Bukefalos 26 år!

avmaskning!

T

Tess82

hur ofta avmaskar ni era unghästar??min gamling avmaskar jag 3 ggr/år.men unghästar har jag hört att det är annat med?! /Tess :bump:

Bero helt på medel.

Men såhär avmaskas det här. Fölis styr avmaskningsrutinerna.

Före betessläpp, sen var 4:e vecka under betet om jag använder Banminth eller liknande, var 8:e vecka om jag använder Ivomec eller liknande och var 12:e vecka om jag använder Cydectin.

I oktober med Ivomec eller liknande om det finns stygnfluga.

Dubbel dos banminth eller liknande i februari.

Det är bara februariavmaskningen som skiljer unghästar från stora hästar, i övrigt SKA de avmaskas lika!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 006
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 129
Utrustning Bara en fundering, hur mycket brukar det kosta att få en sadelutprovare att titta på sadeln och vidga ut bommen en storlek? Jag betalade...
Svar
1
· Visningar
755
Katthälsa Jag har en utekatt som avmaskas när jag ser tecken på att han besväras (minskad aptit) vilket innebär avmaskning en till två ggr per år...
Svar
4
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 26

Hästrelaterat

• Fölvakargänget
  • Maxflex sadlar