Bukefalos 28 år!

Avmaskningstider

L

Love_energy

jag har ingen koll på hur vi ska göra på våra marker när vi avmaskad hästar, vilket som är bästa alternativet..

Vår stora hage går att dela upp i 3 lika stora delar(går att stänga av varje del, sen har vi en som är jättestor som inte ska delas pga det är en vall (detta året)men hästarna kan gå där i höst.

vi har 3 hästar som ska gå tillsammans och en hingst som kommer hem från hingstbetet.

de tre hästarna som är hemma går för tillfället i hagen som går att dela på tre, men för tillfället så kan de spatsera hur de vill i de tre hagarna. En av dessa ska hingsten gå sen.

Ska vi stänga av nån hage en tid innan vi avmaskar eller hur gör ni?
Hingsten ska inte ännu hem på nån månad..


Hoppas det inte lät för konstigt, svårt att beskriva.
 
Sv: Avmaskningstider

De avmaskades i våras, men vilket medel kommer jag inte ihåg, det var nåt vår veterinären som rekommendera speciellt för detta året,
 
Sv: Avmaskningstider

Rekommenderade speciellt för detta året??? Det låter som om din veterinär gått på reklamen :angel:

Ingen mening att byta hage då, hästarna har redan smittat ner där de går.

Kanske läge att ta träckprov innan ni avmaskar? Många avmaskar mycket mer än de behöver, men för att skippa avmaskningar så bör man veta hur mycket hästarna har.
 
Sv: Avmaskningstider

Kan bara hålla med, gör träckprov. Vi har våra på lösdrift så vi hade en "skitsöndag" där vi hade picnickorg och satt i hagen beredda på action. Kan bara berätta att sådana här historier kan ta tid, lång tid :eek: Som tur vad jobbade vi i skift, inackorderingarna och vi. Vi satt från 9.00 till 17.00 och då var en kvar :devil:
Då gick jag ut på kvällen och lekte tafatt i hagen, vilket de tycker är jätteroligt eftersom man inte har en chans :rofl: men det gav resultat....

Nåväl det visade sig att pållarna i hagen var utan mask så vi hoppade över avmaskningen för första gången i våras. Analysen kostade lika mycket som avmaskningsmedlet och vi slapp bygga på resistensen.

När vi avmaskar brukar vi göra det c:a fyra dagar innan vi byter bete sommar/vinter/sommar.

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp