Avmaskning

E

Express_Pearl

Nu behöver jag lte hjälp här..
Hur ska jag lägga upp avmaskningen för hästarna ii stallet?
De går på ett bete som vi ska elda på nu så det växer upp fint gräs längre fam.. Det är två maskfria hästar som ska gå där och ifjol avmaskade vi med banminth och året innan det med fyrantel.. Så hjälp mig med detta krångleri.. :d
 
Sv: Avmaskning

Fast om de är maskfria, har du tagit träckprov? Annars borde det väl bli ett ivermectinpreparat, men varför avmaska om det skulle visa sig att det inte behövs.
 
Sv: Avmaskning

Om de är maskfria behöver du ju inte avmaska... När tog du träckprovet? Om du ska avmaska är det lämpligast att ta ett ivermectinpreparat i år.
 
Sv: Avmaskning

Träckprov? :o :o :o
Nej det har vi i ärlighetens namn inte gjort.. :o :o :o

Men antar att de inte har mask eftersom ingen av dem går ner i vikt på något kostigt vis plus att de är regelbundet avmaskade. :crazy:

Men jag har hört att man ska avmaska hästen varje år oavsett? Som ni kasnke märker är jag helt borta vad det gäller avmasning och sånt.. :confused:

Ivermectin..Vilka sorter finns det i? Liksom vilken produkt? Hoppas ni föstår hur jag menar..
Hur ofta ska vi avmaska med deta och när? Tack igen!
 
Sv: Avmaskning

Det behöver inte synas att dom har mask. Min häst såg lite skabbig ut samt lite viktnedgång, men hade bara 350 EPG, en annan häst i stallet hade perfekt hull och blank hårrem, den hade 1700 EPG..Så det är ju helt olika på hur de reagerar på mask. Den hästen med 1700 EPG hade tydligen också blivit avmaskad regelbundet. Så kan det gå. Det finns av Ivermectiner: Ivomec, Noromectin, Bimectin, Cydectin, Eraquell. Jag kanske glömt nån, men då får nån annan fylla på..8 veckor är intervallerna förutom på Cydectin som är 12. Ang att du hört man ska maska varje år...se det så här: Om du INTE har huvudvärk, tar du ändå en huvudvärkstablett trots allt ? :smirk: ...Samma med maskningen, har dom ingen mask så ska dom väl inte ha maskmedel heller...Börja i rätt ände, alltså: träckprov först. Ang Banminth och Fyrantel så är det samma medel, bara olika tillverkare.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmaskning

Express_Pearl skrev:
Men antar att de inte har mask eftersom ingen av dem går ner i vikt på något kostigt vis plus att de är regelbundet avmaskade. :crazy:

Mina är regelbundet avmaskade enligt konstens alla regler, och jag fick träckprovssvaret på unghästen idag, som är en trind liten sak som till och med är lite i överhull, och hon har REJÄLT med blodmask, och dessutom bandmask. Hon är PRICKFRITT avmaskad sen den dag hon föddes.

I juli förra året hade hon ingen mask alla. I februari samma år hade hon blodmask. Jag har en vinterhage som (uppenbarligen) är rena parasitparadiset =/

SÅ som jag skrev i en annan tråd (mocka hagar på hästhantering) att försöka gå på symptom är vanskligt (och korkat).

Ivermektinpreparat är: (produktnamn): ivomec, Eraquell, Bimectin och Noromectin. Det är exakt samma sak i det, men de två sista är (i normalfallet) billigast.

Banminth och fyrantel (produktnamn) är två pyrantelpreparat (dvs banminth och Fyrantel är samma innehåll i, bara olika tillverkare)

Hoppas du blev klokare
 
Sv: Avmaskning

Mynta2 skrev:
Det behöver inte synas att dom har mask. Min häst såg lite skabbig ut samt lite viktnedgång, men hade bara 350 EPG, en annan häst i stallet hade perfekt hull och blank hårrem, den hade 1700 EPG..Så det är ju helt olika på hur de reagerar på mask. Den hästen med 1700 EPG hade tydligen också blivit avmaskad regelbundet. Så kan det gå. Det finns av Ivermectiner: Ivomec, Noromectin, Bimectin, Cydectin, Eraquell. Jag kanske glömt nån, men då får nån annan fylla på..8 veckor är intervallerna förutom på Cydectin som är 12. .

Ska man vara petig så är ju inte cydectin ivermektin ju, det är väl moxidectin (Stavning?) men hör till ivermektingruppen när det handlar om intervall och resistens?
 
Sv: Avmaskning

Okej tack så jättemycket!!
Men hur gör man isf när man skickar in täckprov? Vart? Kostnad?
 
Sv: Avmaskning

Kan hästar få någon fomr av maska från åsnor? Vad heter den och vilket medel tar den? Min shettis har ju gått i hop med åsnor tidigare.
( lugn jag vill bara veta, tänker inte göra något innan träckprov)
 
Sv: Avmaskning

Enya skrev:
Kan hästar få någon fomr av maska från åsnor? Vad heter den och vilket medel tar den? Min shettis har ju gått i hop med åsnor tidigare.
( lugn jag vill bara veta, tänker inte göra något innan träckprov)

Jag är inte säker, men är det inte lungmask de kan få från åsnor?
 
Sv: Avmaskning

Var precis inne på vidilab som du länkade till och såg ordet lungmask. Jag kom att tänka på att jag för mycket länge sedan läste att de kunde få lungmask. ÄR det inte så? Kollar vidilab det eller måstem an ta separat prov för det? Om man tar samlingsprov på båda hästarna då får man veta hur mycket båda har? Vad betalade du för ditt prov?
 
Sv: Avmaskning

En bekant sa till mig att jag borde avmaska honom mot masken som åsnor också kan ha, för där jag köpte honom gick åsnor. Det är kanske därför han inte är ok.
 
Sv: Avmaskning

Enya skrev:
Var precis inne på vidilab som du länkade till och såg ordet lungmask. Jag kom att tänka på att jag för mycket länge sedan läste att de kunde få lungmask. ÄR det inte så? Kollar vidilab det eller måstem an ta separat prov för det? Om man tar samlingsprov på båda hästarna då får man veta hur mycket båda har? Vad betalade du för ditt prov?

Jag har som sagt för mig det är lungmask de kan få från åsnor. Vidilab har ju en 'lista' med alla prov de gör på sin hemsida, kolla där?

Jag har ingen aning ang samlingsprov men JAG har fattat det som att man inte får veta specifikt vad varje häst har. Jag tar individuella prov, dvs ett prov per häst och så får de analysera det enskilt. Då vet jag ju precis vad varje häst har (och som nu så var det ju ENORM skillnad från häst till häst)

Jag betalade sist (inte fått räkningen för dagens undersökning än)
513 kr (inkl moms) för två individuella prov (nummer 501). Utslaget blir det allstå 256.50 kr/häst. Vilket jag tycker är väl investerade pengar, både om provet visar att man inte behöver avmaska (då sparar man ju in pengar på avmaskningsmedel) och omd et visar att man har parasitproblem (då vet man vad man ska avmaska mot, och att man har problem med endera vamaskningsrutinerna eller markerna och kan göra något åt det)

Om de har mer än en viss mängd (ganska liten) blodmaskså sätter den en odling för att avgöra om det är stora eller lilla blodmasken, den kostar någon hundralapp till om den görs. Så det kan bli lite dyrare än beräknat om de måste odla.
 
Sv: Avmaskning

Det stämmer att hästar kan infekteras med lungmask från åsnor. Hästarna får luftvägssymtom men åsnorna är oftast symtomfria bärare. Det är inte vanligt, men förekommer.

Kolla vidilabs prislista, jag tror man kan ta samlingsprov på upp till 3 hästar. Man måste ange extra att man vill ha lungmaskundersökning.
 
Sv: Avmaskning

Vidilab kan kolla efter lungmask. Det är prov 505 och kostar 220 kr (plus moms). Om du måste skicka in två påsar med 'bajsbollar' eller om de kan skicka in ett prov och de gör BÅDE en 501 (den 'normala' som man rek för häst) och en 505 från samma, men du betalar för två får du höra med dem.

Som magda sa - ring och fråga dem, de är jättetrevliga och tillmötesgående. Då får du ju exakt pris och allt.
 
Sv: Avmaskning

Häst som är infekterad av lungmask uppvisar symtom som kronisk hosta och andningssvårigheter. Lungmaskinfektioner är faktisk ganska ovanligt i Sverige på häst. enligt Vidilabs prislista verkar det som att Lungmaskprov är ett separat prov, kostar 205:- Exkl. moms.

Själv tog vi i vårat stall individuella prover på de 3 hästar som stod i stallet. Då vet man ju presis hur mycket respektive häst har, samlingsprov säger ju egentligen inte så mycket...Den ena kan ju vara maskfri men inte den andra...så hur ska man kunna veta vem som är det då om man tar ett samlingsprov ? I vart fall tog vi prov 501 vilket inkluderar bandmasken också. Slår man ut prov per häst så blev summan: 250:-/per häst. Embalaget kostade 55:- på posten.

Så här:

501 Mag-tarmnem. kvant EPG, antal 3, a´pris 160:-, summa: 480:-

502 Odling S. vulgaris, kval, antal 1, a´pris 100:-, Summa: 100:-

Netto: 580:-

Exp.avg: 20:-

Exkl.moms: 600:-

Moms 25%: 150:-

Att betala: 750:-
 
Sv: Avmaskning

Nu blir jag förvirrad. När jag tittar på Vidilabs hemsida så står det inte med bandmask på prov 501, men däremot på prov 504.

Jag har för mig att jag förra året pratade med Vidilab och de rekommenderad prov 501, men jag minns inte om de sa att bandmaskprov ingick där.

Eftersom vi skall avmaska med pyrantel i år så tänkte jag kolla om hästen har bandmask och i så fall ta dubbel dos pyrantel (det är väl det som tar bandmask eller är jag fel på det)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp