Avmaskningstips

S

smiling_sun

Vad ska man avmaska med nu i Februari? Det är väl bara unghästar som ska ha eller?
 
Då har Håll hästen frisk helt fel. Hur gammal är den boken du har?

I februari avmaskar man föl/åringar mot spolmask. ENBART. Lämpligt medel är t.ex Axilur som tar spolmasken men inte påverkar särskillt mycket blodmask. Man vill INTE väcka upp en massa blodmaskar såhär års.
 
:idea:
Kan du inte posta artikeln om avmaskning som du skrivit på ett annat forum och be moderatorn att nåla fast den högst upp här?!

Den är väldigt bra! :bow:
 
Styngflugan kan man komma åt redan i september numera, helt onödigt att vänta ända till november då mycket av blodmasken redan gått i "dvala".
 
Jupp, visst är det! Själv har jag läst alla möjliga konstiga saker i böcker att jag ifrågasätter det mesta... Det vanligaste är att personliga uppfattningar skrivs som faktasanningar.
 
Vad finns det mer för avmaskningsmedel man kan använda nu i feb? Axilur finns inte på vårt apotek..
 
Du kan använda vilket medel som helst, Banminth skulle jag ta om inte Axilur finns. Men BARA föl/åringar.
 
Men Alex, det är inte bandmasken vi är ute efter, SPOLMASKEN tar man nu.
 
Bleh, nu kommer jag snart gräva ner mig.

Vi har ju haft en tråd om just detta (jag har inte skickat träckprov en, jag envisas med att komma på det på FREDAGAR) men när vi pratade om det där med att avmaska Kele nu eller ej så var det väl Banminth vi pratade om (Axilur allra helst dock). Jag kan ju inte vara ute och snurra IGEN, jag blir snart vansinnig :confused:

Och vad är det jag vill komma åt på Kele då, det är väl samma sak du avmaskar alla små ynglingar mot i februari.

Jag måste leta upp dem gamla tråden, jag hade bestämt för mig att Banminth i dubbel dos. Men jag har alltså fel?

*förvirrad deluxe..tur du finns ;)*
 
Det är spolmasken du vill åt nu. Å andra sidan skadar det ju inte att ta dubbel dos om man ändå använder Banminth, bandmasken kommer man åt året runt.
 
Ah, så det var bara den dubbla dosen och inte preparatet som var fel? Phew! :p

DÅ är jag med i matchen igen..tror jag ;)

Men då kan jag lika gärna tuta i henne ENKEL dos banminth (om hon behöver avmaskas) nu och så köra dubbel första avmaskningen i vår t ex? Den där dubbla dosen har eg inget med februari att göra?
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
720
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 880
Senast: kamomillo
·
  • Artikel
Hästnyheter I februari är det premiär för den nya serien av nationshoppningar, Longines League of Nations. Nu står det klart vilka ryttare som...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp