Avmaskning

angelaL

Trådstartare
Hej, undar om det är någon som mockar ur sina hagar när de avmaskar?

om man först har hästen i ena hagen, sen avmaskar låter hästen gå i den hagen några dagar så de bajsat ut alla små otäkingar, och sedan ställer dom i en hage som inte blivit använd på tre månader?

är det nån som skulle mockat ur den hagen som man flyttar dom till?
 
Eller så låter man hästarna stå inne nåt dygn efter så kan man mocka boxarna bara! :banana: :angel:
 
fast det var ju det att vi ska bytta hage till en som inte blivit använd på minst tre månader,, skulle du mocka ut den och i så fall varför :confused:

så inomhus ska inte våra pollar vara :crazy: de går ju ute dygnet om :D
 
Jag har lagt till med en vana som jag tror stenhårt på. Jag mockar hagen sågott som dagligen och den känns alltid fräsch och fin, sen i samband med avmaskningen så maskar jag på em och låter hästarna stå inne till ca 12 dagen efter. Sen kör jag som vanligt igen med hagmockning ofta, ofta...... :D
 
Vi brukar mocka ur hagarna då och då. Blir dock inte så ofta eftersom de har så pass stora hagar. Just nu mockar vi alla vallarna efter sommaren, det är lite arbete med det men det är skönt när det är gjort! :)
 
Jag har aldrig mockat en enda hage....men sen så står inte mina hästar på grus heller utan gräs/lera.
 
varför mockar man vallarna efter sommaren? Det är ju lättare om amn bara kör med en harv el liknande och sprider ut gödslet då torkar och dör alla parasiter och skiten blir till gödsel..

Dör parasiter av kyla?

så nu får jag nog ställa frågan en gång till!!
Är det någon som skulle mocka ur en hage där ingen häst gått på minst tre månader, för att man flyttar hästen ditt efter avmaskningen...

och i fall man gör det så vill jag gjärna vveta varför.
 
Hästarna har ju redan smittat ner hagen de går i INNAN de avmaskas. Men det är ju aldrig fel att mocka hagarna!!

Varför skulle du mocka där det varit tomt i 3 mån? Alltså, är det något speciellt skäl?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 571
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 158
Senast: Twihard
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp