Avmaskningsperiod och hagmockning

P

puckis

Snart är det dags för avmaskningsperiod igen. I stallet hade vi diskussion igår om hagmockning etc. Vi hade alla olika syn på det hela. Därför undrar jag två saker..
1, Hur bör man göra för att undvika att hästarna får parasiter igen efter avmaskning? Hagmockning etc?
2, Hur gör ni?
 
Vi brukar avmaska i samband med att vi byter bete på våren/försommaren. Fungerar allra bäst för oss! :D
 
Så här gör jag ...
När hästarna avmaskats så flyttas de, tre dagar efter avmaskning till en ny hage. (Skall vara en hage som städats och legat i träda) De hagar som hästarna har haft under vintern bearbetas så alla dynghögar sprids ut. Den största hagen där stoflocken huserat under vintern skall bli vall så där kommer inga hästar att visstas förrän nästa vinter. De lite mindre vinterhagarna städas och får ligga i träda tills betet kommit igång då det släpps det får i de hagarna. Fåren får beta ner första omgången gräs ordentligt. Växelbete allstå..

Fram i höst när hästarna skall tillbaka till vinterhagarna så städas vår och sommarhagar på samma sätt. Sen släpps fåren ut i dessa hagar för att "städa" bort hästarnas parasiter.
Annars får man vara noga med att rengöra hagarna ordentligt.
 
Vi maskar innan betetsläppet och så får dom gå i en speciell hage undet 3dagar som vi mockar ut osv.
 
Vi har tyvärr bara en hage, men åtminstone ett konstant hästantal vilket enbart är 2 st. Blir 3 vad det lider. Vi börjar i april med träckprov, sen avmaskar vi efter vad det säger.

Hagen mockas kontinumerligt, året om. Vintertid när vädret tillåter med större städningar på våren, men annars 1-2 gånger per vecka.

För att undvika nedsmittade hagar så är mockningen jättebra, men också att ni gör träckprov för att se hur läget är. Och sedan SAMMA rutiner för alla hästarna, är superviktigt.

Det finns fler, ganska nyliga trådar om ämnet där det också finns en hel del länkhänvisningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
16
· Visningar
1 255
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 400
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 275
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp