Bukefalos 28 år!

Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

maria_b

Trådstartare
Skriver åt en kompis som är mitt i hästköp. Vet ej om jag lagt frågan i rätt forum, flytta gärna annars.

Omstänidgheterna är följande:
Kompisen provred en häst hon fastnade väldigt mkt för och beslutade sig för att köpa. Det bestämdes att en besiktning skulle göras men ej röntgen (prisklass 65). Min kompis ville helst ha klinikbesiktning men säljaren hade svårt att få till det med bil, transport, tid osv. Så min kompis gick med på gårdsbesiktning och tog med sig några stallkompisar för att känna sig säker på att besiktningen var okej.

Väsentligt är även att hästen saknar pass, betäckningsrapport finns och köparen måste ombesörja passet med allt som hör där till.

Hästen gick igenom besiktningen helt ua. Inte en reaktion på böjprov osv. Alla parter nöjda. När de ska skriva kontraktet kommer de till punkten dolda fel och ägaren vill helt avskriva sig att köpet ska gå att häva pga dolda fel. Det känns inte okej för min kompis del, hon har bl.a. pratat med försäkringsbolaget som säger att hon inte får ut en krona på försäkringen om ett dolt fel skulle upptäckas.

Ägaren vägrar gå ner i pris för att avskriva dolda fel. Hon går heller inte med på att min kompis övertar hennes försäkring under två år som "skydd" att hon inte får tillbaka en oförsäkrad häst. Hon kunde tänka sig att skriva in dolda fel i 14 dagar men det känns nästan löjligt. Vi tänkte att ägaren kanske missuppfattat dolda fel och förknippar det med öppet köp, så vi skickade info om dolda fel skrivet av en jurist, allt som krävs med undersökningsplikt osv. Men ägaren vill fortfarande avskriva dolda fel med motiveringen att hon ej har ekonomisk möjlighet att ta tillbaka hästen eller riskera rättegång osv.

Min kompis har fått tillgång till hennes försökringsjournaler, och hästen har inte ett enda veterinärbesök enligt försäkringsuppgifterna under de två år hon ägt den.

Hur ställer ni andra er till detta. Jag och alla andra vi pratat med tycker inte det är smart att avskriva dolda fel. Det är ju inte direkt bara att häva ett köp hur som helst heller så det känns som att säljaren är väldigt orolig i onödan.

Och sen frågan, kan man ens juridiskt sett avskriva dolda fel? Min kompis försöker nu få tag i en jurist för rådgivning men det börjar bli lite bråttom.

Ett annat förslag från min sida är att min kompis kanske kan be säljaren bekosta en röntgen och om den är ua avskriva dolda fel? Sen är vi inte säkra på att säljaren skulle gå med på detta men det skulle kunna vara en form av att gå halva vägen var.

Min kompis tränare har ridit hästen (hjälper säljaren att förmedla) samt hållt några träningar för hästens ryttare så tror ej det är något lurt med hästen, mest en ägare som är rädd för att få trubbel...

Mvh Maria
 
Senast ändrad:
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Är säljaren näringsidkare? Konsumentköplagen eller köplagen alltså? Konsumentköplagen medger INTE att man friskriver sig från dolda fel. Å andra sidan är ju försäkringsskyddet bättre om det finns en försäkring att överta.

Vad är det ni vill röntga? Det går ju inte att försvara kostnaden att röntga igenom hela hästen, vilket ju innebär att det fortfarande finns risk för fel på andra ställen än de som röntgats.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Väsentligt är även att hästen saknar pass, betäckningsrapport finns och köparen måste ombesörja passet med allt som hör där till.


Ägaren vägrar gå ner i pris för att avskriva dolda fel. Hon går heller inte med på att min kompis övertar hennes försäkring under två år som "skydd" att hon inte får tillbaka en oförsäkrad häst. Hon kunde tänka sig att skriva in dolda fel i 14 dagar men det känns nästan löjligt. Vi tänkte att ägaren kanske missuppfattat dolda fel och förknippar det med öppet köp, så vi skickade info om dolda fel skrivet av en jurist, allt som krävs med undersökningsplikt osv. Men ägaren vill fortfarande avskriva dolda fel med motiveringen att hon ej har ekonomisk möjlighet att ta tillbaka hästen eller riskera rättegång osv.

Min kompis har fått tillgång till hennes försökringsjournaler, och hästen har inte ett enda veterinärbesök enligt försäkringsuppgifterna under de två år hon ägt den.
Mvh Maria

Först och främst så får hon inte sälja en häst utan pass, det är ju inte direkt en billig häst heller och antar av texten att det inte är ett årsföl vi pratar om...
Varför får hon inte ta över säljarens försäkring? Låter lite skumt, det är väl rätt vanligt att man gör det.
Tycker att säljaren verkar lite knepig...
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Jo jag får ta över säljarens försäkring, men den är bara försäkrad i 55 i a2 och det vill jag ändra i så fall.
/kompisen
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

ok :)

Hur kommer det sig att den inte har pass? Drar säljaren av för priset för passet?
Är det ett företag som säljer den? Tror inte att dom kan avskriva dolda fel isf.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Är säljaren näringsidkare? Konsumentköplagen eller köplagen alltså? Konsumentköplagen medger INTE att man friskriver sig från dolda fel. Å andra sidan är ju försäkringsskyddet bättre om det finns en försäkring att överta.

Vad är det ni vill röntga? Det går ju inte att försvara kostnaden att röntga igenom hela hästen, vilket ju innebär att det fortfarande finns risk för fel på andra ställen än de som röntgats.

Köpelagen, mellan två privatpersoner.

Röntgen var inget köparen krävde från början. En tanke var bara att om säljaren kräver att avskriva dolda fel så kanske köparen kan gå med på det om en exportröntgen göres. Detta är inte diskuterat med säljaren utan bara en tanke för att komma till någon form av "förlikning". Då skulle säljaren få avskriva dolda fel.

Det kan inte vara rimligt att säljaren helt avskriver dolda fel utan att köparen ska få "vinna" något på det. I kontraktet står det ju att om man avskriver dolda fel så ska priset reduceras, vilket säljaren ej går med på.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Det saknas en massa information för att kunna säga något om affären, spontant känns det som en affär man inte vill göra och med tanke på säjarens inställning kommer att få tillfälle att ångra.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Säljaren är en privatperson.
Säljaren drar inte av på priset för att den inte har pass.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Det kan ju vara så att säljaren från början reducerat priset på hästen, med hänvisning till att dolda fel ska bortförhandlas. Det är alltså inget köparen ser, utan en justering redan när hästen kom ut på marknaden.

Detta med passet är inget som köparen ska acceptera, det ska ovillkorligen vara pass innan hästen överlåtes. Alltså ingen prisfråga, utan passet SKA finnas vid överlåtelsen.

Köplagen medger att man avtalar bort dolda fel, men spontant låter det här som en affär man ska låta bli att göra. Inte så mycket för villkoren, utan för att köparen reagerar på villkoren (inte alla hade gjort det) och säljaren har en inställning som kräver att köparen har en lite vidlyftigare "låt-gå"-mentalitet.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Hästen är sex år. Enligt säljaren (som köpte hästen för två år sedan) så fick hon bara med en betäckningsrapport i köpet. Lät som att uppfödaren inte skickat in papprena helt enkelt. Sen har hon inte fixat det själv.

Köparen ville säklart att säljaren ska bekosta passet (3000kr tror jag det är) men det går säljaren ej med på utan dealen är att köparen bekostar passet vilket hon godkänt, så det är inte själva huvudproblemet.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Och köparen (låt oss säga spekulanten istället) är alltså helt 100 % säker på att det GÅR att få ut passet? Det kan ju finnas problem med det som gör att passansökan aldrig gått igenom.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Det kan ju vara så att säljaren från början reducerat priset på hästen, med hänvisning till att dolda fel ska bortförhandlas. Det är alltså inget köparen ser, utan en justering redan när hästen kom ut på marknaden.

Detta med passet är inget som köparen ska acceptera, det ska ovillkorligen vara pass innan hästen överlåtes.

Köplagen medger att man avtalar bort dolda fel, men spontant låter det här som en affär man ska låta bli att göra. Inte så mycket för villkoren, utan för att köparen reagerar på villkoren (inte alla hade gjort det) och säljaren har en inställning som kräver att köparen har en lite vidlyftigare "låt-gå"-mentalitet.

Säljaren visste inte ens om detta med dolda fel och hon informerade inte om det innan köpet skulle genomföras heller, hon uppmärksammade det själv när papprena skulle skrivas. Så priset är ej reducerat i förväg.

Det är ej ett överpris på hästen men med tanke på att varken pass finns eller att hon vill avskriva dolda fel så känns det inte rimligt att betala priset och acceptera läget. Säljaren kommer ej gå med på att sänka priset så det verkar uteslutet.

Tänkte om det fanns någon annan dela man kunde göra.
Vårat förslag till säljaren var att köparen skulle hålla hästen kvar i säljarens försäkringsbolag (hade egentligen tänkt att byta) så att om (den lilla risken) ett köp skulle hävas, att säljaren då har kvar försäkringen iallafall.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Och köparen (låt oss säga spekulanten istället) är alltså helt 100 % säker på att det GÅR att få ut passet? Det kan ju finnas problem med det som gör att passansökan aldrig gått igenom.

Det har vi ej reflekterat över. Trodde det räckte med betäckningsrapport, dnaprov osv? Vad kan hindra att få ut passet?
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Vill du absolut ha denna hästen?
Om jag vore du så skulle jag säga till säljaren att den antingen fixar passet, inte avskriver dolda fel eller hittar en annan köpare som skulle gå med på dessa vilkor till det priset. Det är ingen billig häst, dom flesta som köper häst för såpass mkt pengar vill ha den röntgad. Det är ju inte säljarens marknad nu om man säger så..


Och som lovisaleonora skrev, kan hända att det av någon anledning inte går att få ut passet..
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Du förstår inte vad jag menar. Priset kan vara reducerat redan, inget som någonsin diskuteras utan bara är en förutsättning för köp. Säg att säljaren tänkte lägga ut hästen för 75 000 kr, men valde 65 000 kr och då också ha dolt fel bortskrivningen som förutsättning. Inget som alltså diskuteras med köpare, utan är en grundläggande förutsättning.

Jag förstår ärligt talat inte vad det skulle vara för fördel för säljarn, detta med försäkringen. Täcker den inte för köparen, täcker den ju inte heller för säljaren om köparen skulle reklamera. För mig som säljare hade det inte varit vatten värt i det här fallet, eftersom försäkringen inte täcker sedan fölsben.

Jag tror inte ni kommer att komma överens, köpare och säljare står ju mil ifrån varandra. Hade aldrig i livet ens reflekterat över att köpa denna häst utan pass, det formligen osar om den historien som beskrivs.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

F ö förstår jag heller inte tankevurpan med dolt fel ./. röntgen. Dolda fel är ju i de absolut flesta fall fel som INTE kan upptäckas med röntgenundersökning, så relationen däremellan går mig spårlöst förbi.
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

om dom t.ex inte betalt levande föl avgift så får dom inte ut pass vad jag förstått.
Och som sagt, det är olagligt att sälja en häst utan pass...
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

F ö förstår jag heller inte tankevurpan med dolt fel ./. röntgen. Dolda fel är ju i de absolut flesta fall fel som INTE kan upptäckas med röntgenundersökning, så relationen däremellan går mig spårlöst förbi.

Det är jag medveten om. Köparen har egentligen inte heller krävt röntgen överhuvudtaget.

Ang försäkringen, var bara en tanke att om kompisen skaffar en ny försäkring och dolt fel upptäcks så köptet reklameras, så står ju säljaren med en oförsäkrad häst eftersom nya försäkringen inte fungerar vid fel som funnits innan.

Om köparen övertar befintlig försäkring och köpet reklameras, så kan ju säljaren i sin tur överta den försäkringen. Eller?

Andra tips o råd är välkomna. Huvudfrågan är om det inte är väldigt misstänksamt/riskabelt att köpa en häst där man avskriver dolda fel. Och hur man kan komma till en lämplig lösning för båda parter om det ens går?

Vi missförstår nog varann ang reducerat pris, men jag förstår inte hur säljaren kan ha reducerat priset i förväg när hon inte ens var medveten om att man kan häva ett köp pga dolda fel? Det förstod hon ju först när paprena skulle skrivas på.

Köparen vill ha hästen, men tänker inte göra en dumdristig affär.

Mvh Maria
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

om dom t.ex inte betalt levande föl avgift så får dom inte ut pass vad jag förstått.
Och som sagt, det är olagligt att sälja en häst utan pass...


Var ej medveten om detta och det måste vi kolla upp!
 
Sv: Avskriva dolda fel? Snabba svar tack!

Huvudfrågan är om det inte är väldigt misstänksamt/riskabelt att köpa en häst där man avskriver dolda fel. Och hur man kan komma till en lämplig lösning för båda parter om det ens går?


Mvh Maria

Väldigt misstänksamt/riskabelt i min mening, jag hade inte gått med på det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 858
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 915
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 766
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 257
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp