest på annat ställe i två veckor och sen kommer tillbaka om den ska avmaskas...
Svar
5
· Visningar
507
Hästvård Hej. Vi har gjort träckprov på våra hästar och min häst nollade allt. Men stallägarna vill för säkerhetsskull ( att dom inte blivit...
Svar
1
· Visningar
285
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2016
  • Ridskoleryttare 2021

Omröstningar